zetmeel uit aardappel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

zetmeel uit aardappel

hoi mensen.

Ik heb een vraag hoe je zetmeel uit aardappel haalt. Het gaart mij om het restproduct. Hoe kan ik dit huis, tuin en keuken doen???

Ik heb op het web gezocht, maar kom dan bij verschillende sites van aardappelzetmeelproducenten terecht. Daar werken ze met een "wash" en bepaalde "zeven", maar dit snapte ik niet helemaal en is niet erg huis, tuin en keuken.

Bij voorbaat dank,

Paul

Berichten: 2.746

Re: zetmeel uit aardappel

http://nl.wikipedia.org/wiki/Maizena

hier kan je vinden hoe het uit mais wordt gewonnen, ik denk dat het ongeveer gelijk loopt als met aardappelen

Berichten: 2

Re: zetmeel uit aardappel

Heeey,

Bedankt voor de site. Ik vraag me alleen af in hoe verre het restproduct dan nog bruikbaar is. Ik had ook iets gehoort over de aardappels weken bij 65 graden celcius, maar kon hier niks over vinden.

laterz,

Paul

Berichten: 2.746

Re: zetmeel uit aardappel

ach ja, je wil het restproduct.

je kan het zetmeel ook enzymatisch bewerken met amysase zodat je ipv zetmeel disacchariden hebt, die kan je dan eventueel in (warm) water oplossen.

ik weet wel niet wat je er dan nog bij oplost

Re: zetmeel uit aardappel

Volgens mijn boek wordt de rauwe aardappel in pulp gestampt.Het sap van de aardappel laat men zoveel mogelijk uitlekken.Het wordt gemengd met water en gekiemde gerst en voor een drietal uur op 50° a 55° gehouden.De zetmeel is dan omgezet in suiker.Met 2% biergist wordt de suiker omgezet in alcohol.In plaats van gekiemde gerst kun je ook diastase(enzym) gebruiken.

Berichten: 2.746

Re: zetmeel uit aardappel

als een graan gaat kiemen komt er een enzym vrij (amylase dacht ik), dat wordt dan gebuikt om zetmeel af te breken. daarom dat je het gewoon kan vervangen door een enzym

Reageer