Ether kopen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 4

Ether kopen

Heeft iemand een idee waar ik ether kan kopen?

En dan het liefst kleine hoeveelheid, maximaal 1 liter.

(25 liter is wel leuk, maar dat staat alleen maar jaren in de weg)

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Ether kopen

Hoi Jeroen, welkom op Chemieforum.nl!

Ik denk dat dit topic jouw vraag helemaal beantwoord!!!

Berichten: 3.145

Re: Ether kopen

Gewoon bij een iets uitgebreidere drogist, in flesjes van 100 ml.

Berichten: 4

Re: Ether kopen

Hey!

Beide bedankt voor de snelle reactie, ik ga het morgen op m'n gemak die websites eens bekijken.

Wat voor drogist zou ik bijvoorbeeld kunnen proberen? (naam van de winkel?)

Nogmaals, mijn dank is groot!

Berichten: 2.337

Re: Ether kopen

Of gewoon bij de apotheker. :oops:

Berichten: 25

Re: Ether kopen

DA ?

Wel een stukje natriummetaal dr in doen :oops:

Berichten: 3.145

Re: Ether kopen

Bij de DA-drogist zou inderdaad wel moeten lukken. Ze hebben het daar bij de kassa, in bruine flesjes van 100 ml. Je moet er even om vragen.

Iedere grotere plaats heeft ook nog wel een wat meer klassieke drogisterij, daar hebben ze het zeker.

Berichten: 4

Re: Ether kopen

Aldert schreef: DA ?

Wel een stukje natriummetaal dr in doen :oops:
Waarom?

Bovendien: hoe kan ik dit het beste veilig bewaren, achter slot en grendel voor de kleine kids in huis lijkt me? Als het valt/verdampt krijgen we volgens mij een explosief gas, dat lijkt me niet de bedoeling [!] [!] [!]

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Ether kopen

Omdat ether van de DA nogal nat zal zijn (duh ether is een vloeistof, maar nat wil zeggen dat er water inzit). Met natrium kun je dat makkelijk eruithalen, al zal calciumhydride iets milder zijn.

Berichten: 4

Re: Ether kopen

Op die manier :oops:

Berichten: 3.145

Re: Ether kopen

Omdat ether van de DA nogal nat zal zijn (duh ether is een vloeistof, maar nat wil zeggen dat er water inzit). Met natrium kun je dat makkelijk eruithalen, al zal calciumhydride iets milder zijn.
Hoeveel procent water zou er zitten in de ether van de drogist (merk Tendo)? Ik dacht dat dit redelijk droog zou zijn.

Berichten: 25

Re: Ether kopen

Ik herinner het me ook zomaar uit SK-boek, wat natriumdraad in een fles met ether. Ether vormt niet echt H-bruggen, zou het door een delta - kant (van zuurstof bijvoorbeeld) dan ietswat hygroscopisch zijn?

Berichten: 4

Re: Ether kopen

beter drogen met droog natrium sulfaat(anhydrous). eventjes opschudden in fles of kolf, en uitgekristaliseerde nasulfaat uitfiltreren. betrouwbaar en veilig.

Berichten: 251

Re: Ether kopen

je kan ook kopersulfaat uitgloeien en daarmee het water verwijderen. Werkt bovendien als een indicator

Berichten: 1.816

Re: Ether kopen

Standaard procedure is, eerst drogen met watervrij CaCl2, en dan eventueel drogen met Na-draad. En gebruik bij het Calciumchloride ook wat IJzer(II)sulfaat tegen eventuele peroxides.

PS Pas op met het watervrij maken van kopersulfaat. Uitgloeien ontleedt het, neem een milde, niet ruisende vlam en roer regelmatig met een glasstaaf in je porceleinen kroesje. Een droogstoof bij 110°C, doet het perfect. Dus vooral niet te heet!!
LiA

Reageer