Chemisch resistent vat (uit teflon)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Chemisch resistent vat (uit teflon)

Ik ben op zoek naar een teflon vat met een inhoud van 10 tot 30 liter inhoud. Ik heb lang op internet gezocht, maar feitelijk geen leverancier gevonden die dit als standaardprodukt levert. Ben ik genoodzaakt om dergelijk vat op maat te laten maken, hetgeen enorm duur zal zijn of kennen jullie wel dergelijke leveranciers? Het materiaal mag ook één van de afgeleiden van teflon zijn (PTFE, PFA,....), zolang het maar volledig chemisch resistent is.

Alvast bedankt voor de input.

Vicenflor

Berichten: 1.379

Re: Chemisch resistent vat (uit teflon)

Weet U wel zeker dat het Teflon moet zijn? PVC is ook behoorlijk chemisch resistent en daarin is veel meer te verkrijgen tegen lagere prijs.

Bovend1en: Let op de namen .Teflon is de merknaam voor het hetzelfde produkt PTFE. Wilt U vermelden met welk agressief milieu Uw Teflon of PTFE in aanraking zal komen?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 8

Re: Chemisch resistent vat (uit teflon)

Dag hzeil,

Bedankt voor je reactie.

Gezien het feit dat het om afval gaat, wil ik zeker zijn dat het vaatje in alle omstandigheden resistent zal zijn. Ik wil vermijden dat er per ongeluk een te sterk zuur wordt toegevoegd zodat het vat aangetast wordt.

Ons laboafval bestaat uit uraniumoxide opgelost in ongeveer 8M HNO3. Dit laboafval willen we in het vaatje neutraliseren met geconc. NaOH. Bovendien kunnen in het laboafval nog beperkte concentraties aan HF en H2SO4 (< 10%) voorkomen.

Volgens mijn gegevens is PVC zeker niet geschikt voor HNO3. Eventueel zou LDPE of HDPE kunnen dienen, afhankelijk van de concentratie aan HNO3.

Bovendien kan tijdens de neutralisatie de temperatuur in het vaatje stijgen tot misschien wel 50 of 60 °C hetgeen ook een nefaste invloed kan hebben op de resistentie.

Vicenflor

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Chemisch resistent vat (uit teflon)

Wij voeren zuurresten van het lab af in 10 liter HDPE-vaten. Voor het grootste deel zijn dit afvalresten van gec. zoutzuur/salpeterzuur (koningswater). Door het analyseproces vindt enige verdunning met water plaats, maar uiteindelijk is de concentratie nog steeds zo´n 5 M.

Deze HDPE-vaten, incl. bestikkering etc, zijn voorgeschreven door de verwerker van het afval.

Is het niet zo dat jouw verwerker voorschrijft?

Reageer