Buffers

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Buffers

;) hallo mensen

Ik heb vandaag weer lekker zitten zoeken naar verschillende buffer oplossingen maar heb er helaas 3 ;) . En das vervelend. Ik ga nog even verder zoeken maar toch vraag ik voor de zekerheid wat deze buffers doen. Altijd handig om te weten hoe het buffert :P

De 3 die ik al heb is.

(natuurlijk) Azijnzuur/Acetaat

Borax

ammoniak

Van deze 3 oplossingen weet ik hoe en waarom de oplossingen bufferen.

Er zijn vast meerdere buffers. Misschien willen jullie me helpen :oops:

Geef het liefst een site op 8-[ Dit om toch een beetje zelfstandig te kunnen zijn :P
met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Buffers

Wat weet je van de eigenschappen van een buffer? Met andere woorden, wanneer is iets een buffer en wanneer niet (meer)?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 6

Re: Buffers

even een "klein" citaat uit mijn werkstuk :oops:

"Een buffer of bufferoplossing is een oplossing van een zwak zuur en zijn geconjugeerde (zwakke) base (zout). Het principe van een buffer is het constant houden van het pH ook al worden er stoffen toegevoegd.

Bij buffers worden er vrije ionen gecreëerd. Meestal zijn dat H+ ionen of OH- ionen. Deze ionen worden ook wel zwitterionen genoemd. Deze ionen kunnen zich steeds aan andere moleculen hechten om zo het pH constant te houden. Deze constante verandering van de ionen worden dipoolmomenten genoemd. Dit dipoolmoment wordt gevormd door de verschillenden elektronennegativiteit in de oplossing zelf. Hierdoor blijven constante verbindingen uitgesloten. Waardoor er verschillende verbindingen ontstaan.

Een voorbeeld hiervan is water. Water heeft twee "dipoolmomenten”. Na één moment is het H3O+ en het andere moment OH-. Bedenk wel dat één moment één nanoseconde kan zijn of sneller. Dit is een evenwicht die zich voortdurend voortzet.

"

Maar mijn vraag is dan ook: welke zuren met basen kan ik nog meer gebruiken of is binas al genoeg om te ontdekken wat het zwitterion is. (A)
met vriendelijke groet.

Re: Buffers

Kijk op wikipedia naar buffer

Berichten: 6

Re: Buffers

al gedaan, dat is mijn probleem ook juist. ik heb borax kunnen vinden. En weet ook wat de zwitter ionen er van zijn. azijnzuur wordt overal vermeldt. Maar er zijn meerdere buffers. maar ik zoek nog wel even verder :oops:
met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Buffers


Berichten: 2.399

Re: Buffers

Je stukje wemelt van de fouten:

Het begrip dipoolmoment gebruik je verkeerd

Het begrip zwitter-ion gebruik je verkeerd

Lees eens wat meer over buffers, want dit zal je geen goed cijfer opleveren ben ik bang voor... (dit is niet lullig bedoelt maar een waarschuwing/advies).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Buffers

Het is al een tijdje terug dat ik chemie heb gestudeerd. Maar ik lees nog veel, ik zoek nog veel... Ik heb echter nog nooit van zwitter-ionen gehoord... 8-[

:oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Buffers

Zwitterion is een Duitse term die wordt gebruikt voor een molecuul dat tegelijkertijd zowel een positief geladen als een negatief geladen functionaliteit heeft. Een aminozuur als alanine is bij neutrale pH als zwitterion aanwezig.

Berichten: 25

Re: Buffers

Ah,

dat gebruik van dipoolmoment in dat tekstje bracht me al in de war :oops: . Ik neem aan dat dat wel uit te zoeken is hoe dat werkelijk zit.

Zwitterionen is een niet juiste term (idd Duits), amfolyt is gebruikelijker (deeltje dat zich als zuur, maar ook als base kan gedragen).

Enkele voorbeelden van buffer (quoting chemie overal):
  1. Koolzuurbuffer, in ons lichaam met hemaglobine:

    1. CO2 + H2O <> H2CO3

    2. H2CO3 + Hb <> HCO3- + HHb+ (alles aq)
  2. H2PO4- / HPO42- (ook in bloed aangetroffen)
  3. Zie verder een merck catalogus voor buffer oplossingen 8-[
[/list]

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Buffers

Aldert schreef: Zwitterionen is een niet juiste term (idd Duits), amfolyt is gebruikelijker (deeltje dat zich als zuur, maar ook als base kan gedragen).
Maar dat is niet hetzelfde!

Berichten: 6

Re: Buffers

Napoleon1981 schreef: Je stukje wemelt van de fouten:

Het begrip dipoolmoment gebruik je verkeerd

Het begrip zwitter-ion gebruik je verkeerd

Lees eens wat meer over buffers, want dit zal je geen goed cijfer opleveren ben ik bang voor... (dit is niet lullig bedoelt maar een waarschuwing/advies).
Maakt niet uit, leer je van :oops:

Maar toch bedankt. allemaal! Afbeelding
met vriendelijke groet.

Berichten: 266

Re: Buffers


Reageer