Vragen over soorten water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 147

Re: Vragen over soorten water

Demiwater trekt ionen uit je lichaam, aangezien daar de concentratie ionen erg laag is.

Niet gezond dus, maar een glaasje demiwater is niet levensbedreigend.

Re: Vragen over soorten water

Demiwater trekt ionen uit je lichaam
Kraanwater heeft bv minder dan 5mmol Na/l, demiwater vrijwel 0 mmol/l

in het bloed is de concentratie 140 mmol/l.

de hoeveelheid Na die door kraan en demi aan het lichaam ontrokken wordt zal niet echt verschillen.

Voor de andere mineralen geldt ongeveer hetzelfde.

Mijn conclusie: demiwater is niet schadelijker dan kraanwater

Berichten: 2.399

Re: Vragen over soorten water

Vaak is drinkwater volledig ontdaan van mineralen door behandelingen als ontzilting, destillatie, membraanfiltratie, electrodialyse of andere reinigingsstappen. Dat water wordt gedemineraliseerd water genoemd, kortweg demiwater.

Er kleven voor- en nadelen aan het drinken van demiwater. Een argument voor het drinken ervan is dat de mineralen die slecht voor ons zijn eruit zijn verwijderd. Dokters en voedingsdeskundigen hebben hele boekwerken geschreven over de negatieve invloed van mineralen op onze gezondheid. Argumenten tegen het drinken van demiwater zijn onder andere dat we te weinig mineralen binnenkrijgen via drinkwater en dat het water zonder mineralen zelfs mineralen uit ons lichaam gaat aantrekken, waardoor we last van mineralentekorten krijgen.
Van deze site afgeplukt

Het ziet er naar uit dat er een controverse is.

Berichten: 2.399

Re: Vragen over soorten water

Wikipedia
Er wordt vaak beweerd dat het drinken van gedemineraliseerd of gedestilleerd water erg gevaarlijk is, omdat het de lichaamseigen osmotische processen zou aantasten. In zijn algemeenheid is dat niet waar. Ook niet waar is dat het drinken van (niet verontreinigd!) zeewater zeer schadelijk is. Als aquadest, demiwater of zeewater de enige bron van water vormt, dan wordt de situatie anders. De eerste twee brengen vrijwel geen zouten mee, terwijl de nieren wel urine - met zouten - uitscheiden. Zeewater brengt een veel te grote hoeveelheid zouten mee. Het lichaam kan de zouten alleen ten koste van water - urine - lozen.
Mij is altijd verteld dat het schadelijk is en heb dit klakkeloos aangenomen. Het ziet er dus naar uit dat het alleen in toch vrij extreme gevallen schadelijk gaat worden.

Berichten: 2

Re: Vragen over soorten water

of je gaat in eindhoven wonen (niet voor de luchtvervuiling overigens, die mag wel wat omlaag) en tapt heerlijk oud water uit de kraan. :oops:

over die luchtvervuiling:

industriegebieden waar eindhoven last van heeft: antwerpen, rotterdam, ruhrgebied

in elke windrichting wel 1. ik ga snel verder zoeken naar artikelen die mij kunnen helpen bij mijn Praktische Opdracht voor Scheikunde

Berichten: 13

Re: Vragen over soorten water

Demiwater trekt ionen uit je lichaam
Kraanwater heeft bv minder dan 5mmol Na/l, demiwater vrijwel 0 mmol/l

in het bloed is de concentratie 140 mmol/l.

de hoeveelheid Na die door kraan en demi aan het lichaam ontrokken wordt zal niet echt verschillen.

Voor de andere mineralen geldt ongeveer hetzelfde.

Mijn conclusie: demiwater is niet schadelijker dan kraanwater
mijn eerste quote of eigenlijk vraag

ik ben maar een leek met alleen lager onderwijs dus hebben jullie a.u.b. medelijden.
Demiwater trekt ionen uit je lichaam
1. hoe komen ionen in je lichaam en waar zijn die voor nodig?

2. zijn die ionen niet simpel aan te vullen door een kopje soep te drinken dan wel vooraf toe te voegen door wat extra zout op mijn eitje te doen?

het lijkt mij nl. simpeler om ultra zuiver water te mengen met die enkele stoffen die mijn lichaam perse nodig heeft dan om de millioenen verontreinigingen die er, al dan niet van nature, in water zitten opgelost, te verwijderen.

ik bedoel maar elke dag 3 a 4 liter water een leven lang is een aardige slok ( 102200 liter ) en de ( wettelijk toelaatbare ) verontreinigingen zouden wel eens in de tientallen kilo's kunnen lopen.

Sorry ik zie nu pas de datum en het is misschien niet interresant meer.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vragen over soorten water

Je kunt ook het omgekeerde effect krijgen: dat ionloos water zich in de cellen gaat persen, zodat deze barsten.

Berichten: 11

Re: Vragen over soorten water

ionen komen in je lichaam door wat je eet en drinkt, die inonen worden opgenomen en geplaatst waar ze nodig benne!

Berichten: 13

Re: Vragen over soorten water

ionen komen in je lichaam door wat je eet en drinkt, die inonen worden opgenomen en geplaatst waar ze nodig benne!
bedankt dat is net wat ik al vermoedde en kan ik dus gedistilleerd water drinken, toch?

ook zegt er iemand dat het smakeloos water is en dat kan ik ook simpel oplossen door een schepje suiker of andere smaakmakers er in te doen.

dan weet ik in elk geval WAT ik drink.

ik wil graag alles over ( drink ) water weten i.v.m. een eventuele emigratie na mijn pensioen.

ook heb ik mijn levenlang vertrouwd op onze overheid en er ook nooit eerder over nagedacht, nu ik mij er in verdiep begin ik toch hier en daar te twijfelen.

temeer daar ik de eerste 20 jaar van mijn leven op een binnenvaartschip water uit een stalen tank heb gedronken.

daar kropen we dan 1 maal per jaar in om de roestbulten eruit te steken, beetje bijvegen en dan met een cementpapje opnieuw sauzen.

ik ben er toch 61 jaar geworden en nooit wat gemankeerd alleen de laatste jaren steeds meer kleinegeitjes zoals onverklaarbare vermoeidheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Vragen over soorten water

Kleinegeitjes worden groot... :oops:

Sorry..., BACK ON TOPIC

Berichten: 11

Re: Vragen over soorten water

'k dacht ik zeg nog maar effe erbij dat demiwater nooit 100% puur H2O is, er bestaat iets dat bij mij op de opleiding ultrapuur water word genoemd. dit water is zo schoon mogelijk en in demiwater zitten dus nog wel een paar verontreinigingen.

demiwater is dus als je héél nauwkeurig wil werken niet de beste keus neem dan puur water. :oops: 8-[

Reageer