Ethanol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Ethanol

Ik wil graag de olie uit planten halen door het op te laten lossen in ethanol. Als de olie is opgelost wordt de ethanol verdampt en opgevangen zodat er alleen olie over blijft.

Ik heb hele normale ethanol waarbij staat geschreven: ethylalcohol ca. 91,4%. Volgens mij is deze ethanol op elk lab te vinden maar het is mij onbekend wat de onzuiverheid is. Is dit aangelengd met water of methanol?

En als ik die ethanol verdamp dan zal er waarschijnlijk wel een restje in de olie blijven dus zo ook methanol en dat is niet de bedoeling aangezien de olie mogelijk in een consumptie product gebruikt gaat worden.

Alvast bedankt voor uw reactie

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Ethanol

Als het goedkope alcohol is, is deze meestal gedenatureerd met methanol, methanal en glycerol. Je wilt echt geen enkele van deze stoffen binnenkrijgen.

Als je echt pure, ongevaarlijke ethanol (die voor comsumptie dus) wil, dan moet je krom gaan liggen voor de accijns.

Berichten: 173

Re: Ethanol

methanol verdampt dan toch mee met je ethanol?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Ethanol

Uiteraard, maar er blijven restjes achter, hoe vaak je ook zult destilleren en hoeveel schotels je ook hebt.

Berichten: 42

Re: Ethanol

een heel klein beetje methanol krijg je vaak wel binnen, dit ontstaat bij meer alcoholische dranken, ik denk dat methanal veel vervelender is.

mijn zusje loopt nu coschappen in een ziekenhuis en daar komen regelmatig mensen binnen die significante hoeveelheden spiritus gedronken hebben, meer in de orde van grootte halve liter, die gaan ook niet dood, als je het hebt over resthoeveelheden na uitdampen zit je waarschijnlijk wel binnen de gestelde norm

Berichten: 147

Re: Ethanol

Als je eerst je onzuivere ethanol destileert zul je veel troep kwijtraken. Misschien raak je zelfs methanol kwijt, het kookpunt verschilt 13 graden.

Dus met destilleren verlies je je spul dat niet verdampt. Later als je je olie hebt in je oplosmiddel damp je alles af, ook de troep die meegekomen is met destilleren want die verdampt immers vrij makkelijk.

Berichten: 448

Re: Ethanol

Als het goedkope alcohol is, is deze meestal gedenatureerd met methanol, methanal en glycerol. Je wilt echt geen enkele van deze stoffen binnenkrijgen.


Glycerol zit in hoestsiropen. Ik neem aan dat je glycol bedoelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Ethanol

Die stoffen worden uiteraard gekozen omdat ze er niet zo simpel uit te krijgen zijn. Google maar eens op het woordje azeotroop als je niets te doen hebt :oops:

Berichten: 274

Re: Ethanol

Aap schreef: Ik wil graag de olie uit planten halen door het op te laten lossen in ethanol. Als de olie is opgelost wordt de ethanol verdampt en opgevangen zodat er alleen olie over blijft.

Ik heb hele normale ethanol waarbij staat geschreven: ethylalcohol ca. 91,4%. Volgens mij is deze ethanol op elk lab te vinden maar het is mij onbekend wat de onzuiverheid is. Is dit aangelengd met water of methanol?

En als ik die ethanol verdamp dan zal er waarschijnlijk wel een restje in de olie blijven dus zo ook methanol en dat is niet de bedoeling aangezien de olie mogelijk in een consumptie product gebruikt gaat worden.

Alvast bedankt voor uw reactie
Waarom perse ethanol? Ik kan me voorstellen dat er genoeg andere oplosmiddelen zijn?

Of wacht eens, je gaat toch niet toevallig iets met THC doen dat je dat wil extraheren? Want daarvoor gebruikt men ethanol, om de THC uit de wietplant te halen.

Berichten: 448

Re: Ethanol

Die stoffen worden uiteraard gekozen omdat ze er niet zo simpel uit te krijgen zijn. Google maar eens op het woordje azeotroop als je niets te doen hebt


Ik weet wat azeotropen zijn. De bedoeling van het denatureren van alcohol is het onbruikbaar maken voor menselijke consumptie. Dit wordt gedaan door giftige en slecht geurende (smakende) bestanddelen toe te voegen. Er wordt gekozen voor bestanddelen die een azeotropisch mengsel met de alcohol vormen zodat je ze er niet uit kunt destilleren. Glycerol geeft de alcohol enkel een zoet smaakje. En blijft dus geschikt voor menselijke consumptie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Ethanol

Glycerol is in beperkte mate inderdaad niet giftig. In goede wijn zit relatief veel glycerol, soms tot wel 1 %. Glycerol geeft de wijn ´body´en een niet storende zoetige smaak. Het toont zich door de tranen op het glas als je wijn walst en laat afglijden.

Sorry, maar dit moest even. Back to the topic dan maar. :oops:

Berichten: 2

Re: Ethanol

Waarom perse ethanol? Ik kan me voorstellen dat er genoeg andere oplosmiddelen zijn?
Het is de bedoeling om etherische olie te maken. En ethanol is een goed oplosmiddel voor olie en relatief ongevaarlijk.

Oke stel dat er methanol in zit, tot hoeverre kan ik deze er uit destilleren, ofwel waar ligt deze azeotroop?

En als ik er 4% water bij doe kan dan alle methanol er uit gedestilleerd worden? (ik denk niet, er zal een nieuwe azetroop ontstaan met drie stoffen, deze zal wel wat positiever tenopzichte van methanol liggen)
als je het hebt over resthoeveelheden na uitdampen zit je waarschijnlijk wel binnen de gestelde norm
Daar heb je wel gelijk in 25gram methanol is echt gevaarlijk, daar zal ik wel niet aan komen.

Maar het gaat om het principe, hoe minder hoe beter.

Reageer