bier analyse methode

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

bier analyse methode

Wij moeten voor een schoolproject bier brouwen en vervolgens een onderzoekje doen naar bijvoorbeeld het alcohol percentage.

Mijn vraag is of iemand een analyse methode weet om een klein onderzoekje uit te voeren?

Wij waren eerst van plan om de hoeveelheid eiwitten in ons bier aan te tonen, maar hier had de school de benodigde apperatuur niet voor.

Weet iemand nog iets anders wat we kunnen onderzoeken?

Het mag geen analyse methode met een ''dobber'' zijn.

Bedankt allemaal, G.

Berichten: 1.153

Re: bier analyse methode

gebruik de zoekfunctie op dit forum, dit onderwerp is vaker aan de orde geweest.

Kijk ook eens op www.hobbybrouwen.nl en op www.hobbybrouwen.nl/forum

Berichten: 139

Re: bier analyse methode

eiwitten zijn met gemiddeld labo glaswerk redelijk gemakkelijk aan te tonen en het gehalte bepaling is goed te doen, deze vergt wel iets meer vaardigheid.

aantonen van eiwitten kan met biureet reagens, de TOA biologie kan jullie dit waarschijnlijk zo geven en uitleggen hoe dit werkt.

de gehalte bepaling van eiwitten volgens de methode van Kjeldahl werkt op een middelbare school ook goed, (heb ik met mijn pws gedaan)

Als je een simpel voorschrift nodig hebt mail maar.

benodigdheden zijn o.a. een rondbodemkolf 250mL en een koeler en enkele basis chemikalien.

alcoholgehalte kun je dmv een redoxtitratie bepalen, maar hiervoor bestaan ook zgnaamde densimeters.

Luuk

Berichten: 774

Re: bier analyse methode

of alcohol gefractioneerd destilleren... en dan een verhouding maken tov de overgebleven vloeistof (water + onzuiverheden)

Dit is wel niet erg nauwkeurig, maar als je niet veel middelen hebt.

Berichten: 318

Re: bier analyse methode

Voor als je makkelijk bier wil brouwen:

www.brouwland.be

al het nodige materiaal voor aardige prijzen...

Berichten: 1.153

Re: bier analyse methode

Nelson schreef: Voor als je makkelijk bier wil brouwen:

www.brouwland.be

al het nodige materiaal voor aardige prijzen...
Brouwland is redelijk prijjzig hoor, als je ingredienten wilt hebben kan je makkelijker naar een grote brouwer gaan en daar vragen of je wat mout/hop/gist mag kopen.

Berichten: 318

Re: bier analyse methode

Nochtans hebben ze starter kids met alles erin wat je nodig hebt voor een bedrag van 50€...

Afbeelding

Deze is toch mooi? 55€

Berichten: 1.153

Re: bier analyse methode

We gaan een beetje off-topic maar goed:

Hier kan je nog niet mee brouwen....je hebt nog een ketel en een brander nodig...die zijn prijzig.

Waar ik vooral op doelde was het kopen van mout, hop, gist etc.

Berichten: 42

Re: bier analyse methode

als je nu eens de wort uitdampt en dan de hoeveelheid suiker gaat bepalen en daarna je bier ook uitdampt en de hoeveelheid suiker gaat bepalen weet je hoeveel suiker er omgezet is naar alcohol en CO2 en kun je als het goed is uitrekenen wat de hoeveelheid alcohol in je bier is. Aan verdere testen kun je een bepaling van de PH en een onderzoek naar welk zuur (if any) aanwezig is en wat daar de pK van is, ik noem maar wat.

oeps, ik bedenk me nu dat je ook het gewicht aan gist mee moet rekenen, dat gist zet niet voor niks suiker om.

Berichten: 7

Re: bier analyse methode

BramV:

Het bier hebben we al gebrouwen, dus het is niet mogelijk om dat uit te voeren voor ons.

Tocht bedankt,

Mvg, G.

Berichten: 7

Re: bier analyse methode

aan LvS:

Ik heb een beetje gekeken op het internet naar jou eiwit analyse methode en ik denk dat die toch wel erg goed is. En de benodigde spullen en apperatuur zullen ze hier vast hebben.

Zou je mij eventueel je Pws kunnen sturen zodat wij nog wat extra uitleg erbij hebben? Dat zou heel erg fijn zijn.

mijn mail: [email protected]

Mvg, G.

Berichten: 139

Re: bier analyse methode

de Kjeldahl is de methode die ook in de NEN wordt gebruikt voor het bepalen van eiwitgehalte in voedingsmiddel dus ik denk dat het een van beste is

Reageer