Dichtheden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Dichtheden

Ik heb een vraagje over de dichtheid van vloeistoffen.

Weet iemand misschien waar ik de dichtheid van slaolie en olijfolie

kan vinden bij verschillende temperaturen?

Ik hoop dat er ergens iets over te vinden is.

Alvast bedankt :oops:

met vriendelijk groet,

Heineken

Berichten: 168

Re: Dichtheden

Transport Phenomena Data Companion, Janssen en Warmoeskerken;

Olive Oil;

heat conductivity 0,17

density 919

viscosity 84

specific heat 2.0

Verder staat bij viscosity; Newton τ=-ηγ. (gamma stip)

Waarvoor deze formule staat, weet ik niet. Slaolie is een mengsel van verschillende stoffen. Temperatuursafhankelijke dichtheden van deze (ongebruikelijke) mixjes zul je waarschijnlijk maar moeilijk vinden inderdaad. Verder verschilt het natuurlijk ook per fabrikant. Zeker bij slaolie.

Waarvoor heb je ze nodig?

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Dichtheden

gamma stip is de afgeleide naar de tijd... Is natuurkunde notatie.... die eta staat voor de viscociteit van je vloeisotf. gamma stip voor de shear stress als ik het goed heb..

Berichten: 168

Re: Dichtheden

En de tau?

Berichten: 9

Re: Dichtheden

De dichtheden heb ik nodig om de viscositeit te berekenen.

Deze wilden ik bepalen bij verschillende temperaturen, maar om deze te

berekenen heb ik de dichtheden nodig bij deze temperaturen.

Daarom deze vraag of ik deze dichtheden ergens kon opzoeken.

Met vriendelijk groet,

Heineken

Berichten: 168

Re: Dichtheden

Om de viscositeit te berekenen kun je de bovenstaande formule gebruiken. Als ik wat meer tijd heb, zoek ik even uit wat die symbolen precies zijn. Er stonden ook nog andere viscositeitsformules in dat boekje.

Berichten: 62

Re: Dichtheden

De dichtheid van olie is bij iedere temperatuur anders, je kunt dit vrij makkelijk uitrekenen. Bij iedere graad aan temp. stijging of daling gaat/komt er 6,8 punten bij. Vb. als de dichtheid bij 20oC 0,9190 kg/m3 is, dan zal de dichtheid bij 15oC 9190+(5*6,8)= 0,9224 kg/m3 zijn (bij hogere temp het temp. verschil*6,8 er vanaf halen) . Dus op deze manier kun je bij verschillende temperaturen ook de visco uitrekenen.

Berichten: 168

Re: Dichtheden

Waar haal je die info vandaan :oops: ...??

Berichten: 62

Re: Dichtheden

Hahaha.

Ik werk op een lab waar we erg veel meet eetbare olien en veten werken. Wij doen hier ook veel aan soortelijk gewicht bepalingen. Dus vandaar.......

Berichten: 168

Re: Dichtheden

Aha, zo zit dat dus... Geldt die waarde van 6,8 dan alleen voor olijfolie, of lijken de olieën zoveel op elkaar dat dat voor meerdere soorten geldt?

Berichten: 62

Re: Dichtheden

Deze waarde (6,8) geldt alleen voor eetbare olien en vetten. Voor dierlijke en minerale olien zul je een andere factor dienen te gebruiken.

Reageer