maximaal rendement

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

maximaal rendement

heej,

voor mijn labo moet ik het maximaal en het werkelijk rendement berekenen. ik weet wel dat het maximaal rendement inhoud dat alles mooi gereageerd heeft, maar hoe je het berekent weet ik niet precies:s

kan iemand mij een tip geven fzo?

greetz

jelle

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: maximaal rendement

Begin eens met de reactievergelijking en schrijf daar dan van alle stoffen waarvan je de hoeveelheden weet de hoeveelheid gebruikte of geproduceerde mol bij. Als je dat hier doet, kunnen we je daarna verder helpen.

Berichten: 9

Re: maximaal rendement

CuSO4 + 2 NaOH --> Cu(OH)2 + Na2SO4

Cu(OH)2 --> CuO +H2O

er is 1.57 g CuSO4 en 0.59 g NaOH afgewogen in het begin

er is 0.45 g CuO op het einde

greetz

jelle

Berichten: 114

Re: maximaal rendement

Hoeveel CuO had er maximaal kunnen ontstaan?

Het rendement is het percentage van hoeveel CuO jij had t.o.v. hoeveel er maximaal had kunnen ontstaan.

rendement= (aantal g CuO)/(maximaal aantal g CuO) * 100

Het is dus een maat voor hoe goed je reactie is verlopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: maximaal rendement

Tip; de nettoreactie is: CuSO4 + 2 NaOH --> Na2SO4 + CuO + H2O

Berichten: 168

Re: maximaal rendement

Je berekent het rendement als volgt: mol eindstof/mol beginstof.

Als waarde van mol beginstof pak je de stof waarvan een ondermaat was (hoeveel mol kopersulfaat/natriumhydroxide was er aanwezig?). De mol eindstof is het aantal mol van de stof van interesse, in jouw geval CuO.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: maximaal rendement

Happyjeroen schreef: Je berekent het rendement als volgt: mol eindstof/mol beginstof.
Nee, dat is dus niet goed: veel te veel versimpeld.

Als je niet overtuigd bent: Wat is het maximaal rendement van de productie van koolzuur bij de verbranding van octadecaanzuur?

Berichten: 168

Re: maximaal rendement

Ik weet dat het versimpeld is, maar hiervoor (neerslag en opgeloste stof) is de scheiding erg duidelijk en is het dus sufficiënt.

Verder geldt het regeltje ook alleen als het 1 op 1 reageert.

Het maximale rendement is toch altijd 100%? Bij jouw reactie met mijn regeltje komt er inderdaad 1800% uit, maargoed, het reageert dan ook niet één op één..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: maximaal rendement

Het maximale rendement is toch altijd 100%? Bij jouw reactie met mijn regeltje komt er inderdaad 1800% uit, maargoed, het reageert dan ook niet één op één..
Dat was dus precies wat ik daarmee wilde aantonen: je moet altijd eerst de reactievergelijking opschrijven, en dan pas invullen. Je kunt niet zomaal stellen dat mol in = mol uit.

Reageer