Actief kool

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 37

Actief kool

Hey mensen,

Ik vroeg me nou af, wat is nou precies actief kool.

is dit niet gewoon hetzelfde als houtskool of dergelijke.

nou ik ben benieuwd :oops:

ow en ik lees net dat het opnieuw geactiveerd kan worden heeft iemand daar ervaring mee??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Actief kool

Actieve kool is eigenlijk niets anders dan norit tabletjes die heel fijn zijn vermalen.

Heractiveren kan gewoon door wat er is geadsorbeerd ervanaf te wssen.

Berichten: 37

Re: Actief kool

ik las dat het kon door het uit te gloeien??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Actief kool

Kan uiteraard ook, zo verdamp je het zaakje wanneer je dit onder een beschermende atmosfeer doet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Actief kool

Norit bevat naast actieve kool ook nog wat hulpstoffen/bindmiddelen.

Het speciale aan actieve kool is het enorme oppervlak. Hierdoor is het in staat om veel te adsorberen. Het speciefieke oppervlak van aktieve kool ligt in de ordegrootte van 1000 m2/g.

Berichten: 12

Re: Actief kool

Even een correctie.
Actieve kool is eigenlijk niets anders dan norit tabletjes die heel fijn zijn vermalen.
Actieve kool is een bestandsdeel welke in een tabletje zit. En niet een gemalen tablet.

Actieve kool is gedefinieerd als: kool met een intern oppervlak van ten minste 400 m2/g en een intern volume van ten minste 0,2 ml/g

Kool kan worden vervaardigd uit bijna alle grondstoffen welke te carboniseren zijn (verkolen) Zoals: turf, hout, steenkool, bruinkool, cocosschalen, etc.

Het activeren gebeurt volgens het gasificatie proces. Hierbij wordt er d.m.v. stoom en hoge temperaturen gecontroleerd C atomen weggebrand tot CO. Dit wegbranden vormt kleine gaatjes ofwel poriën.

Afhankelijk van temperatuur, grondstof en tijd kunnen zo verschillende hoeveelheden en grootte poriën worden gebrand. Hierdoor ontstaan er tientallen verschillende kolen met ieder zijn eigen toepassingen.

Kijk eens op: WWW.norit-ac.com

Hier kun je ook vinden hoe kool kan worden hergebruikt. Ofwel reactiveren.

Actieve kool is dus NIET hetzelfde is als houtskool. Houtskool is gecarboniseerd hout welke niet aan de defenitie van actieve kool voldoet. Het is dan wel kool, maar niet actief.

Reageer