Alcohol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2.337

Re: Alcohol

Ik vind het opvallend hoeveel rwwh over dit onderwerp weet. :oops:
Ik vind wel dat de jeugd z'n hersenen kapot aan het zuipen is.
Ja het valt mij ook op hoeveel mijn leeftijdsgenoten drinken.

(bij mij valt dat nog goed mee af en toe een kriek of een cocktail 8-[ )

Re: Alcohol

Alcohol is een diureticum, dat wil zeggen dat het de nieren ertoe aanzet om water uit het lichaam  te pompen.
Zou het niet zo kunnen zijn dat de hoge osmotische waarde de trigger is voor de nieren om een verhoogde uitscheiding te bewerkstelligen om het schijnbaar hoge electrolytgehalte te verlagen?

Ik heb geen bron voor mijn bewering, alleen het feit dat er een hoge osmotische waarde is. Is er een bron voor het diuretisch effect van alcohol?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Alcohol

De manier waarop de nieren werken is niet gestuurd door osmose, maar door hormonen. De nieren laten eerst "alles" door, en pompen dan, afhankelijk van de hormooninstructies, meer of minder water terug het lichaam in. Dit is een echte pomp, die werkt tegen de osmotische druk in.

Hoe hoog is die osmotische druk door alcohol eigenlijk? Ik denk dat dat effect nog wel mee valt.

Re: Alcohol

Helmaal mee eens, maar hoe ligt het verband tussen alcohol en de uitscheiding, cq de hormoonwaarden?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Alcohol

Blijkbaar wordt de hormooninstructie zo aangepast dat 5% alcohol in water dezelfde hoeveelheid water uitplast. Hoe dat cellulair en moleculair in elkaar zit, geen idee.

Re: Alcohol

Hoe hoog de osmotische waarde echt verhoogd wordt weet ik niet, wij meten sterk verhoogde waarden tot 50% maar die worden voor een deel verklaard door de invloed van alcohol op de meetmethode en is slecht gekorreleerd met het alcoholpromillage.

We hebben er al eens onderzoek naar gedaan om te kijken of het bruikbaar zou zijn om een indicatie te geven over de mate van alcoholmisbruik op de EHBO als snelle test ipv van een echte alcohol bepaling maar er is blijkbaar nog een andere factor die de osmotische waarde opdrijft. Nu is het zo dat bij 10% of meer verhoging alcoholmisbruik wordt aangenomen.

Re: Alcohol

Ik heb eens gezocht in de medische litteratuur naar alcohol en hoofdpijn en tot mijn verbazing zijn er alleen artikelen te vinden over korrelaties van alcohol met verschillende vormen van hoofdpijn maar niet over de oorzakelijke verbanden.

1 publicatie over watergebrek als oorzaak van hoofpijn zonder dat wordt ingegaan op het mechanisme. In een letter die hierop volgde en een reactie van de auteurs wordt wel de suggestie gedaan dat het via het vasopressine hormoon zou lopen.

Het lijkt erop dat alles wat er in de topic gezegd wordt over het mechanisme vav alcohol naar hoofdpijn niet onderbouwd kan worden en het alllemaal gissingen zijn en helaas heb ik er mij ook toe laten verleiden. :oops:

Title: Water-deprivation headache: A new headache with two variants

Author(s): Blau JN, Kell CA, Sperling JM

Source: HEADACHE 44 (1): 79-83 JAN 2004

Berichten: 264

Re: Alcohol

misschien een ideetje voor een nieuw onderzoek?

ik ben nu nog maar een student, maar het onderwerp intrigeert me wel....

kzou nu ook wel t fijne ervan willen weten

helaas heb ik nu examens Afbeelding

Berichten: 76

Re: Alcohol

:oops: dus.........wat is osmotische waarde??? 8-[

Berichten: 180

Re: Alcohol

Bij osmose is er een doorlatende wand. Aan elke kant van die wand heb je een vloeistof waar een stof in zit. Alleen de vloeistof kan door wand. Bij osmose gaat dan de vloeistof van de kant met de laagste concentratie naar de hoogste concentratie. De osmotische waarde is dan de hoeveelheid stof die in een vloeistof zit. De concentratie. Zo kan je bijvoordbeeld slakken laten wegschrompelen met zout.

Berichten: 131

Re: Alcohol

Waarom is alcohol giftig terwijl er niet zulke schadelijke atomen in zitten? (als dit een domme vraag is, ik heb nog niet zo lang scheikunde)


Alle alcoholen zijn giftig, waarbij ethanol de minst giftige is. Hoe hoger het C-gehalte bij de alcoholen, des te giftiger , met uizondering op methanol wat zeer giftig is !

Even een verhaaltje hierover :

Vroeger gebruikte de ' bakker aan de kerk' ethanol als brandalcohol om zijn pralines te bereiden. Vermits methanol goedkoper was dan ethanol, besloot de bakker op zekere dag om voor zijn brandalcohol, methanol te gebruiken in plaats van ethanol. Het gevolg was dan er opvallend meer sterfgevallen werden vastgesteld in bejaardentehuizen en hierdoor is men erachter gekomen dat de bakker de schuldige was. Dit was dus zeker geen kwaad opzet .

Moesten die oudjes nu niet zo graag pralines lusten , dan was dit toen waarschijnlijk nooit aan het licht gekomen. :oops:

Berichten: 35

Re: Alcohol

Puur toeval dat ik nu iets over alcohol op het forum lees en er zelf ook iets over wou vragen. Dit sluit hier mooi bij aan, dus post ik het hier maar bij:

Wanneer mijn medestudentjes of andere weer eens op de lappe geweest zijn, hoor ik geregeld dat ze een kater hebben gehad. De reden hiervoor is dan dat ze verschillende alcoholische dranken gemengd hebben.

Zonder enige serieuse verklaring geloof ik hier niet in. Zelf drink ik geen alcohol, dus een praktijk proefje zit er niet echt in. Ik zou trouwens te snel een kater hebben, nog voor ik kan mengen :oops:

Dus; heeft iemand hiervoor een (mogelijke) verklaring ?

Berichten: 11

Re: Alcohol

Kater is gewoon een verzameling van allerlei soorten van beroerdheid, door bv uitdroging, acetaldehyde ophoping etc. Dat je kater erger kan worden als je allerlei meuk door elkaar drinkt, zal denk ik alleen te weiten zijn aan het feit dat je heel veel zoete troep door elkaar drinkt. Als er geen alcohol in zou zitten, zou je daar ook wel misselijk van worden :oops:

Berichten: 180

Re: Alcohol

Ik weet wel dat als je veel gedronken hebt geen suiker mag eten. Dat verhoogt het alcoholpercentage door gisting. Misschien heeft mengen daar iets mee te maken.

Berichten: 11

Re: Alcohol

Wikepedia geeft ook op een andere plaats nog leuke info:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kater_(alcohol)

Is het waar dat bakkers(knechten) vroeger wel eens lichtelijk aangeschoten uit de bakkerij kwamen na een nacht brood bakken (vnl vrijdagnacht)? Ze waren zich niet van hun "dronkenschap" bewust maar veroorzaakten wel opvallend veel kleine ongevalletjes op de thuisreis. Ik volgde eens een cursus op de bakkersvakschool in Wageningen waar een docent dat beweerde.

Vandaar het woord brooddronken

Reageer