Natriumnitrietbepaling via titratie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 22

Natriumnitrietbepaling via titratie

Hallo,

De zoekfunctie kon me niet verder helpen dus stel ik maar de vraag rechtuit.

Het is vrij lang geleden dat ik een natriumnitrietbepaling heb uitgevoerd en daarbij had ik wat hulp gewenst ivm de resultaatverwerking.

Kort uitgelegd gaat de methode als volgt:

Een hoeveelheid van ongeveer 5g zout (4,5g-5,5g) wordt opgelost in willekeurige hoeveelheid (genoeg om het zout op te lossen) bigedestilleerd water.

Ondertussen wordt het kaliumpermanganaat 0,002mol/l in een hoeveelheid van 10ml bij dezelfde hoeveelheid zwavelzuur (1mol/l) gevoegd en daarbij nog eens 20ml bigedestilleerd water. Dit mengsel wordt opgewarmd tot 60°C-70°C en wordt onmiddellijk getitreerd met de zoutoplossing in de buret.

Nu bekom ik gemiddeld een hoeveelheid van ongeveer 5ml die ik toevoeg om het equivalentiepunt te bereiken (kleurloze oplossing).

Gezien we met een redowreactie zitten veronderstel ik de volgende halfreacties:

MnO4- + 5 e- ----> Mn

NO2- - 2 e- -----> NO3-

De formule die ik ook veronderstel die nodig is om de hoeveelheid Natriumnitriet te berekenen is de volgende:

C KMnO4 * a KMnO4 * V KMnO4 = C NaNO2 * a NaNO2 * V NaNO2

Ofwel: C NaNO2 = [0,002mol/l x 5 x 10ml] / [2 x 0,005l]

C NaNO2 = 0,01mol/l

Dat getal vermenigvuldigd met de molecuulmassa van NaNO2 (69g/mol) = 0,69g/L

Omgerekend naar de hoeveelheid van 5g zout wordt dat dus 0,00345g NaNO2 in 5g zout.

Procentueel bedraagt de hoeveelheid natriumnitriet in die 5g, 0,069%.

Eerst en vooral klopt deze berekening?

Ten tweede de procentuele hoeveelheid zou tussen 0,5% en 0,6% moeten liggen. Waar kan de fout nog zitten indien de berekening WEL juist is? Een slechte stockoplossing van kaliumpermanganaat? Met welke stof zou je KMnO4 stellen?

Alvast bedankt voor de moeite

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Natriumnitrietbepaling via titratie

Ik denk dat er iets niet klopt.

Je titreert het kaliumpermanganaat met de zoutoplossing die in de buret zit.

Deze zoutoplossing is gemaakt door 5 g zout op te lossen in een willekeurige voldoende hoeveelheid water (hoeveel?????)

Uiteindelijk heb je 5 ml van die zoutoplossing nodig. Maar omdat je niet opgeeft in hoeveel water die 5 g zout was opgelost, kun je de berekening niet maken. Je weet namelijk niet hoeveel zout er in 5 ml zit...

Berichten: 22

Re: Natriumnitrietbepaling via titratie

Marjanne bedankt voor je reactie en je hebt gelijk.

Ik weet ongeveer in hoeveel water dat zout werd opgelost, namelijk een goeie 45-50ml.

Stel nu voor de berekening dat het 45ml was.

Er werd 5g zout opgelost in 45ml. Er werd 5ml getitreerd. Dat betekent dat er dus (5g/45ml) x 5ml = 0,5555g zout in die 5ml zit.

De concentratie aan natriumnitriet was 0,01mol/l ofwel 0,69g/l ofwel 0,69g/kg (zie hiervoor eerste bericht)

In die 0,5555g zit dus (0,69g/1000g) x 0,5555g = 0,0003832g NaNO2

Die 0,5555g komt overeen met 100%

Volgens de regel van 3 kunnen we simpel uitrekenen hoeveel % die 0,0003832g NaNO2 dan precies is, namelijk (0,0003832g/0,5555g) x 100% = 0,069% afgerond)

Dat is bijna precies dezelfde hoeveelheid als het getal die ik bekom in mijn voorgaande bericht maar nog steeds VEEL te laag.

De berekening is dus goed veronderstel ik.

Aan wat kan dit dan nog liggen? Een slechte KMnO4 oplossing?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Natriumnitrietbepaling via titratie

Beste Dries, om eerlijk te zijn snap ik je berekening niet zo goed. :oops:

Ik begrijp niet hoe je de C NaNO2 kunt uitrekenen als je het volume water niet weet waar je het zout in hebt opgelost (ik bedoel die 0,01 mol/l).

Als ik alles op 'mijn eigen' manier uitreken, dan kom ik er inderdaad wel op uit dat er 0,00345 g NaNO2 zit in de 5 ml zoutoplossing, die je aan de kaliumpermanganaatoplossing heb getitreerd.

Als je nu zegt dat je pak 'm beet 45 ml zoutoplossing hebt gemaakt met 5 g zout erin, dan zit er dus 45ml/5ml * 0,00345 g NaNO2 in 5 g zout.

Dat is 0,62 %.

P.S.: mijn eigen manier van berekenen is dat ik eerst de volledige reactievergelijkingen heb opgesteld. Daaruit haal ik hoeveel mol KMnO4 reageert met hoeveel mol NaNO2.

Vervolgens bereken ik hoeveel mol MNO4- er zit in de oplossing die je hebt gemaakt. Je weet nu hoeveel mol NO2- er zit in de 5 ml titratie-oplossing. Daarmee kun je het gehalte aan NaNO2 in het zout uitrekenen.

Succes..,

Marjanne

Berichten: 22

Re: Natriumnitrietbepaling via titratie

Beste Marjanne

Dat was toch wat ik bedoelde met dat eerste bericht?

Ik kwam inderdaad ook 0,00345g NaNO2 uit maar ik veronderstelde dat dit direct in die 5g zat zonder rekening te houden met de zoutoplossing zelf.

Zoals je zegt, 0,62% wat de te verwachten waarde ongeveer is.

Mijn tweede bericht mag je volledig negeren want ik was eerlijk gezegd de draad wat kwijt op dat moment.

Chemie is zoals een taal leren, als je het niet onderhoud dan vergeet je snel je verworven kennis.

Een taal moet je ook blijven spreken om ze onder de knie te houden.

Toch bedankt hoor

Reageer