redoxreacties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 152

redoxreacties

Hallo iedereen! ik zit met een vraagje over 2 redoxreacties. We kwamen deze tegen in de les en de prof zei da we moesten nagaan wat de halfreacties waren, maar daar zit dus het probleem!

de eerste reactie: 2O2- + 2H+-->O2 + H2O2

ik zou eigenlijk gewoon die 2O2- splitsen in twee keer O2-, maar weet niet goed of dat mag. mijn halfreacties zouden dus zijn:

-oxidatie: O2--->O2+e

-reductie: O2-+2H++e-->H2O2

tweede reactie: 2H2O2-->2H2O + O2

zoals in het eerste geval zou ik splitsen waardoor mijn halfreacties zouden zijn:

-oxidatie: H2O2 + 2H+ +2e-->2 H2O2

-reductie: H2O2--> O2 + 2H+ +2e

is mijn wijze van redeneren juist of kloppen mijn halfreacties niet? ik hoop dat iemand me kan helpen!! alvast bedankt!

groetjes

stef.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>DrQuico: Ik heb de foutjes in sub en supscript verbeterd</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 152

Re: redoxreacties

blijkbaar ben ik hier en daar in de mist gegaan met de sub's en sup's...sorry! ik hoop dat jullie toch weten wat ik bedoel!

stef

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: redoxreacties

Je eerste reactie lijkt me helemaal goed.

Bij je tweede reactie maak je twee fouten. Je haalt de oxidatie en reductie door elkaar en de reactie:

H2O2 + 2H+ +2e-->2 H2O2

klopt niet.

Kijk maar eens goed naar de stoichiometrie.

De andere klopt wel.

Deze reacties heten trouwens disproportioneringen. Twee dezelfde moleculen of atomen reageren met elkaar waarbij de ene wordt geoxideerd en de ander wordt gereduceerd.

Berichten: 152

Re: redoxreacties

omdat ik het zelf onduidelijk vind hier nog eens de reacties:

1) 2O2- + 2H+ --> O2 + H2O2

mijn halfreacties:

-oxidatie: O2- --> O2 + e

-reductie: O2- + 2H++ e --> H2O2.

2) O2 + 2e --> O22-

mijn halfreacties:

-oxidatie: H2O2 + 2H+ + 2e --> 2 H2O

-reductie: H2O2 --> O2 + 2H+ + 2e

Berichten: 152

Re: redoxreacties

bedankt! ik had de fout in de tweede halfreacties zelf al opgemerkt. Ik had het gewoon verkeerd overgenomen van mijn bladje want met al die sub's en sup's... is het correct in het daarop volgende bericht?

groetjes

stef.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: redoxreacties

Het lijkt me nu in orde, al is

H2O2 + 2H+ + 2e --> 2 H2O

de reductie, en is

H2O2 --> O2 + 2H+ + 2e

de oxidatie

Reageer