De impact van de vrijheid van meningsuiting

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 790

De impact van de vrijheid van meningsuiting

Ik baseer ‘de vrijheid van meningsuiting’ op ‘de vrijheid van het denken’ (even ongeacht waar het over gaat). Het uiten van het denken door middel van woorden moet naar mijn mening ‘altijd’ met woorden, dialoog, discussie en dergelijke confrontaties opgelost worden. Geweld zie ik als een tekortkoming van woorden en beleid. Sowieso is het woordelijk ter verantwoording roepen een pre in een samenleving. Ook beledigingen horen daarbij, en moeten eveneens op een mentale manier tegemoet getreden worden. Óók wanneer ze opruiend, stigmatiserend of discriminerend of anderzijds grof beledigend zijn, moet de zelfbeheersing altijd de boventoon houden. De mens heeft z’n ‘intelligentie’ als sterkste element, als het onze ledematen waren hadden we waarschijnlijk wel grote klauwen gehad met vlijmscherpe nagels. Het besef van verschillenddenkende mensen en het respect hebben daarvoor is uiteraard een vereiste. Mensen worden nou eenmaal geboren met bepaalde neigingen. De aard ervan vraagt ten aller tijde een passende reactie, waarbij het behoud van de zelfbeheersing de actie versterkt en het verlies ervan er aan af doet. Het nut van het uiten van verschillende individuen is van belang om mensen, samenlevingen en culturen beter te kunnen doorgronden en beoordelen. Extreme uitingen verlangen, gezien onze zogenaamde beschaafdheid, dan ook een extreem beschaafde aanpak. De confrontatie is dán het grootst.

Re: De impact van de vrijheid van meningsuiting

"Vrijheid van meningsuiting" akkoord ! Beledigingen horen nergens bij.

Beledigingen zijn een bewijs van een zeer povere opvoeding en gebrek aan diplomatie.Als je beledigd, wordt je met de nek bekeken en vroeg of laat betaal je de rekening.Dat soort mensen komt er bij mij niet in.Dat soort politieker is onbekwaam.

Berichten: 236

Re: De impact van de vrijheid van meningsuiting

En wat vindt je van de gevangenis, Sjors?

Als middel om de vrijheid van handelen in te perken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: De impact van de vrijheid van meningsuiting

Geweld zie ik als een tekortkoming van woorden en beleid
Volledig mee eens. Als twee leiders van een land oorlog voeren, wil zeggen dat die twee leiders niet tegen elkaar opkunnen en dat ze een leger tussen hen in plaatsen. Oorlog en geweld vind ik een teken van zwakheid, het wil zeggen dat jij zelf je gelijk niet kunt halen en het dan anders oplost.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: De impact van de vrijheid van meningsuiting

Hmm.. Lees dan eens "Opstand der horden" van Ortega Y Gasset.

Hij analyseert al in de jaren 30 van de vorige eeuw de opkomst van de media die het naar voren brengen van een mening gemakkelijker maken, maar daardoor juist naar een autoritaire maatschappij leiden.

Wat ook gebeurd is in het fascisme, wat vandaag de dag ook nog niet uitgeroeid is.

Nu heten het "populisten".

Re: De impact van de vrijheid van meningsuiting

Pietertje,als je in elkaar geslagen wordt en beroofd,dan vind je het normaal dat de dader beperkt wordt in zijn vrijheid van handelen.Of wil je soms een tweede pandoering ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: De impact van de vrijheid van meningsuiting

Wat hebben pandoeringen en berovingen met vrijheid van meningsuiting te maken? :roll: :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: De impact van de vrijheid van meningsuiting

Wat hebben pandoeringen en berovingen met vrijheid van meningsuiting te maken? :roll:   :P
Niets, maar zoals Zeeman het brengt weer wel...
Pietertje,als je in elkaar geslagen wordt en beroofd,dan vind je het normaal dat de dader beperkt wordt in zijn vrijheid van handelen.Of wil je soms een tweede pandoering ?
Dit is weer een typische vorm waarin een sfeer wordt geschapen waarbij de discussie aan lager wal raakt.. En dat voor een Zeeman.. :P

Om het maar eens preciezer te zeggen..

Typisch demagogie zoals door Ortega Y Gasset al voorspeld is. :P

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: De impact van de vrijheid van meningsuiting

pietertje schreef:En wat vindt je van de gevangenis, Sjors?

Als middel om de vrijheid van handelen in te perken.
Je geeft het al aan, met een beperking van handelen heb je het niet meer over mentale aangelegenheden, maar over 'handelingen' die ontoelaatbaar kunnen zijn.

Een beperking van de vrijheid lijkt mij een passende straf, al vind ik wel dat dat ook op andere manieren kan dan in gevangenissen, welke té geïsoleerd zijn van de samenleving. Sowieso vind ik dat bij de strafbepaling veel te weinig naar psychische en sociale factoren gekeken wordt, wat mij het volledige rechtssysteem in Nederland (overal trouwens) slecht doet vinden (inclusief tbs-instellingen). Justitie moet zich veel meer richten op preventie, die begint met deskundige interactie, op bijvoorbeeld scholen, met kinderen. Veel probleemgevallen kunnen zo tijdig gesignaleerd worden.
zeeman schreef:"Vrijheid van meningsuiting" akkoord ! Beledigingen horen nergens bij.

Beledigingen zijn een bewijs van een zeer povere opvoeding en gebrek aan diplomatie.Als je beledigd, wordt je met de nek bekeken en vroeg of laat betaal je de rekening.Dat soort mensen komt er bij mij niet in.Dat soort politieker is onbekwaam.
Ook beledigingen komen voort uit iemands mening, wat het een uiting van mening maakt, ook al is het beledigend. Sowieso is het dan relatief, en kan iemand anders er totaal geen moeite mee hebben het aan te moeten horen. Een passende reactie is waar het vervolgens om gaat. Je kan dan zo'n iemand terecht roepen, en hem attenderen op z'n onkunde. Als je dat niet in voldoende mate 'kan', heb je een gebrek aan woorden, althans niet voldoende, om te retourneren.

Re: De impact van de vrijheid van meningsuiting

Het is een ware kunst van in alle omstandigheden zijn mening te uiten,zonder dat de tegenpartij zich beledigd voelt.Die kunst noemt men diplomatie.Diplomatie doet alle deuren open. Met azijn vang je geen vliegen,dan krijg je die deur tegen je neus.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: De impact van de vrijheid van meningsuiting

Het is een ware kunst van in alle omstandigheden zijn mening te uiten,zonder dat de tegenpartij zich beledigd voelt.Die kunst noemt men diplomatie.Diplomatie doet alle deuren open. Met azijn vang je geen vliegen,dan krijg je die deur tegen je neus.
Ben ik helemaal met je eens, Zeeman. Echter is dat niet de realiteit, welke nou eenmaal menselijkerwijs ook negatieve uitingen omvat (dagelijks leven). Vandaar dat ik het topic opende met ...

Hoe ga je er mee om, gezien het één-twee-drie niet uit te bannen is...

Reageer