apoptose

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 71

apoptose

we hebben op school een proef gedaan ivm apoptose (=geprogrameerde celdood)

weet iemand hoe we dat eigenlijk kunnen aantonen ?

wat voor celllijnen zijn RAW 264.7, L929 , BHK-21 en HeLa ?

Berichten: 740

Re: apoptose

Apoptose is op vele manieren aan te tonen, via microscopie (ontstaan van vacuolen in de cel en opbollen van de cel), via DNA electroforese, via western blot, maar ook via diverse snelle apoptose assays.

Hieronder staat wel een goede link:

http://www.roche-applied-science.com/sis/a...l_apoptosis.pdf

HeLa: cervix carcinoom cellijn

BHK-21: hamster nier cellijn

L929: muis fibroblasten

RAW 264.7: Muis leukaemic monocyte macrophage cellijn

Berichten: 71

Re: apoptose

dank je wel roy , ik had t ook gevonden op een andere Engelstalige site , maar we hebben echt bijna niets gezien ivm cellijnen dat ik er niet aan uit kon ,

nu heb ik nog een ander vraagje nl .: wat is campothecine ? is dit een stof die apoptose induceert ? of vergis ik me ?

welke stoffen kunnen apoptose nog induceren ?

alvast bedankt :oops:

Berichten: 125

Re: apoptose

Tumor krijgt last van hormonen

Medicijnen kunnen selectiever tegen kankercellen worden ingezet als ze aan hormonen worden gekoppeld, zo valt binnenkort te lezen in Proceedings of the National Academy of Sciences. De hoop is om dergelijke medicijnen in te zetten om de neveneffecten van chemotherapie, als haaruitval en onvruchtbaarheid, tegen te gaan.

De techniek maakt gebruik van het hormoon met de inspirerende naam luteïniserend-hormoonvrijmakend hormoon. Kankercellen, vooral in de borsten, de eileider en de prostaat, hebben meer receptoren voor dit hormoon dan normale cellen.

In een experiment werd het medicijn campothecine, dat cellen doodt door het verstoren van DNA herstel en replicatie, gekoppeld aan luteïniserend-hormoonvrijmakend hormoon. Bij de behandelingen van muizen doodde dit medicijn twintig keer zoveel kankercellen als gewoon campothecine. Bovendien had het nauwelijks effect op het hart, de longen en de lever en de vruchtbaarheid van vrouwtjesmuizen.

Opvallend genoeg zet de techniek een traditionele behandeling van kanker op zijn kop. Vaak worden deze hormonen juist geblokt om de groei van tumoren te beperken. De eerste resultaten zijn dus hoopgevend, maar hoe accuraat het gekoppelde medicijn precies is, moet nog getest worden.

Bron: nature.com, 22-08-2005

sjouke

Reageer