intermoleculaire krachten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

intermoleculaire krachten

hallo,

ik heb een vraagje, kan iemand me (aan de hand van een voorbeeld) het verschil tussen volgende intermoleculaire krachten uitleggen?

-Londonkrachten

-dipool-geinduceerde krachten

-ion-dipoolkrachten en ion-geinduceerde krachten

alvast bedankt!

Berichten: 857

Re: intermoleculaire krachten

London (dispersie) krachten zijn kleine dipoolmomenten die ontstaan door beweging van elektronen. Een a-polaire stof als hexaan heeft alleen London krachten om intermoleculaire interactie aan te gaan.

ion-dipool interacties zijn interacties met ladingen. In een polair molecuul (dipool) vind men twee "ladingen, namelijk een δ+ en δ- lading.

Deze ladingen kunnen interactie aangaan met de lading van ionen. δ+ gaat interactie aan met de negatieve geladen ionen en δ- gaat interactie aan met de positief geladen ionen.

De intermoleculaire krachten tussen water en opgelost NaCl zijn een voorbeeld.

ik weet niet wat je met ion-geïnduceerd en dipool-geïnduceerde krachten bedoelt als intermoleculaire interacties. Er zijn nog 2 intermoleculaire interacties en dat zijn Waterstofbruggen en dipool-dipool interacties.

Als ik de woorden lees dan denk ik dat er bedoelt wordt dat in een molecuul door bepaalde groepen of groep een dipoolmoment of zelfs een ion wordt geïnduceert. Zover ik weet gebeurt dit in het molecuul zelf en niet door moleculen van buiten af.

Reageer