geleidbaarheid

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

geleidbaarheid

in de nieuwe binas tabel 41staan waarden voor de molaire geleidbaarheid.

Weet iemand waarom de waarden voor het H= en het OH- ion zoveel groter zijn dan de waarden van de andere ionen??

Berichten: 2.399

Re: geleidbaarheid

Er zijn twee factoren van belang:

- Lading

- De omvang van je ion

Kun je nu verder?

Berichten: 1.379

Re: geleidbaarheid

Ik ken de binastabellen niet maar ik verbaas me over het molaire geleidingsvermogen. Want gebruikelijk is (of was) de equivalentgeleidingsvermogens te vermelden. Daarbij worden bijvoorbeeld tweewaardige sulfaationen half geteld, evenals calcium en magnesiumionen

De hoge geleidingsvermogens van H+ ionen en OH- ionen komen door het doorgeefmechanisme van het ene watermolecule naar het andere. Zonder last te hebben van de tegenstroom van tegengesteld geladen ionen (de electroforetische remming).
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 278

Re: geleidbaarheid

equivalentgeleidingsvermogens staan ook in binas, weet niet precies welke tabel, zal wel een kijken als ik een binas onder handen heb.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: geleidbaarheid

De hoge geleidingsvermogens van H+  ionen en OH-  ionen komen door het doorgeefmechanisme  van het ene watermolecule naar het andere. Zonder last te hebben van de tegenstroom van tegengesteld geladen ionen (de electroforetische remming).
Een aanvullend zeer schematisch plaatje van dit doorgeven. :oops:

Afbeelding

H+en OH- ionen hoeven zich dus niet helemaal door het water heen te wurmen.

Berichten: 3.145

Re: geleidbaarheid

Gôh, weer wat geleerd, dit wist ik echt niet. Heeft dit ook nog consequenties voor de chemische eigenschappen van hydroxide en hydronium ionen?

Berichten: 1.379

Re: geleidbaarheid

Woelen ik denk het niet. Ik denk dat je pas van chemie kunt spreken als er bindingen definitief gemaakt of verbroken worden.

De effecten die ik met bovenstaande kan relateren liggen allen op het gebied van de fysika van electrolietoplossingen. Zoals de snelle diffusie van H+ - ionen in een concentratiegradient en de geringe verlaging van de oppervlaktespanning door het oplossen van HCl in water. Terwijl die oppervlaktespanning juist weer een beetje toeneemt als je alkalichlorides in water oplost.

Maar deze effecten zijn gering. Er zijn wat tabellen over in het CRC-Handbook.

Je zit hier steeds met zwakke electrostatische interakties die leiden tot statistische verdelingen van ionen. Net als in de electrochemische dubbellaag en in de theorie van Debije-Huckel voor sterke electrolieten. Op scholen doet men er niet aan. Daar moet het allemaal veel discreter zijn in de chemie. Een binding is er of is er niet. Daar zit dan niets tussen. Voor de vorming van waterstofbruggen wordt echter wel een uitzondering gemaakt.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3

Re: geleidbaarheid

bedankt voor de reacties; hier kan ik echt mee vooruit

Berichten: 278

Re: geleidbaarheid

Bij mij is het tabel 66 Molaire iongeleidbaarheden, blz 115

vierde druk binas

Reageer