Bepalen van caffeine in koffie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 28

Bepalen van caffeine in koffie

Voor mijn literatuurscriptie ben ik op zoek naar voorschriften om caffeine te bepalen in koffie m.b.v.:

- HPLC

- SPE

- enz.

Zoveel mogelijk verschillende methoden om caffeine te bepalen in koffie.

Alvast bedankt... Ik kom namelijk niet verder dan HPLC...

Groetjes Mieke :oops:

Berichten: 266

Re: Bepalen van caffeine in koffie

een basetitratie misschien.

CE

Berichten: 278

Re: Bepalen van caffeine in koffie

miekevanderheijden schreef: Voor mijn literatuurscriptie ben ik op zoek naar voorschriften om caffeine te bepalen in koffie m.b.v.:

- HPLC

- SPE

- enz.

Zoveel mogelijk verschillende methoden om caffeine te bepalen in koffie.
SPE is toch alleen de voorbehandeling stap (opconcentreren) van een monster?

Daarna ga je het met de HPLC bepalen als ik het goed heb.

Berichten: 2.399

Re: Bepalen van caffeine in koffie

SPE is inderdaad een monstervoorbereidings techniek. HPLC alleen is ook niet genoeg trouwens, er hoort ALTIJD een detector vermeldt te worden.

Dus RP-C18 UV HPLC, RP-C18 gekoppeld met massa spectroscopie en ga zo maar door. CE (Capillaire elektroforese) Idem dito, de detector dient ook hier vermeldt te worden. Zonder detector zijn het gewoon scheidingsmethoden en verder niks.

Berichten: 23

Re: Bepalen van caffeine in koffie

via google extractie van coffeine uit koffie kom je op http://medchem.rega.kuleuven.ac.be/labo/exp04.pdf

ik zou 100 g koffie nemen, de andere hoeveelheden hoef je niet aan te passen

het verschil in massa tussen de lege kolf en de kolf na indampen is de ruwe hoeveelheid coffeine

Berichten: 2.399

Re: Bepalen van caffeine in koffie

helium schreef: via google extractie van coffeine uit koffie kom je op http://medchem.rega.kuleuven.ac.be/labo/exp04.pdf

ik zou 100 g koffie nemen, de andere hoeveelheden hoef je niet aan te passen

het verschil in massa tussen de lege kolf en de kolf na indampen is de ruwe hoeveelheid coffeine
een quote uit je eigen link:
Aangezien de extractie geen zuiver product oplevert, worden de

bekomen hoeveelheid (en dus ook het gehalte) bepaald met behulp van

semi-kwantitatieve dunnelaagchromatografie.
Kolven wegen gaat dus niet werken.

100 gram koffie is helemaal niet nodig in mijn ogen. Kun je mij eens voor rekenen waarom je 100 gram koffie zou nemen in relatie tot detectie limieten etc? 1 gram is al meer dan genoeg.

Voor de vraagsteller: Deze methode is zeker het vermelden waard, maar realiseer je goed dat het een semi kwantitative benadering is. Dit kan voldoende zijn, maar hoeft niet.

Berichten: 28

Re: Bepalen van caffeine in koffie

Voor de vraagsteller: Deze methode is zeker het vermelden waard, maar realiseer je goed dat het een semi kwantitative benadering is. Dit kan voldoende zijn, maar hoeft niet.


wat bedoel je met semi kwantitatief?

Berichten: 54

Re: Bepalen van caffeine in koffie

Dat vroeg ik me ook al af. Het is toch kwantitatief of kwalitatief?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Bepalen van caffeine in koffie

semi-kwantitatief betekent dat je een ruwe indruk krijgt hoeveel er in zit.

Berichten: 28

Re: Bepalen van caffeine in koffie

semi-kwantitatief betekent dat je een ruwe indruk krijgt hoeveel er in zit.
Zijn er ook methoden om het kwantitatief te bepalen (dus exacte hoeveelheid)?

Berichten: 2.399

Re: Bepalen van caffeine in koffie

Wat is exact? Op de gram nauwkeurig, op de miligram nauwkeurig, op de nanogram nauwkeurig? Dit is de hele vraagstelling in de analytische chemie. HPLC-UV minder nauwkeurig dan HPLC-MS.

Tip: kijk eens naar het verwachte niveau van caffeine in koffie. Wat kun je dan zeggen over de orde grootheid waarin je iets wilt bepalen?

Berichten: 54

Re: Bepalen van caffeine in koffie

Als je op die manier redeneert dan is geen enkele meting exact.

Ik dacht dat exact betekend dat je precies weet hoe nauwkeurig je meting is en dat je ook exact weet wat je afwijking is.

Berichten: 28

Re: Bepalen van caffeine in koffie

Ik dacht dat exact betekend dat je precies weet hoe nauwkeurig je meting is en dat je ook exact weet wat je afwijking is.


dat bedoel ik ja...

Berichten: 2.399

Re: Bepalen van caffeine in koffie

Tealon schreef: Als je op die manier redeneert dan is geen enkele meting exact.

Ik dacht dat exact betekend dat je precies weet hoe nauwkeurig je meting is en dat je ook exact weet wat je afwijking is.
Precies geen enkele meting is exact! Een afwijking is trouwens ook niet exact te bepalen........ Ik vind je omschrijving van exact trouwens ook wat krakkemikkig. Je probeert de betekenis van exact uit te leggen, en in je uitleg gebruik je het woord exact nog eens een keer.

Heel jammer allemaal, maar dit gegeven speelt zelfs een rol in rechtzaken. De eerste vraag die je stelt als je het werk van een scientist onderuit wilt halen is: Ben je er 100% zeker van? Hij zal altijd moeten antwoorden met "nee". Dit is het gevolg van het statistische model wat we hanteren (de Gaussian distribution).

Als iemand aan mij vraagt, hoe kun je caffeine exact bepalen, dan is daar dus geen antwoord op te geven. Dat was mijn punt. De vraag moet als volgt gestelt worden: ik wil caffeine bepalen en toleratie X is daarbij nog acceptabel. Hier pas je de meetmethode dan op aan.

Berichten: 54

Re: Bepalen van caffeine in koffie

Tja dat ik het woord exact weer gebruikte bij mijn antwoord is i.d.d. wel erg krom. Maar goed we bedoelen denk ik het zelfde, alleen schiet mijn taalkundige kant soms nog wel te kort.

Overigens geeft een wetenschapper in het Nederlandse rechtsysteem toch altijd aan wat de kans is dat hij het fout heeft, oftwel zijn foutmarge? Ik hoor dit namelijk verdacht vaak voorkomen bij moordzaken op tv.

Reageer