Wat in een verslag zetten & wat in een labjournaal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 99

Wat in een verslag zetten & wat in een labjournaal

Hey!

Ik heb onderzoek gedaan om de aanwezigheid van bepaalde stoffen in een monster aan te tonen. Hiervoor heb ik eerst experimenteel uitgezocht welke extractiemethode het beste werkte, daarna heb ik het monster geextraheerd en toen heb ik een aantal methodes toegepast, waarvan sommigen geen resultaat gaven waar ik iets mee kon. De hele trial & error staat genoteerd in mijn labjournaal. Nu is mijn vraag: wat moet ik precies in mijn verslag zetten?

Wordt er verwacht dat ik alleen verslag doe van de extractiemethode die het beste werkte en die ik toegepast heb of moet ik de resultaten van de andere methodes tonen en een vergelijking maken? Moet ik ook de resultaten van meetmethodes laten zien die mij niets hebben opgeleverd?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Wat in een verslag zetten & wat in een labjournaal

Over het algemeen zul je in een verslag voldoende informatie moeten zetten om iemand met een soortgelijke achtergrond als jezelf in staat te stellen het experiment te herhalen.

De Inleiding vormt hierop een uitzondering: daarin kun je schrijven wat er in de literatuur stond, en waarom je voor een bepaalde methode hebt gekozen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Wat in een verslag zetten & wat in een labjournaal

Ik denk ook dat het juist goed is om ook de experimenten die geen resultaten gaven te behandelen in je verslag. Dit hoeft niet in groot detail, maar het maakt het discussie-gedeelte wel wat interessanter.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Wat in een verslag zetten & wat in een labjournaal

Mee eens.

Je leert veel dat het resultatenhoofdstuk sec de resultaten moet bevatten, maar ik schrijf graag tekst tussen de resultaten waardoor ´verhalens´gewijs de gang van zaken en de beslissingen die leiden tot de de uiteindelijke keuze van methode duidelijk wordt. Deze teksten houd ik kort en zakelijk (het moet geen roman worden), maar de lezer is in het algmeen lui en vindt het fijn als hij bij de hand meegenomen wordt van resultaat naar resultaat en als het ware lezend je onderzoek meebeleeft.

In de discussie kun je dan diepgaander ingaan op het hoe en waarom van beslissingen en keuzes naar aanleiding van je resultaten.

Marjanne

Berichten: 1.379

Re: Wat in een verslag zetten & wat in een labjournaal

Om een verslag te kunnen maken moet Lisa weten wat de vraagstelling van de opdrachtgever is. En wat zijn probleem is.

Als dat allemaal duidelijk is, is het maken van een verslag niet moeilijk meer. Je moet dan gewoon de vragen waar de opdrachtgever mee zit beantwoorden. Niet meer en niet minder. En als het je niet lukt bij sommige vragen leg je uit hoe dat komt. De vraag wat er wel en wat er niet in een verslag moet komen lost zich op deze manier vanzelf op.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer