examenvraag2

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 26

examenvraag2

bepaalde hoeveelheid mol stof <=> mol stof 1 + mol stof 2

Nu is de hoeveelheid gr van de stof gegeven, dus kon ik zo de hoeveelheid mol berekenen, de vraag was: hoeveel mol van de oorspronkelijke stof is ontbonden (in molprocent) bij V=2,5l, P= ook gegeven, RMM weetje ook via periodiek systeem.

Ik heb deze formule gebruikt=> P*V= n*R*T, dan heb via dit de n berekent en dan deze vergeleken met de oorspronkelijke hoeveelheid stofen maal 100 voor in procent te vinden, is deze manier correct of helemaal niet?

Vriendelijke groeten

bert

Berichten: 26

Re: examenvraag2

Nog even zeggen, de temperatuur was ook gegeven!

Heeft er niemand een gedacht?

Groetjes

Bert

Berichten: 2.746

Re: examenvraag2

die formule kan je gebruiken, maar alleen als het gaat om een (ideaal) gas!

De vraag die je hier zet komt zeer slordig over, je houdt zelfs informatie achter, als je een volledig antwoord wil is het aan te raden om je vraag hier netjes, duidelijk en volledig te posten.

Berichten: 26

Re: examenvraag2

Wel het probleem is dat dit een examenvraag was, dus de getalwaarden weet ik jammer genoeg niet meer :oops: vandaar dat ik overal een hypothetisch model zet, sorry als dit onoverzichtelijk overkomt dat was de bedoeling niet. Dus het klopt idd om die n te berekenen via deze formule? En dan te vergelijken met de gegeven massa van de stof omgezet naar mol? Nogmaals excuses als het onduidelijk lijkt, ik herhaal, het was een examenvraag dus de precieze waarden weet ik helemaal niet meer! Bedankt voor eventuele hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: examenvraag2

Dat kun je doen ja, zodra je de (partitiele) druk, temperatuur en volume kent.

Reageer