Kalk concentratie bepalen in grondwater

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Kalk concentratie bepalen in grondwater

Beste leden

Ik wil voor mijn profielwerkstuk graag de hardheid van mijn weten. Hierdoor moet ik de kalkconcentratie bepalen. Weet iemand hoe ik dit goed kan doen, ik heb wel een idee maar dat is uitgebreid.

Omdat ik denk dat de concentratie kalk in het water neit al te groot zal zijn en daarom niet is te titreren wil ik het eigenlijk spectrofotometerisch bepalen

Ik zou dit dan doen door eerst een ijklijn te maken met bekende verschillende hoeveelheden calcium. en uit deze ijklijn de extinctie uit te zetten tegen het aantal mg Ca/100 mL en dan de extinctie van het monster bepalen en deze aflezen uit de grafiek en zo te weten komen hoeveel mg Ca/100 mL het grondwater bevat?

Ik heb het nu even in grove lijnen verteld hoe ik het wil gaan doen, zou dit een goede manier zijn of weet iemand een betere en snellere manier?

m.v.g

Frank

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kalk concentratie bepalen in grondwater

Titreren is wel degelijk mogelijk met een combinatie EDTA/erio-T gebufferd op de juiste pH. Bij water moet je bij de calcium/magnesium concentratie al gaan denken aan millimolen en dat is dus goed te doen.

Berichten: 6

Re: Kalk concentratie bepalen in grondwater

okee als in water genoeg calcium zit om dit met een titratie te doen, dan ga ik het zo doen. bedankt :oops:

Reageer