Supergekoeld water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 915

Supergekoeld water

Kijk even naar dit

Supercooled water

Ik kan me voorstellen dat dit al ter sprake is gekomen, maar ik vind er niets over terug. Mijn vraag: ik wil dit ook kunnen :oops: Hoe doe ik het?

Berichten: 497

Re: Supergekoeld water

Is het geen bepaalde zoutoplossing?

Die willen nog wel eens neerslaan/stollen/uitkristaliseren.

Berichten: 161

Re: Supergekoeld water

Je kunt zeer zuiver water tot onder het vriespunt koelen zonder dat het bevriest; het is als het ware alsof het water iets nodig heeft om aan te beginnen te bevriezen. Dat lijkt me niet wat er hier gebeurt omdat het een plastic fles is - zeer ongelijkmatig oppervlak - zodat gelijkmatig koelen erg lastig zal zijn (denk maar aan een glas champagne; de bubbles daarin worden aan miniscule oneffenheden in het glas gevormd).

Ik denk dat dit een flesje onder druk is dat van druk raakt; lagere druk = hoger vriespunt.

Berichten: 1.379

Re: Supergekoeld water

De voorgeschiedenis van het water is van groot belang voor de onderkoeling. Je krijgt de diepste onderkoeling als je water eerst bij 18 graden met zichzelf in evenwicht laat komen. Als je dan gaat koelen kunnen de moleculeclusters zich maar moeilijk omvormen tot hexagonale ijskristalkiemen en begint de ijsvorming pas bij lage temperatuur. Maar dit ijs is wel van goede kwaliteit. Het is erg vast, met weinig ingevangen water.

Maar, als je heet water van 90 graden snel koelt krijg je weinig onderkoeling en snelle ijsvorming. De kristallisatie is dan niet fraai omdat die dan niet bij de juiste waterconfiguratie plaatsvindt. Het gevolg hiervan is: zacht ijs met veel ingevangen water.

.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Supergekoeld water

Yikes, dit laatste zou ik wel eens op een wetenschappelijke manier beschreven willen zien. De gemiddelde levensduur van een waterstofbrug is 10ps, dus het lijkt me sterk dat het ertoe doet om het water langer dan een 1000-voud van deze tijd te laten equilibreren.....

Langzaam afkoelen is altijd beter om te voorkomen dat er "koude spots" ontstaan waar de kritische kiemgrootte heel klein is, en de kristallisatie daardoor sneller kan beginnen.

Berichten: 1.379

Re: Supergekoeld water

rwwh Probeer de volgende site eens op te roepen over waterstructuren:

http://www.lsbu.ac.uk/water/explan4.html

Groeten.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Supergekoeld water

Ik zie hierin een heleboel interessante feiten over water, maar waar zie ik staan dat voor onderkoeling eerst evenwicht moet worden gezocht bij +18C?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Supergekoeld water

Nou, het kan blijkbaar ook met Corona (de kroonkurk zit er nog op): http://www.break.com/index/corona_beer_freezing_trick2.html

Nu word ik ook wel benieuwd hoe ze zoiets voor elkaar krijgen. Corona is toch niet echt een zuivere stof. Maar aan de andere kant, dat is een oplossing van natriumacetaat in water (Hotpack) ook niet! Maar een hotpack of een biertje met weet-ik-veel hoeveel stoffen......
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 497

Re: Supergekoeld water

Jemig, wat een gekken, dat ze de kurk er nog op laten zitten. Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Supergekoeld water

Natriumacetaat in water is een oververzadigde oplossing, geen onderkoelde vloeistof.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Supergekoeld water

Natriumacetaat in water is een oververzadigde oplossing, geen onderkoelde vloeistof.
Klopt, ik had me vergist.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer