(foto-)chemicalienleverancier-ammoniumthiocyanaat?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

(foto-)chemicalienleverancier-ammoniumthiocyanaat?

Hoi,

Voor het ontwikkelen van een extreem fijnkorrelig filmtype heb ik een recept voor ontwikkelaar waarin (naast allerhande /wel/ (bij van Puffelen) verkrijgbare chemicalien) twee stoffen gebruikt worden die ik helaas nog niet heb kunnen vinden: Methylphenidone en ammoniumthiocyanaat. Bij gebrek aan beter kan ik methylphenidone vervangen door phenidone.

Ik heb het internet al afgestruind naar een zaak (in Nl) die ammoniumthiocyanaat in kleinere hoeveelheden (48 gram is goed voor 100 liter ontwikkelaar) kan/wil leveren, maar nog niet gevonden. Wie kan mij verder helpen?

Daarnaast een algemene vraag: Zijn er (naast van Puffelen) nog andere leveranciers van (fotografie-) basischemicalien in Nederland over? m'n foto-hobby heeft 10 jaar stil gelegen, en in die tijd is er een hoop veranderd...

m. vr. gr. Theo

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: (foto-)chemicalienleverancier-ammoniumthiocyanaat?

Methylphenidone @ acros

Ammonium thiocyanaat @ acros

Beide zijn niet heel tof.. Zorg dat je weet waar je mee bezig bent: Pas je op met die laatste van de twee?

Berichten: 4

Re: (foto-)chemicalienleverancier-ammoniumthiocyanaat?

Methylphenidone @ acros

Ammonium thiocyanaat @ acros
levert ACROS aan particulieren?
Beide zijn niet heel tof.. Zorg dat je weet waar je mee bezig bent: Pas je op met die laatste van de twee?
Tsja, dat is wel vaker het geval met chemicalien. Ik was niet van plan het te eten, bloot te stellen aan extreme hitte, sterke zuren of oxidanten, maar het te gebruiken in een bijna homeopatische(*) (0.48g/l) oplossing ;-). Ik schat dat voor de ontwikkelaar die ik voor ogen heb hetzelfde geldt als voor alle andere filmontwikkelaars: Niet voor inwendig gebruik, iriterend, huidcontact vermijden, bij contact met ogen spoelen met overvloedig water en doktersadvies inwinnen, en afgewerkte ontwikkelaar inleveren als KCA....

gr, Theo

(* ik weet het: homeopathie is een O(10^N) keer sterkere verdunning)

Berichten: 2.035

Re: (foto-)chemicalienleverancier-ammoniumthiocyanaat?

theob schreef:
Methylphenidone @ acros

Ammonium thiocyanaat @ acros
levert ACROS aan particulieren?
Nee! :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: (foto-)chemicalienleverancier-ammoniumthiocyanaat?

Oh? Niet om je in twijfel te trekken of iets dergelijks. (Zou niet durven :oops: ) maar ik kon er gewoon chemicalien bestellen. Of is dat omdat het aflever adres TU Eindhoven was?

Berichten: 2.035

Re: (foto-)chemicalienleverancier-ammoniumthiocyanaat?

Ik heb het van onze account-manager bij Acros gehoord, dus ik gok dat jouw afleveradres er wel iets mee te maken had! :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: (foto-)chemicalienleverancier-ammoniumthiocyanaat?

Ik werk zelf bij een 1-uur service voor digitale foto's en wij hebben CéWé als leverancier van chemicaliën. Is wel duits en soms erg traag :oops:
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 3.145

Re: (foto-)chemicalienleverancier-ammoniumthiocyanaat?

Ik heb ammonium thiocyanaat besteld bij een zeer betaalbare en snel werkende leverancier in de USA. Ammonium thiocyanaat is trouwens niet bijzonder gevaarlijk, zoals McSnarf doet vermoeden. Er bestaan geen restricties t.a.v. transport van deze stof en de verkoop van deze stof.

Als je geinteresseerd bent in de zaak die dit verkoopt, stuur dan een mail via dit forum en dan zal ik je wel verder helpen. Ik post geen bronnen hier, want die zelfde zaak verkoopt ook spul, dat misbruikt kan worden voor KNAL/BOEM toestanden. De reden van mijn terughoudendheid om hier te posten is dat ik niet wil dat door misbruik van de stoffen ook deze zaak niet meer aan particulieren levert.

Trouwens, je kunt ammonium thiocyanaat in vrijwel alle gevallen bij fotografie recepten vervangen door een equimolaire hoeveelheid NaSCN of KSCN. Misschien kun je daar wel aan komen en dan is dat ook een oplossing voor je probleem.

Berichten: 4

Re: (foto-)chemicalienleverancier-ammoniumthiocyanaat?

Ammonium thiocyanaat is trouwens niet bijzonder gevaarlijk
Had de materials safety data sheet al doorgelezen, en geconstateerd dat het stofje an sich geen onoverkomelijke bezwaren zou mogen opleveren (LD50 bij orale ingestie in muizen van .5g/kg zou voor mij het equivalent van 100 l ontwikkelaar zijn). Alleen in bepaalde chemische reakties kunnen ongenweste bijproducten/bijeffecten optreden. Maar goed, dat kan met keukenzout ook ;-) dus ik denk dat de waarschuwing meer algemeen bedoeld was.
Trouwens, je kunt ammonium thiocyanaat in vrijwel alle gevallen bij fotografie recepten vervangen door een equimolaire hoeveelheid NaSCN of KSCN. Misschien kun je daar wel aan komen en dan is dat ook een oplossing voor je probleem.
Om precies te zijn het gaat om een ontwikkelaar voor holografische emulsies. Het probleem hierbij is dat er in het hele procede al een veelvoud aan potentiele foutbronnen aanwezig is, en een niet of sub-optimaal werkende fotochemie maakt de zaken alleen maar lastiger te diagnostiseren. Dus daar wou ik even niet van de welgebaande paden afwijken :-)

l

gr. Theo

Reageer