Vitaminen vs. suikers

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 16

Vitaminen vs. suikers

Ik had net een discussie met iemand over het feit of het lichaam vitamienen nodig heeft om suikers te kunnen verteren. Mijn discussie-maatje had at ergens gelezen, maar we vinden niet direct een referentie of dat ook werkelijk zo is. Weet iemand van jullie hier meer van?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Vitaminen vs. suikers

Zo uit het hoofd kan ik je geen antwoord geven, maar ik denk dat je het best kan zoeken naar de betrokkenheid van vitaminen bij de vorming van saccharidasen (enzymen).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.276

Re: Vitaminen vs. suikers

Het antwoord is dat je zonder vitamines helemaal niets kan. punt.

Als je verder op google zoekwoorden intypt :

"sugar metabolism" vitamins

dan word je geconfronteerd met allemaal producenten van vitamine-en-mineralen preparaten die allemaal elkaar tegensprekende zaken beweren. De een zweert bij chroom en vitamine K, de ander ontraadt chroom juist maar vindt dat je juist een speciale B en borium tot je moet nemen. De enige zinvolle site die ik in de eerste 50 hits tegenkwam beweerde:
The field of nutrition has always been full of murky knowledge and information. So many things sound good and turn out to be false. Many people want to believe something so they fail to check if it is true. A single benefit gets promoted and all the negatives get neglected. Many times the beneficial item is processed so that all of its nutritional quality is destroyed and sometimes we are outright lied to.  

Sounds pretty grim, doesn't it? I have had to read many books, magazines and research articles to find the truth, and then it is only as good as the study designed to test the nutrient. Very few studies in the health field are unbiased   :roll: when it comes to pharmaceuticals, potions and pills which can be sold for money. Frequently studies are funded to prove a specific premise and not to truly test the efficacy of the nutrient so it is best to be skeptical 8) . However, there is a grain of truth to all stories and studies and I an open mind may provide you with the right information. At the end it is only your health and your opinion which matter - you are the final decision maker
http://www.r-sports.com/hsf/HeatlhNutritio...ess/article.htm

you pays your money and you makes your choice. :P

Van een normaal gevarieerd dieet is nog nooit iemand doodgegaan....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Vitaminen vs. suikers

Om hier echt een duidelijk antwoord op te geven moeten we eerst weten met welke suiker we te maken hebben (maakt niet zo heel veel uit, neem voor het gemak nu even glucose). Tevens moeten we weten in hoeverre je het door wil laten 'verteren'.

Via de glycolyse zal het in de citraatcyclus terecht komen (als oxaalacetaat). In de citraatcyclus zit een enzym, succinate dehydrogenase. Dit produceerd FADH2. Dit is de oxidatie van succinate naar fumaraat. Dit is onderdeel van het succinaat-Q reductase complex, een intergraal membraan eiwit van het binnenste mitochondriale membraan.

Q oftewel ubiquinol is dus betrokken bij de energie huishouding. En aangezien de verbranding/vertering van glucose (suiker) als voornaamste doel heeft om energie te leveren, kan ik hier dus uit concluderen dat er zeker vitaminen bij de energie huishouding betrokken zijn. (ubiquinol is er hier dus 1 van)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Vitaminen vs. suikers

Vitamines zijn denk ik niet nodig om suikers te verteren (zoals disachariden) maar zijn wel essentieel want ze zijn regelende en beschermende stoffen van ons lichaam.

Reageer