Molariteit Molaliteit verband

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Molariteit Molaliteit verband

Hallo,

Kan er mij iemand snel het verband van molaliteit en molariteit geven, stap voor stap hoe je aan die omzettingformule komt....

Kan er mij iemand zo snel mogelijk antwoord geven want het is dringend ! :S

Thanks

Berichten: 2.399

Re: Molariteit Molaliteit verband

molaliteit? Wat is dit?

Berichten: 4

Re: Molariteit Molaliteit verband

het aantal mol opgeloste stof / het aantal kg OPLOSMIDDEL

kan niemand mij de methode geven voor het opstellen van die formule (verband molaliteit - molariteit - dichtheid - moleculair gewicht)?

Berichten: 857

Re: Molariteit Molaliteit verband

Molariteit = Mol/Liter (oplosmiddel)

Molaliteit = Mol/kg (oplosmiddel)

Dichtheid = kg/Liter

Moleculairgewicht = gr/mol = kg/Kmol

Molariteit = Molaliteit / dichtheid

Molaliteit = Molariteit x dichtheid

Dit is mijn poging....volgensmij klopt dit..maar weet het niet zeker na wat biertjes :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Molariteit Molaliteit verband

Teveel biertjes. Voor lage concentraties is dit ongeveer juist, maar het verschil is dat jij de massa van de oplossing neemt in plaats van de massa van het oplosmiddel. Als je hoge concentraties maakt, dan is het verschil zeer significant.

Laten we uitgaan van 10M NaOH. Die oplossing heeft 400 gram NaOH per liter. Deze oplossing heeft een dichtheid van 1330 kg/m3. Van die de 1330 gram in een liter is 400 gram NaOH, dus 930 gram water. Per kilogram water hebben we dus 1000/930*400 = 430 gram NaOH = 10.75 mol. De molaliteit van een 10M NaOH oplossing is dus 10.75 mol/kg.

Omgekeerd gaat ook. Een molaliteit van 10.75 mol/kg levert 430 gram per kg op. Dat is samen 1430 gram. De dichtheid = 1330 gram/liter, dus is 1430 gram 1430/1330 = 1.075 liter. 10.75 mol per 1.075 liter is 10M, en zo zijn we weer terug.

Moraal: voor het omrekenen heb je de dichtheid van de oplossing nodig, en die kun je niet uitrekenen, die moet je opzoeken of meten.

Berichten: 4

Re: Molariteit Molaliteit verband

Ik weet het dat je de dichtheid ook nodig hebt maar ik zou de formule moeten kunnen opstellen die het verband toont tussen molaliteit en molariteit, zou je mij kunnen helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Molariteit Molaliteit verband

Ik heb het voorgedaan, dus als je die redenering volgt, kun je ook een formule opstellen.

Probeer dat eerst, en kijk daarna pas op http://www.chembuddy.com/?left=CASC&right=...ion-cheat-sheet

Reageer