co² zelf aanmaken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 17

co² zelf aanmaken

dag iedereen,

ben hier nieuw en hoop geregeld iets te kunnen opsteken voor een totaal nieuwe wereld voor me.

ben een gedreven aquaraan en heb hieromtrent een vraagje over.

ik wil zelf co2 aanmaken, hoe doe ik dat best?

welke manier bestaat er om het in mijn aquarium toe te voegen?

en vooral, hoe meet ik dat en hoe merk je dat wanneer je dat aanmaakt?

ik doe het nu alsvolgt maar kan niets zien of meten dus weet ik niet of ik er goed aan doe..........

1 liter water van ongeveer 25 graden celsius

50 gram suiker

1.5 gram gist uit een zakje

alles in een fles, goed schudden en na een half uurtje zou je reeds over co2 beschikken en kan je ongeveer één week uit putten.......

alvast bedankt voor jullie tijd en moeite

Berichten: 857

Re: co² zelf aanmaken

koop zuiveringszout (natriumbicarbonaat) voeg hieraan wat zuur toe en er ontstaat behoorlijk wat CO2

Berichten: 2.035

Re: co² zelf aanmaken

Deze vraag is al vaker gesteld.... als je even zoekt op het forum op het trefwoord "aquarium" vindt je ongetwijfeld een paar topics over CO2-productie! :oops:

Berichten: 17

Re: co² zelf aanmaken

bedankt voor de reacties .

zuiveringszout, geen probleem.

welk zuur bedoel je?

zoutzuur in vloeibare vorm, aceton??

en hoe ga je dan te werk?

thanks

Berichten: 857

Re: co² zelf aanmaken

ik zou gewoon zoutzuur gebruiken. Geconcentreerd zoutzuur is niet nodig maar een kwart verdunnen lijkt mij wel oké, maar dat moet jezelf even bekijken.

Je doet gewoon wat zuiveringszout in een fles en voegt je zoutzuur toe. De CO2 komt nu vrij en je vangt de CO2 op.

Hoe je het beste de CO2 in het water krijgt weet ik niet. Misschien moet je even een soort buisje fixen vanaf je fles naar het aquarium. Gebruikt dan een kraantje om de CO2 in een perfecte hoeveelheid in je aquarium te laten lopen.

Berichten: 17

Re: co² zelf aanmaken

JeffreyButer schreef: ik zou gewoon zoutzuur gebruiken. Geconcentreerd zoutzuur is niet nodig maar een kwart verdunnen lijkt mij wel oké, maar dat moet jezelf even bekijken.

Je doet gewoon wat zuiveringszout in een fles en voegt je zoutzuur toe. De CO2 komt nu vrij en je vangt de CO2 op.

Hoe je het beste de CO2 in het water krijgt weet ik niet. Misschien moet je even een soort buisje fixen vanaf je fles naar het aquarium. Gebruikt dan een kraantje om de CO2 in een perfecte hoeveelheid in je aquarium te laten lopen.
dus als ik het goed begrijp alsvolgt:

ik neem bvb een fles van 1.5l, doe er 3/4l water in, 1/4 zoutzuur (heb enkel vloeibare staan van 1 liter, dus weet niet of dat geconcentreerde is of niet......)en daar dan nog zuiveringszout aan toe (hoeveel zuiveringszout?)

ik ga er nog komen met jullie tips......

en zie je dan ook werkelijk het process visueel voltrekken?

greetz

Berichten: 915

Re: co² zelf aanmaken

CO32- + 2H3O+ --> H2CO3 + 2H2O

H2CO3 --> H2O + CO2(g)

Stel dat je een 50 gram CaCO3 gebruikt (marmer) of Na2CO3 (zuiveringszout) dan bekom je + 0,5 mol CO2 en dat is ongeveer 11 liter CO2 Redelijk veel, lijkt me. Stel nu dat je met kleinere hoeveelheden HCl werkt, laten we zeggen 100 ml verdunde oplossing en je doet daar een 5 gram in, dan bekom je 1 liter CO2.

200!!! :oops:

Berichten: 17

Re: co² zelf aanmaken

epiphonix schreef: CO32- + 2H3O+ --> H2CO3 + 2H2O

H2CO3 --> H2O + CO2(g)

Stel dat je een 50 gram CaCO3 gebruikt (marmer) of Na2CO3 (zuiveringszout) dan bekom je + 0,5 mol CO2 en dat is ongeveer 11 liter CO2 Redelijk veel, lijkt me. Stel nu dat je met kleinere hoeveelheden HCl werkt, laten we zeggen 100 ml verdunde oplossing en je doet daar een 5 gram in, dan bekom je 1 liter CO2.

