Vergiftigd door koffie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 76

Vergiftigd door koffie

Ik heb laatst gehoord dat cafeine dodelijk giftig kan zijn. is dat zo, en zo ja, na hoeveel koppen koffie?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vergiftigd door koffie

Mja, caffeine heeft net zoals andere stoffen een LD50 waarde. Dit staat vaak in de MSDS sheets.

http://physchem.ox.ac.uk/MSDS/CA/caffeine.html

Berichten: 76

Re: Vergiftigd door koffie

MSDS?

Berichten: 183

Re: Vergiftigd door koffie

Ja, MSDS staat voor "Material Safety Data Sheet" en bestaat voor de zowat alle frequent gebruikte stoffen.

Googel maar eens op MSDS + caffeine.

Berichten: 147

Re: Vergiftigd door koffie

Ik dacht dat 60 koppen koffie tegelijk wegslokken ongeveer een dodelijke dosis oplevert.

Berichten: 76

Re: Vergiftigd door koffie

ik zie niks anders dan universitaire codes waar ik niks van snap op de MSDS-sheets

Berichten: 16

Re: Vergiftigd door koffie

op wikipedia staan de LD-50 waarde voor cafeine

artikel waar de LD-50 waarden opstaan

wat is LD-50

als ik mij niet vergis staat er ook iets over MSDS

koffie kan bij ontwennig ook invloed hebben op het centraal zenuuwstelsel en het hart- en bloedvatenstelsel met als gevolg slapeloosheid, opgewondenheid, versneld hartritme, verhoogde urinelozing.

Re: Vergiftigd door koffie

In de link van FsWd staat oa dit

ORL-HMN LDLO 192 mg kg-1

afkortingen (in de link)

LDlo = lowest published lethal dose

hmn= human

orl= oral

betekent

oraal (via de mond) bij de mens laagste gepubliceerde dodelijke dosis 192 mg/kg lichaamsgewicht

tekstkorrectie

Berichten: 76

Re: Vergiftigd door koffie

stel: ik weeg 60 kg. ik heb uitgerekend dat volgens gerard dan 11,52 kg caffeine dan dodelijk is. Maar hoeveel caffeine zit er dan in 1 kop koffie?

Re: Vergiftigd door koffie

Dat is zeker dodelijk, een kop normale koffie (geen decaf) bevat ca 100 mg caffeine dan zou je 12.520.000/100 koppen koffie moeten drinken.

Zeker een rekenfoutje

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Vergiftigd door koffie

Hmmm... 192 mg kg-1 is dodelijk. Dus moet je niet 11,52 kg caffeine binnenkrijgen, maar 11,52 g.

Dat komt overeen (uitgaande van Gerard's aanname van 100 mg/kop) met 115 koppen koffie.

Man o man: als je dat voor elkaar krijgt denk ik dat caffeine 1 van je mindere problemen is! 8-[ :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 76

Re: Vergiftigd door koffie

oeps...ik vergiste me. ik haalde mg en g door elkaar

Berichten: 76

Re: Vergiftigd door koffie

maar hoeveel mg cafeine zit er dus in 1 kop koffie van 100ml?

Re: Vergiftigd door koffie

Hehe t is weer laat, 100 mg cafeine per kop, de onzekerheid van dit getal zal groot zijn dus rekenen met 100 mg/kop 100 ml koffie is wel acceptabel.

tja typo laat he

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vergiftigd door koffie

Ik ken de halfwaardetijd van water niet, die is zeker korter dan die van caffeine! Maar we hebben het hier dus over minimaal 10 liter koffie. Als je daar 5 uren over doet, is van de eerste kop nog maar de helft van de caffeine over, dus het wordt zeker meer. En als je het veel vlugger probeert, is het water al dodelijk.....

Reageer