pH meting

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

pH meting

Hallo,



Mijn vraag is de volgende:

Ik wil de pH van de bodemgrond uit de tuin meten, maar hoe doe ik dit precies. Ik beschik over R.O. -water, een weegschaal die tienden van grammen kan meten en een pH meter die voor aquariumdoelenden wordt gebruikt. Deze is kalibreerbaar op pH 4 en pH 7 en toont de zuurgraad op 0,01 pH naukeurig.

Mijn idee is om eerst grond in de magnetron te doen om het te drogen. Dan 50 gram mengen met 50 gram R.O.-water( pH 6.06) en dan de pH meten. De pH van de bodemgrond kan dan worden herleid.

Osiris

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pH meting

Je moet dan uiteraard wel het water filtreren :oops:

Berichten: 2.035

Re: pH meting

Waarom gebruik je RO-water? Dit bevat een hoge concentratie aan zouten en carbonaten, en nog wat restjes chloriden.... lijkt me niet geschikt om nauwkeurige pH-metingen mee te verrichten!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: pH meting

Het ligt eraan hoe je de pH van bodemgrond definiëert. Het lijkt me een mogelijke manier om dit zo te doen, maar er zijn waarschijnlijk een dozijn mogelijke andere definities die andere waarden geven.

De pH op een honderdste bepalen lijkt me in elk geval een utopie.

Vul eens wat andere monsters in, en kijk wat daar uit komt als je ze zo behandelt. Neem bijvoorbeeld een monster fosforzuur. Wat is de pH van zuiver fosforzuur?

Berichten: 2

Re: pH meting

Hallo,

De pH op een honderdste nauwkeurig hoeft niet. Ik kan ook een pH-testset kopen bij een tuincentrum. Mijn bedoeling is om met huis-,tuin- en keukenmiddelen ongeveer de pH van de bodemgrond te bepalen. Overigens zullen de testsetjes van een tuincentrum ook ruim afwijken. Het gaat meer om een indicatie.

Kan ik dus de voorgaande beschreven methode gebruiken is mijn vraag.

Bedank voor jullie reactie.

Osiris

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: pH meting

Het probleem is dat de bodemgrond een niet-extreme pH heeft, en slechts een zeer beperkte buffercapaciteit. Daardoor is het zeer gevoelig voor bewerkingen. Ik zou de grond daarom zeker niet drogen, alleen genoeg water toevoegen om je pH te kunnen meten. Je zou hiermee in elk geval een idee kunnen krijgen van een rangorde van de pH van verschillende monsters.

Je verwacht een beetje zuur.

Wat (duidelijk niet-chemisch en niet overal even correcte maar leuk om te lezen) documentatie: http://www.senwes.co.za/afr/media/artikels...heidsvlakke.asp

Berichten: 2.035

Re: pH meting

Wel grappig om te lezen, dat Zuid-afrikaans, maar inderdaad niet altijd even duidelijk/correct! :oops:

@Osiris: ik zou toch nog steeds geen RO-water gebruiken, maar gewoon een fles gedestilleerd water bij de drogist halen.....

Re: pH meting

De pH van tuingrond meten zou ik direct meten dwz met water een slurrie maken en de pH meten met een nauwkeurigheid van 0,5.

Hierbij zou wel in de gaten houden dat grond in de tuin geen homogeen materiaal is en verschillende pH's kan hebben en dat monstername je uitslag waarschijnlijk meer beinvloedt dan de verdunning en de calibratiefout van de meter.

Berichten: 59

Re: pH meting

@ The Herminator: misschien domme/zinlose vraag/opmerking, maar je gebruikt toch ook R.O.-water voor buffers?

Berichten: 2.035

Re: pH meting

Dat wist ik niet :oops:

Maar ik begrijp nog steeds niet hoe je nauwkeurig pH's kan meten met gebruik van water dat vol zit met zouten (carbonaten, chloriden etc.).....

Berichten: 59

Re: pH meting

Maar ik begrijp nog steeds niet hoe je nauwkeurig pH's kan meten met gebruik van water dat vol zit met zouten (carbonaten, chloriden etc.).....


Voor de meeste R.O.-water-systemen (zo niet alle) wordt demiwater gebruikt. Dus in het R.O.-water zitten dan geen zouten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: pH meting

In ons lab worden dagelijks tientallen pH-waarden van bodemmonsters gemeten. Er is een mooie NEN-norm voor: NEN-ISO 10390.

De norm beschrijft drie methoden:

grond extraheren met water, met een KCl-oplossing of met een CaCl2-oplossing.

Het doel van de zoutoplossingen is dat het evenwicht zich iets sneller instelt. Alleen met water schudden is vrij tijdrovend, vooral bij humeuze grond.

In de praktijk blijkt dat de keuze van de extractie-oplossing een kleine invloed heeft op de pH-waarde. Zoutoplossingen geven een enkele tiende lager aan pH.

Grond heeft pH-waarden die kunnen uiteenlopen van 4 (veengronden) tot 9 of zelfs 10 (kalkzand).

Marjanne

Reageer