200!!! :oops:
dus in een lege cola fles, 100 ml zoutzuur en 5 gram zuiveringszout??

moet dat dan geschud worden oid?

zie je concreet iets vetanderen dan?

bedankt hoor

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: co² zelf aanmaken

Als het goed gaat zal het geheel sterk gaan bruisen. Ongeveer hetzelfde effect als je cola of een andere frisdrank met prik in de dichte fles schudt en dan de dop opendraait.

ps. in plaats van zoutzuur zou je ook azijn kunnen gebruiken, dit geeft hetzelfde effect.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: co² zelf aanmaken

CO2 maken is geen probleem. Daarvoor zijn hier al goede ideeën genoeg geopperd. Het probleem zit in de dosering naar je aquarium.

Als je met zoutzuur en bijv. zuiveringszout gaat werken dan ontstaat er in enkele tellen een grote dosis CO2. Maar hoe doseer je dit geleidelijk in je aquarium?

Ik heb zelf een aquarium (120 liter). Ik gebruik een zogenaamde carbonator die je in elke betere aquariumzaak kunt kopen. Deze werkt met citroenzuur en zuiveringszout, maar het snufje van het apparaatje zit in de langzame toevoer van het citroenzuur aan het zuiveringszout, waardoor je een constante langzame CO2-stroom hebt. Het apparaatje koop je één keer; voor de rest kun je navullingen kopen. Ik ben zo´n 9 euro per 2 maanden kwijt. Het apparaatje kost eenmalig 16 euro.

Mocht ik dat teveel geld gaan vinden, dan ga ik toch experimenteren met wat jij hebt gedaan: suiker in water en gist erbij. Op aquariumforums kun je vinden hoe je dit met twee flessen zo kunt doen, dat eventueel tesnel ontwikkelde CO2 eerst wordt opgeslagen.

Een alternatief met goede dosering is een gasfles CO2, maar dan praat je toch weer over hogere kosten.

Berichten: 17

Re: co² zelf aanmaken

Saxman schreef: Als het goed gaat zal het geheel sterk gaan bruisen. Ongeveer hetzelfde effect als je cola of een andere frisdrank met prik in de dichte fles schudt en dan de dop opendraait.

ps. in plaats van zoutzuur zou je ook azijn kunnen gebruiken, dit geeft hetzelfde effect.
saxman, en de verhoudingen dan met azijn tov natriumbicarbonaat?

Marjan, op aquaforums zijn er mensen die dit rechtstreeks doen en er zijn er die via een wasfles werken om ongelukjes te voorkomen.

grtz

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: co² zelf aanmaken

Op 5 gram natriumbicarbonaat heb je dan ongeveer 100ml azijn nodig.

ps. ik ben er van uit gegaan dat huishoudazijn ongeveer 4% azijnzuur bevat.

Berichten: 17

Re: co² zelf aanmaken

bedankt Saxman.

is dat genoeg om in een 1.5l fles te doen of mag de samenstelling x2 of x3 gedaan worden?

ik laat het via een slangetje dat door de dop van de fles loopt zo via een difussor naar het aqua stromen, heb je een idee hoe lang de co2 zal mee gaan?

of kan ik het visueel waarnemen?

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: co² zelf aanmaken

De hoeveelheid azijn en natriumbicarbonaat zou ongeveer 1,5liter CO2 moeten genereren.

Hoelang het zal meegaan zou ik niet weten, zolang er gasbelletjes in de oplossing ontstaan wordt er nog koolzuurgas geproduceerd.

Berichten: 1.122

Re: co² zelf aanmaken

Ik ben bang dat je in het geval van zelf CO2 produceren het probleem hebt van de opname in het aquariumwater. Met een eigen gemaakte opstelling waarmee je in een colafles CO2 produceerd krijg je vrij snel, in een redelijk korte tijd, veel CO2. Als je dit direct naar je aquarium leidt dan borrelt dit door het water naar de oppervlakte waarna het in de lucht komt. Het gedeelte CO2 dat in het water is opgenomen is nihiel. Daarvoor zul je een constante geregulierde stroom CO2 moeten hebben. Denk je niet dat dat een (groot) probleem is zonder commercieel apparaat?

Het 'spelen' met het produceren van CO2 en het koppelen aan je aquarium is natuurlijk heel erg leuk. De andere kant is natuurlijk in hoeverre het zich loont. En daarbij heb ik het dus niet over het leuke hobieën (hoe schrijf je dat?) :oops:

Reageer