braken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Re: braken

in je maag zit toch maagzuur wat schimmels en bacterien dood. Dan kan het toch ook niet gaan gisten of rotten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: braken

maar als je maag nu eens echt stopt met werken, mss stopt het ook tijdelijk met maagzuur te prduceren of zo?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: braken

Er bestaan micro-organismen die maagzuur kunnen overleven. Dat is in dit geval echter niet eens nodig. Hoe ik het voor me zie:

De maag wordt stilgelegd. dat houdt in dat er nauwelijks meer maagzuur wordt geproduceerd, maar belangrijker, dat peristaltische bewegingen stilgelegd worden.

Er bevindt zich nu een bal voeding in de maag waar niets mee gebeurd, behalve dat het een klein beetje afbreekt aan de buitenkant en dat het lekker warm gehouden wordt. In het midden van deze bal is de pH niet bijzonder laag, en de omstandigheden voor schimmels en bacterien zijn ideaal (nat, warm en donker). Na een uur of acht moeten hier toch behoorlijk wat gassen en andere afvalproducten (mogelijk zelfs alcohol) ontstaan zijn. Ik kan me goed voorstellen dat dit voor een braakreflex kan zorgen.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: braken

Volgens mij doet de slokdarm helemaal niks, maar gaat alleen maar de poort naar de maag open, waarna de maag samenknijpt. Dit voel je wel als je moet braken. Cola? BAH! Moet er niet aan denken! Slappe thee, om de zooi weer op gang te brengen, en rijstcrackers.
Als je braakt, verlies je een hele hoop vocht, je gaat dus eigenlijk beginnen dehydrateren. Om te rehydrateren gebruik je best gezoete (bv. cola, best zonder koolzuur, om je maag een beetje te ontzien) of gezoute (bv. rijstwater) dranken. Die neem je beter op en bevatten ook voedingsstoffen t.o.v. gewoon plat water.
Alles is relatief...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: braken

ik zie niet echt in vanwaar je vocht verliest. uit je maag mss, maar je kunt niet echt zeggen dat dat vocht ooit in je lichaam was. je zweet wel wat, maar toch niet zoveel dat je liters verliet.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Reageer