binders

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

binders

In ben op zoek naar binders welke kleine poreuse deeltjes aan elkaar kan lijmen zonder dat de poreuse eigenschappen verloren gaat.

Ik weet dat er phenol harsen zijn welke als goede binder functioneren wanneer je deze verwarmt en bentonite (een klei) welke bij hoge temperaturen calcineerd en als binder optreed.

Maar zijn er ook lage temperatuur binders. Stoffen welke na binden tegen hoge temperaturen kunnen en niet oplosbaar zijn in water of benzine achtige oplosmiddelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: binders

Kan dit? Als je een materiaal hebt dat goed bindt aan de buitenkant van je poreuze bollen, zodat het als lijm kan worden gebruikt, zal het volgens mij altijd ook een goede affiniteit hebben voor de binnenkant en daarmee de porositeit opheffen....

Berichten: 12

Re: binders

Niet als er weinig of net genoeg binder wordt gebruikt. Dan plakken de deeltjes wel aan elkaar maar wordt slechts een deel van de toegangs poriën geblokeerd.

Er zal altijd verlies zijn in capaciteit. Maar uit eigen ervaring is dat slechts enkele procenten voor de binders eerder genoemd.

Maar misschien zijn er ook binders (grote polymeren) welke niet in de poriën trekken doordat de binder groter is dan de porie zelf?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: binders

Als je grote moleculen zo mobiel wilt maken dat ze tussen je deeltjes kruipen, ben ik bang dat je ze moet verhitten. Koude lijmen zijn vaak stoffen die aan de lucht polymeriseren, dus die beginnen als kleine moleculen.

De lijmbaarheid van deeltjes zal afhangen van de adhesie aan het plakmiddel. En adhesie hangt af van de typen materialen. Ik heb van dit onderwerp geen verstand, maar ik denk dat een lijmexpert zou willen weten waar je deeltjes van gemaakt zijn.

Berichten: 12

Re: binders

Het betreft hier actieve kool met poriën kleiner dan 25 nm. Het zou dus mooi zijn als er binders zouden bestaan welke zelf groter zijn dan 25 nm.

Ik weet dat er binders moeten zijn welke aan deze eisen voldoen. Er worden teslotte ook filters van actieve kool gemaakt in honingraad strukturen voor in auto filters. Dit is aanelkaar gelijmt actieve kool. Maar welke en wat voor binders?

Daar ben ik nou naar op zoek. Of enig alternatief natuurlijk.

Ook kan ik me voorstellen dat er misschien binders/lijmen zijn die oplosbaarzijn in water maar eenmaal gedroogd of afgebakken niet meer oplosbaar zijn . Of chemische binders?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: binders

Een bolletje atomen van 25nm diameter heeft honderdduizenden atomen. Het lijkt me sterk dat je zo'n binder vindt! Wel is het een interessante vraag of en hoe je dit soort korrels kunt plakken.

Berichten: 12

Re: binders

de bolletjes/ deeltjes zelf zijn ongeveer 20 µm groot. De poriën er in zijn kleiner dan 25 nm. Je moet het vergelijken met zand wat je met lijm wilt binden tot korrels van enkele millimeter. Alleen moet de binder zelf groter zijn dan de poriën zodat deze niet in de poriën trekt.

Heb PVAc (houtlijm) geprobeerd en dat lijkt te werken als laag temperatuur binder. Alleen is daar verhoudings gewijs erg veel voor nodig en neemt de capaciteit van het product erg af.

Ben nog steeds op zoek naar die gouden tip.

Reageer