Springen naar inhoud

Reinigen met zoutzuur


  • Log in om te kunnen reageren

#1

verstappen

    verstappen


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2007 - 12:56

Hallo,

Het is me nu gelukt om RVS onderdelen te ontdoen van kalk met zoutzuur 30%. Het zijn gepolijste RVS delen die in buitenwater hangen waar in een seizoen een tamelijk hechte kalklaag opzit, ik schat 250um , ik denk mede ten gevolge van potentiaalverschil aangegroeit.

Ik wil het nu gebruiksvriendelijk en minder lastig maken.

Ik stel vast dat het erg snel gaat als het zoutzuur er overheen blijft lopen.
Met de kwast insmeren gaat ook echter dat moet 10 of 20 keer herhaald worden, dat gaat dus erg langzaam.
Met de kwast continue nat maken gaat al een stuk sneller.

Onderdompelen vind ik niet echt een optie daar ik dan 40 liter nodig heb.

Ik heb nu 6 liter in een 65 liter teil gedaan en met een kwast met bezemsteel het onderdeel bespoelt. Dat was met -2gr buiten. Er komt nogal wat damp vanaf wat lastig is. Waardoor ontstaat de damp? Is dat oa reactie warmte? en of proces gas?

Blijft het zoutzuur werken, of is op een gegeven moment de fut eruit? En als de fut eruit is is het dan neutraal en niet meer agressief.

Ik zou het liefst een pompje gebruiken waarmee ik buiten in de teil 5 liter laat circuleren en het met een slangetje met lange steel kan bespoelen.

Zou het met een oude vaatwasser gaan? Deze is toch ook gebouwd om met tamelijk agresief spul te werken. De aanvoer zou met de afvoer doorverbonden kunnen worden met een filter ertussen.

Alvast bedankt
Jos

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

cipherIX

    cipherIX


  • >100 berichten
  • 181 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2007 - 16:39

-tja- veel kan ik je nog niet helpen en misschien zelfs helemaal niet ...

wat zijn RVS onderdelen (bij RVS denk ik het eerst aan een verzekeringsmaatschappij) - wat wordt er met buitenwater bedoeld (grond- / sloot- / rivierwater, ed.; of het water in een grot, daar kan ik me een hoog kalk-gehalte voorstellen) ??

gegroet,
OMS :oops:
(slechts een organisch-chemicus)

#3

yochem_CF

    yochem_CF


  • >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2007 - 16:48

Misschien is verdunnen en dan onderdompelen wel een goed idee. Dat duurt waarschijnlijk wat langer, maar is wel grondig. Als je een vaatwasser of iets dergelijks gaat gebruiken, kijk dan eerst of alle onderdelen tegen het zoutzuur kunnen.

#4

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 januari 2007 - 17:21

RVS is roestvrij staal.

Overigens zijn de vaatwasproducten toch op een pH van rond de 7 ingesteld, daar er enzymen inzitten die het best werken bij die pH.

Ik denk dus niet dat het een goed idee is om daar een of andere vaatwasmachinepomp tussen te zetten, tenminste geen metalen.

#5

verstappen

    verstappen


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2007 - 18:23

Sorry,

RVS is roestvaststaal.
Of de wat ik denk dat kalk is uit het buitenwater vanzelf neerslaat is me niet duidelijk.
In elk geval zijn er andere metalen aanwezig waardoor er een potientaalverschil is, het RVS is daarin het meest edele, de andere metalen offeren zich op, welke oxiden denk ik neerslaan op het RVS.
Wellicht lopen er in deze keten van potentiaal verschil ook nog andere stoffen mee.

Het roestvaststaal is bestendig voor zoutzuur.

Zo ook de onderdelen van een vaatwasser, voor zover ik weet.
RVS, plastic en ik denk ook de rubber dichtingen.

Wat ik vaststel is dat de "kalk" razendsnel verwijderd als je het eroverheen blijft gieten.

Dompelen vindt ik niet echt een optie daar ik dan met veel liters zit die je niet zo even opbergt.

Blijft de vraag blijft het zoutzuur actief, of vermindert de werking als het zijn werk doet?
Wat is het restproduct?

