Thermite & ontploffing?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 11

Thermite & ontploffing?

oi,

Kan het zijn dat door bepaalde additieven toe te voegen aan thermite, je deze stof tot ontploffing kan brengen, terwijl de eigenschap (hoge temperatuur) wordt behouden?

Deze vraag had ik omtrent een discussie van 9/11 & de WTC torens. Volgens iemand zou thermite gebruikt zijn om de stalen colonnen te versmelten (maar ook als ontploffing) omdat er ook zoveel stof werd gegenereerd.

groeten,

C1m-
"Optimism is our moral duty"

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Thermite & ontploffing?

Bij een thermiet-reaktie komen er nagenoeg geen gassen vrij. Voor het zich voordoen van een explosie heb je juist de vorming van een grote hoeveelheid gas in korte tijd nodig.

Er valt bijzonder veel te speculeren over de gebeurtenissen van 9/11, maar ik denk toch niet dat de torens als gevolg van thermiet naar beneden zijn gestort.

Berichten: 11

Re: Thermite & ontploffing?

Volgens één of andere professor van één of andere universiteit kan thermite wel exploderen als je nanoaluminium zou toevoegd. Dus hele kleine partikels, weet iemand hier meer over? :oops:
"Optimism is our moral duty"

Berichten: 857

Re: Thermite & ontploffing?

Een thermiet reactie is de reactie tussen aluminium en ijzeroxide. Als je het aluminium fijn verdeelt zal de reactie sneller verlopen. Een ontploffing lijkt mij dus ook met fijn verdeelt aluminium niet mogelijk. Er is nogsteeds geen gasontwikkeling..

Berichten: 2.035

Re: Thermite & ontploffing?

Er zijn meerdere soorten thermiet-reacties, dus met verschillende metalen en verschillende oxides... kijk bijv. hier maar even -> klik

Meer info vindt je in deze topic -> klik :oops:

Berichten: 127

Re: Thermite & ontploffing?

Bij de thermiet reactie wordt gewaarschuwd om niet met water te blussen. Blussen heeft namelijk toch geen zin. En bij blussen met water verdampt het water explosief door de grote warmteontwikkeling. Maar deze verdamping zal niet krachtig genoeg zijn om te gebruiken als explosie. De kracht daarvan is toch beduidend groter.

Jdeketel

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Thermite & ontploffing?

Volgens één of andere professor van één of andere universiteit kan thermite wel exploderen als je nanoaluminium zou toevoegd. Dus hele kleine partikels, weet iemand hier meer over? :oops:
Hoe fijner verdeeld de deeltjes bij een vaste stof reactie, des te beter deze zal verlopen. Maar explosief? lijkt me niet.

Hiernaast is de bronvermelding ('één of andere professor van één of andere universiteit') natuurlijk ook niet echt waterdicht.

Berichten: 3.145

Re: Thermite & ontploffing?

Toch is het voor een explosief niet nodig dat er gassen vrijkomen. De stof Ag2C2 (zilver acetylide) is een krachtig explosief, maar bij explosie komt geen gas vrij. Er komt metallisch zilver en fijn verdeeld koolstof vrij. Ik heb deze stof wel eens gemaakt en als je een beetje (pakweg 50 mg) hiervan laat ontploffen krijg je een harde knal en een zwart rook-pufje. Dus, gasontwikkeling is een pre voor een explosief, maar geen must.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Thermite & ontploffing?

Daar ben ik het toch niet mee eens....

Ook bij deze reactie zal er gas zijn vrijgekomen, en niet enkel metallisch zilver en koolstof. Zonder snel uitzetten van een gas zul je geen knal krijgen.

De definitie van een explosie volgens wikipedia:

Explosieven of springstoffen zijn ontplofbare vaste stoffen, dat wil zeggen stoffen die in zeer korte tijd een ontledings- of verbrandingsreactie kunnen ondergaan waarbij gasvormige producten ontstaan die een veel groter volume innemen dan de oorspronkelijke vaste stof.

Berichten: 2.035

Re: Thermite & ontploffing?

Inderdaad een kwestie van definitie..... is de geluidsontwikkeling belangrijker, of de snelle gas-expansie? Of gaat het om een combinatie van beiden?

Je kan ook iets vernielen (voor veel mensen de definitie van een "explosie"!) d.m.v. het opwekken van sterke geluidsgolven..... :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Thermite & ontploffing?

Misschien dat ik het verkeerd begrijp hoor Herman... maar is juist de geluidsontwikkeling juist niet een gevolg van de schokgolf door de snelle gasexpansie?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: Thermite & ontploffing?

In principe heb je wel gelijk, maar het is wel lastige materie... "geluid" is een gevolg van het ontstaan van drukgolven in een voortplantingsmedium!

In vacuum (bijv. in de ruimte) bestaan er geen "knallen"...... maar wel explosies! :oops:

Berichten: 3.145

Re: Thermite & ontploffing?

DrQuico schreef: Daar ben ik het toch niet mee eens....

Ook bij deze reactie zal er gas zijn vrijgekomen, en niet enkel metallisch zilver en koolstof. Zonder snel uitzetten van een gas zul je geen knal krijgen.
Jouw verhaal en mijn verhaal kunnen prima in overeenstemming zijn. Ik schrijf nergens dat er geen expanderend gas ontstaat, ik schrijf enkel dat de reactie zelf dat gas niet op hoeft te wekken. De knal zal wel komen van de lucht om het mengsel heen, die heel snel uitzet vanwege de warmte ontwikkeling.

Er zijn toch echt meer manieren om explosies te maken hoor, zonder dat de chemische reactie zelf een gas produceert. Die zeer exotherme ontleding van Ag2C2 is een voorbeeld. Een ander (niet eens chemisch) voorbeeld is een sterke electrische ontlading in lucht. Denk maar aan bliksem, maar ik zelf heb ook wel een experiment gedaan met het ontladen van een condensator door middel van kortsluiting. Neem maar eens een HV-condensator van 100 uF, opgeladen tot 2000 V of zoiets en sluit dat ding dan kort. De knal is oorverdovend!

Dus, er hoeft bij een explosie geen gas vrij te komen, uitzetting van omringende lucht kan ook een explosie veroorzaken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Thermite & ontploffing?

Met die redenatie moet ik je wel gelijk geven. Ook de omringende lucht kan door snelle opwarming een knal geven.
Neem maar eens een HV-condensator van 100 uF, opgeladen tot 2000 V of zoiets en sluit dat ding dan kort. De knal is oorverdovend!
Dat heb ik een hele tijd terug ook nog gedaan. Kostte wel een paar zekeringen, tot grote vreugde van mijn ouders toendertijd....

Berichten: 2.035

Re: Thermite & ontploffing?

Op de Analistenschool mochten we Elco's opblazen, wel in de prullenbak, en na de les afrekenen! :oops:

Gesloten