concentratie meten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 660

concentratie meten

hoi daar ben ik weer na een lekkere vakantie,

ik ben nu begonnen aan mijn opleiding HLO .. ik zit inmiddels al weer 3 weken op school en het begint dus al steeds meer op iets te lijken. nu heb ik 2 weken de tijd om een hele hoop dingen voor te bereiden die ik in mijn 6e en 7e week op het lab ga uitvoeren. 1 van die dingen is het meten van de concetraties van diverse ingedienten zoals bv suikers, alcohol en zuren... maar hoe meet ik die ... het enige apparaat waarmee ik heb leren omgaan tot nu toe is de spectrofotomaat (hoop dat ik het goed schrijf) en dat was ook nog niet zo heel diepgaand .. dus eh heeft er hier iemand mischien wat tips of zoiets dergelijks voor mij zodat ik straks op het lab de concentratie kan gaan meten .. en als er echt een apparaat bij komt kijken kan iemand mij dan vertellen welke zodat ik op school mischien kan regelen dat wij daar korte instrucites over krijgen (en ik weer wat studiepunten :oops: )

mvg kevin terug van weggeweest 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: concentratie meten

Nou je moet eerst weten om welke stoffen het draait, omdat UV/VIS echt een kwantitatieve analysemethode is, dwz dat het concentraties goed meet, maar dat je ermee niet uit een monster kan halen welke stoffen er nu zoal inzitten.

Berichten: 660

Re: concentratie meten

naja ik zal even uitleggen wat ik ermee heb leren doen. we hebben een concentratie reeks van kaliumpermagnaat gemaakt en die in de fotomaat gemeten bij een golflengte van 526nm .. en dan de getallen die eruit kwamen opgeschreven.. daarna hebben we deze waardes in een tabel in excel verwerkt en er een grafiek van gemaakt. en meer hebben we dus niet gedaan. dus dat is alles wat ik ermee kan. ik kan dan nog wel de golflengte instellen en ik weet dat er eerst een blanco in moet (wat we ook hebben gedaan bij ons was dat toen H2SO4) maar dat was het dus.

edit: sup en sub door elkaar gehaald

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: concentratie meten

Kwantitatieve analyse van mengsels van verbindingen gebeurt in het algemeen met HPLC (high pressure liquid chromatography) of GC (gaschromatography). Welke van de twee je kiest hangt af van het type verbinding(en) die je wilt analyseren.

Berichten: 660

Re: concentratie meten

ik heb al wel een keer met HPLC gewerkt ivm het meten van de concentratie acetylsalicylzuur in mijn eigen gemaakte aspirine .. dat was voor mijn profielwerkstuk .. en ik had zelf ook al het idee om het met HPLC te doen maar ik weet niet precies hoe ik hiermee moet werken.. maarja alles valt te leren dus dan ga ik proberen of er leraren zijn die daar een extra les over kunnen geven.

bedankt voor de info

mvg kevin

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: concentratie meten

In feite werkt het precies hetzelfde: er zit namelijk een detector aan die hetzelfde doet als je spectrofotometer: de UV/VIS detector. HPLC zelf is bedoeld om de stoffen uitelkaar te plukken: hiermee kun je met dezelfde instellingen meerdere componenten meten.

Je hoeft niet handmatig te scheiden; dat doet het apparaat namelijk al voor je :oops:

Reageer