Joodgetal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Joodgetal

Eens moet de eerste keer zijn voor een serieuze vraag. Tenslotte ben ik ook Chemieforumlid.

Ik heb van een actief-koolmonster het joodgetal bepaald (beter: met mijn twee linker handjes heeft iemand dat voor me gedaan). Uitkomst: iets meer dan 2000 mg/g !!

Na zoeken op internet heb ik als hoogste waarde 1050 mg/g gevonden. Superactieve kool dus..., of toch een foutje ergens in de berekening (factor 2...). Alles gecontroleerd en nog maar eens laten doen en weer gecontroleerd; ik kom er maar niet uit.

Weet iemand wat een goede kwaliteit actieve kool doorgaans voor joodgetal heeft?

Is dit echt een supergoede kwaliteit 8-[ of moet ik TOCH van het weekend mijn hoofd breken over de fout in de berekening :oops: ?

Marjanne

P.S.: ter verduidelijking voor de geïnteresseerden die niet bekend zijn met het joodgetal:

Het joodgetal is de hoeveel jodium I2 die door 1 g van een stof (in dit geval actieve kool dus) onder gedefinieerde omstandigheden wordt gead- of geabsorbeerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Joodgetal

Wordt het joodgetal niet meestal gebruikt om aan te tonen hoeveel dubbele bindingen er in 1 gram stof zitten?

En houden we er wel rekening dat we over I2 spreken ipv I? Iemand met chemlvl 8 maakt die fout natuurlijk niet, maar ik vind het toevallig dat het juist een factor 2 is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Joodgetal

Dat eerste is juist.

Nee, de I/I2-kwestie is het niet. Ik heb een ASTM-standard gevolgd, incl. de berekeningswijze. Deze klopt wel, lijkt me, maar het is een beetje ondoorgrondelijk opgeschreven in die standard. Het zal niet voor de eerste keer zijn dat er een fout in de berekening in en norm of standard staat, maar deze is uit 1994 en gereviseerd in 1999. Dus een fout zal er dan toch niet meer in zitten :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Joodgetal

Op deze site claimen ze actieve kool met een joodgetal tot 1400 te hebben.

Ik vermoed dat de origine van de actieve kool (uit kolen of uit gepyrolyseerd organisch materiaal) bepalend is voor het adsorptievermogen. Het kan goed zijn dat de bovengrens voor actieve kool uit kolen 1050 mg/g is, maar dat dit geen fysieke bovengrens is.

Kun je er achter komen wat de origine van jouw actieve kool is?

Misschien kun je ook met de methode die je hebt gebruikt een ander sample actieve kool meten. Liefst eentje waarvan de leverancier een waarde geeft voor het joodgetal. Zo kun je bepalen of je methode fout is, of dat je gewoon erg goede actieve kool hebt.

Hiernaast kun je de activiteitsmeting ook nog met andere adsorbentia (kun je dat zo zeggen?) uitvoeren. Bijvoorbeeld methyleen blauw, CCl4, benzeen. Op deze site geven ze ook die waardes.

Ten slotte kun je ook het specifiek oppervlak mbv gasadsorptie bepalen. Dit heb ik tijdens mijn studie eens gedaan, maar dat was een bijzonder langdradig experiment om uit te voeren.

Berichten: 205

Re: Joodgetal

misschien is het handig om de formule waarmee je werkt te geven :oops:

dan kan het (bijna) zeker worden of hij klopt ja of nee 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Joodgetal

Groentje: het is nogal een stuk tekst om over te typen..., omdat de bepaling in verschillende stappen wordt gedaan (en uitgelegd). Het is dus niet één berekening maar zeven deelberekeningen... :oops:

Dr. Quico: goeie suggestie om de bepaling met ´bekende´ kool te herhalen...

Alles ´staat´ er nog, dus dat is doenlijk. Ik ga maandag maar eens zoeken in het lab naar geschikte kool 8-[ .

1400 lijkt mij inderdaad erg hoog. Dus aan de 2000 die ik vond moet tóch iets mis zijn.

Marjanne

Berichten: 205

Re: Joodgetal

ik heb ook al eens het jood getal berekend (vast wat simpeler dan hoe jij het hebt gedaan wat bij ons waren het maar 5 formules maar toch)

overigens was het bij ons tot 1 formule te reduceren (wat natuurlijk bijna altijd kan) :oops: maar dan wel met veel rekenen maar ach je moet toch wat doen in al je tussen uren 8-[

Berichten: 161

Re: Joodgetal

Vraagje; welke ASTM standaard heb je gebruikt?

Waar ik werk wordt ook met jodium een oppervlakte van een koolstof gemeten (carbon black, procedure ergens in de ASTM sectie 9 standaards). Maar wij zitten met waarden van 30 tot 200 zo ongeveer.

Het oppervlakte dat met jodium gemeten wordt hoeft niet het hele oppervlak te zijn; waar olieresten (of andere koolwaterstoffen) zitten bindt de jodium vrijwel niet aan het oppervlak. Hoe schoner je product in dat opzicht (onder verder gelijke omstandigheden) hoe groter het oppervlak dus; een manier om deze beperking te vinden is het mengen van een monster met tolueen en van het afgefilterde tolueen de transmissie bepalen. Op deze manier kun je wat meer over je actieve koolstof zeggen :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Joodgetal

Het is ASTM D4607-94 (1999).

De kool heeft een deeltjesgrootte van ca. 50 µm en wordt gebruikt als adsorptiemiddel voor de bepaling van organische halogeenverbindingen in water.

Geen apekool dus, maar zeer zuivere kool.

Er wordt wel een minimum voor het joodgetal voor deze kool aangehouden (900-1050 mg/g). Meestal betreft dat dan wel kool met wat grovere deeltjes (100-150 µm).

Maar toch..., mijn gevonden joodgetal lijkt me wel heel erg veel. Ik ben dus maar weer aan het breinbreken over de fout (in de formule, in de berekening of in de handelswijze :oops: )

Berichten: 12

Re: Joodgetal

Afhankelijk van het type kool kan het jood getal 400 tot >2500 bedragen.

De meeste kolen zullen rond de 1000 zitten.

400 is de ondergrens, daaronder is het geen actieve kool meer volgens de IUPAC defenitie ervan. De bovengrens is niet gedefinieerd. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat kolen met een Jodium van 2000 makkelijk kunnen voorkomen.

Als ik het kooltype weet kan ik dat meer specificeren.

Er is trouwens ook een ASTM voor het bepalen van het joodgetal voor actieve kool. Lijkt op die van carbon Black maar de concentraties waarmee je werkt ligt iets anders geloof ik.

Alleen met een jood getal kun je kool niet kwantificeren als goed of slecht. Dat hangt natuurlijk af van de toepassing waarje deze voor gebruikt. Het joodgetal geeft een indicatie over het oppervlakte van de kool. Je hebt natuurlijk ook nog het intern volume. Deze is niet evenredig aan het oppervlak. En de chemische activiteit door enkele functionele groepen enzo. Maar ja, dan ga ik er te diep op in.

Reageer