opdracht chemie 4de jaar aso

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

opdracht chemie 4de jaar aso

opdracht: verzamel etiketten van voedingsstoffen,wasproducten,kuisproducten ,gebruiksvoorwerpen,kledij...waarop duidelijk een anorganische stof vermeld staat bij de samenstelling van het product.

Zoek 8 verschillende etiketten:voor elke anorganische stofklasse 2 etiketten!

verwerking:

kleef per anorganische stofklasse de 2etiketten waarop duidelijk de anorganische stof waar te nemen is .

noteer onder het etiket:

eerst de naam van her product

vervolgens de brutoformule van de anorganische stof

tot slot de systematosche naam van de anorganische stof

probleem:

Ik heb reeds etiketten gevonden maar ik vind nergens de naam van de stofklasse en de systematische naam vn het product

wil iemand zeggen welke stofklassen in welk product ik vind zodat ik weet waar te zoeken en de systematische naam

dank

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: opdracht chemie 4de jaar aso

We willen je graag helpen, maar misschien is het beter om eerst aan te geven welke produkten en welke anorganische stoffen je hebt gevonden... :oops:

Berichten: 3

Re: opdracht chemie 4de jaar aso

hoestmiddel: muco rhinathiol

wc cleaner

lensproduct :oxysept

kuisproduct: ajax fris

vloeibaar wasmiddel: una

natriumhypochloriet 47/50 bleekwater

douchegel: axe

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: opdracht chemie 4de jaar aso

Ik zou nog verder zoeken! Ik kan me bij deze voorstellen dat er niet veel anorganische verbindingen opstaan. Kun je je lijstje aanvullen met de verbindingen die de denkt te hebben gevonden? Geen merknamen dus, maar stofnamen!

Berichten: 3

Re: opdracht chemie 4de jaar aso

wat bedoel je met stofnamen? ik vind nergens passende stofnamen die passen in vb zuren of zouten of oxiden of hydroxiden en een brutoforumule vind ik ook nergens op een verpakking weet iemand een product dat vb behoort tot de zuren of zouten of oxiden of hyrdroxiden?

aub

dank

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: opdracht chemie 4de jaar aso

Ehm je kunt toch makkelijk het flesje omdraaien en dan staat er een stoffenlijst achterop... :oops:

Voorbeeld op een shampoofles: aqua (water, H2O), sodium chloride (keukenzout, NaCl).

Volgens mij ben je een beetje in de war met het feit dat er geen molecuul bestaat dat als triviale naam "shampoo" heeft. Shampoo is namelijk een mengsel van een scala aan stoffen.

Reageer