IJzer(III)chloride

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 7

IJzer(III)chloride

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum waar iedereen zijn of haar weg al gevonden heeft. Ik nog niet en misschien kan iemand me helpen met een dringende vraag. Ik zoek snel ijzerchloride voor in een theatervoorstelling (Chemische tuin). Weet iemand waar ik het kan halen? Afbeelding

Groet, Martijn van Hese (info : zie website)

PS: Ik ben bezig met een nieuw cabaretprogramma waarin een enigszins gestoorde professor opzoek gaat naar de fysieke oorzaak van geluk. Een kunstenaar heeft een mobiel "decor-laboratorium" voor me gemaakt en nu ben ik opzoek naar niet schadelijke proeven om tijdens de voorstelling uit te voeren (in een dicht theater dus). De chemische tuin lijkt me bijvoorbeeld perfect (maar help, waar is ijzerchloride?) in een grote plexiglazen bak (met witte achtergrond en een mooi lichtje erop). Maar ik ben ook opzoek naar proeven waarbij vloeistof in een héél andere kleur veranderd (PH-proeven heb ik al). Of stoffen die met elkaar een kleine, niet giftige knal geven. Ook andere ideeen en tips zijn zeer welkom! Ideeen?

Berichten: 181

Re: IJzer(III)chloride

Beste Martijn,

Yzer(III)chloride is zeer goedkoop zoutje en wordt vaak als Lewis-zuur gebruikt (- het wordt zekers te chemisch nu voor je :oops: -), maar ... vraag simpelweg eens bij de plaatselijke hogeschool/universiteit bij de chemische afdeling/groep, die kunnen je misschien een beetje geven ...

Gegroet,

Martin

Berichten: 2.035

Re: IJzer(III)chloride

Overzicht verkopers aan particulieren -> klik :oops:

Berichten: 165

Re: IJzer(III)chloride

Een proef die ik deed tijdens mijn shows in Technopolis was de volgende:

Je neemt een grote vaas, die vul je met water en je druppelt er enkele druppels pH-indicator in. Er zijn verschillende mooi kleuren te krijgen, wij hadden broomcresolpurper, fenolphtaleine en methylrood dacht ik. Dan neem je een schep droogijs (vast CO2) en doe het in de vazen. Je krijgt een rokende, bubbelende vaas waarin de kleur na enkele seconden verandert. Een voorbeeld hiervan kan je zien bij volgende link http://www.technopolis.be/nl/index.php?n=1&e=23

voor een knal zou ik toch werken met theaterbommetjes. Die kan je electrisch aansturen met een batterij. Heel veilig met een luide knal.

Berichten: 3.145

Re: IJzer(III)chloride

Ga naar een electronica leverancier (zo'n zaak waar je allerlei IC's en andere onderdelen kunt kopen) en vraag daar naar etsmiddel. Er zijn twee soorten. De ene is ijzer(III)chloride, in de vorm van geel/bruine "borrelnootjes", de andere is een wit kristallijn poeder, natrium persulfaat of ammonium persulfaat. Jij moet dus het bruine spul hebben.

Online is het ook te krijgen. Je moet "de bruine bende" hebben. Zie onderstaande link:

http://www.dickbest.nl/producten.php?id=22

Andere leuke zouten voor een chemische tuin zijn koper(II)sulfaat en cobalt(II)sulfaat. Deze kun je kopen bij een keramiekleverancier, bijvoorbeeld:

http://www.mariekeramiek.nl/webshop/

Klik op "chemicalien" aan de linker kant.

Berichten: 7

Re: IJzer(III)chloride

Geweldig bedankt allemaal!

Nog één vraagje: Heeft iemand ervaring met het bestellen van droogijs? Waar kan dat uberhaupt? Iemand het idee hoelang je ermee kunt doen?

Groet,

Martijn

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: IJzer(III)chloride

Ijzer(III)chloride, droogijs...wil je soms iets gaan chloreren?

Berichten: 1.122

Re: IJzer(III)chloride

Theater, droogijs. Ik zou toch een link leggen met theaterrook en niet met chloreren... :oops:

Berichten: 2.035

Re: IJzer(III)chloride

euh inderdaad.... hij heeft toch al in z'n eerste post precies uitgelegd wat hij wil doen? :oops:

Berichten: 165

Re: IJzer(III)chloride

FsWd heeft beetje last van de warmte, denk ik 8-[

Nog een goeie tip: de eerste post lijkt mij het belangrijkste om te lezen (en te begrijpen) ...

Affijn, dit is volledig off-topic - I know - maar misschien wordt er op deze manier irritatie vermeden in de toekomst :oops:

Berichten: 7

Re: IJzer(III)chloride

:oops: Precies, maar... iemand ideeen over dat droogijs?

Nog één, als je dit doet:

Een spectaculair experiment is de 'poef' met kaliumchloraat en poedersuiker. Een mengsel van beide stoffen (50%/50%) geeft door aanraken met een druppel geconcentreerd zwavelzuur (mbv een stokje bijv) een plotselinge paddestoel vuur & rook.

Komen er dan hele schadelijke Afbeelding gassen vrij?

Groeten!

Berichten: 2.035

Re: IJzer(III)chloride

Droogijs: je zal even uit moeten zoeken wie er aan particulieren leveren -> klik :oops:

Kaliumchloraat en poedersuiker: wacht even op antwoord van Woelen 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: IJzer(III)chloride

Kaliumchloraat en grove suiker vormen samen met een kleurend metaal bengaals vuur. Hoe fijner de verdeling van de stoffen, hoe gevaarlijker. Ik zou hiermee maar oppassen: als je pech hebt gaat het af bij het mengen. Afbeelding

Berichten: 3.145

Re: IJzer(III)chloride

The Herminator schreef: Droogijs: je zal even uit moeten zoeken wie er aan particulieren leveren -> klik :oops:

Kaliumchloraat en poedersuiker: wacht even op antwoord van Woelen 8-[
Voor theatertoepassinen zou ik dit niet doen, zeker niet als het binnen is. De rook die er af komt is niet heel erg giftig, maar toch wel vervelend.

Mengen van kaliumchloraat met andere stoffen is niet iets wat een onervaren persoon zou moeten doen. De kans op ongelukken is te groot. Ik neem aan dat je ook in een show zit en dat je dan allerlei zaken aan je hoofd hebt en je wilt je dan niet ook nog eens moeten bekommeren om de stabiliteit van zo'n mix. Bovendien, ook dat geconcentreerde zwavelzuur in een theatersetting lijkt mij niet zo'n geweldig idee.

Berichten: 7

Re: IJzer(III)chloride

Ok, dat zwavelzuur-ding laat ik liggen. Maar droogijs moet veilig kunnen. Toch? In iedergeval bedankt voor alle feedback! Kan ik jullie een keer uitnodigen om te komen kijken? Wellicht dat je nog ideeen krijgt?

Als je uberhaupt nog ideeen hebt, blijf reageren!

Groeten,

Martijn

check website! :oops:

Reageer