#6

woelen

    woelen


  • >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2007 - 19:55

Het zoutzuur wordt inderdaad opgebruikt, het wordt dus steeds minder aktief.

Ik zou het trouwens wel wat verdunnen. Verdunnen met een factor 3 lijkt mij redelijk. Het werkt dan langzamer, maar nog steeds heel goed, terwijl het wel een stuk minder vervelend is om mee te werken. Drie maal verdund ben je helemaal van die agressieve bijtende nevel af. Dan wordt onderdompelen misschien ook nog een optie, omdat je dan niet een stuk of 12, 13 jerrycans met zoutzuur hoeft te kopen, maar 3 of 4.

#7

hzeil

    hzeil


  • >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2007 - 23:33

De kalkafzetting op vaste wanden vanuit het water komt niet door een electrisch potentiaalverschil maar door dat het water vaak oververzadigd is met kalk ( CaCO3).
Oververzadigd betekent dat er meer kalk in water zit dan de evenwichtsconcentratie.
Om het risico van kalkafzetting te weten moet men van het water de Langelier-index bepalen. Het is te omslachtig om dat hier uit te leggen maar je vindt het zeker op internet. Het heeft te maken met het verschil tussen de werkelijke pH en de verzadigings-pH.
Het ontkalken van roestvast staal met een sterke zoutzuuroplossing vind ik riskant voor het RVS. Er kan daarbij grote schade ontstaan door een diepe, putvormige aantasting vanwege de chloride ionen. Het gebruik van azijnzuur of citroenzuur om de kalk op te lossen is veel veiliger voor staal. Men moet daarbij wel wat geduld hebben, het gaat nogal langzaam.
Thuis kun je het ontkalken met schoonmaakazijn goed uitproberen in een fluitketel, een waterboiler, een douchekop, een koffiezetapparaat en een wasmachine. In deze apparatuur ontstaat de de kalk vooral door de thermische ontleding van het oplosbare calciumwaterstofcarbonaat, vroeger ook wel calciumbicarbonaat of dubbelkoolzure kalk genoemd.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

#8

verstappen

    verstappen


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2007 - 08:20

De werking van chloride ionen is me bekend. Desastreus voor roestvaststaal. Echter voor zover ik weet is dit een proces van weken / maanden / jaren, tenminste ingeval van zeewater waar het ook optreed. Het vreert interkristalair het chroom wat om elke kristal zit weg en baant zich zo de diepte in.

Of het schade veroorzaakt in enkele minuten is mij onbekend dat lijkt me echter niet.
Ik heb azijnzuur / citroenzuur en wat andere middeltjes geprobeerd maar had daar eigenlijk geen resultaat.

Citroenzuur werkte wel op een laag van 25um maar niet op een 10x dikkere laag.

Naar mijn beleving reageert het zout of citroenzuur alleen aan hetoppervlak en niet in de diepte van de kalklaag.
Met het zoutzuur gebeurt er als het erop smeert weinig in elk geval traag. Als je het er continue overgiet gaat het verwijderen razendsnel.

#9

Rickkie

    Rickkie


  • >100 berichten
  • 242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2007 - 08:29

Komt dat dan niet doordat je het er als het ware afgiet? Als ik mijn auto insmeer met water wordt hij niet schoner, als ik het erover giet wel... :oops: Misschien ook een idee, je zou het in kunnen smeren en daarna eraf spuiten ofzo?
Succes.

#10

Bernhard_CF

    Bernhard_CF


  • >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2007 - 08:47

Wat betreft het risico van aantasting sluit ik me aan bij hzeil.

Het hangt wel af van het type RVS, maar met het standaard AISI 304 of 316 moet je met zoutzuur erg opppassen. Met een paar minuten op een al ontkalkt oppervlak kan het best al dof uitslaan. Het is trouwens vooral de combinatie chloride en zuur die gevaarlijk is, als de vloeistof dan ook nog eens oxidatief is gaat het helemaal hard.
Heb je al warme citroen- of azijnzuur geprobeerd?

#11

Marjanne

    Marjanne


  • >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 januari 2007 - 10:28

Citroenzuur werkte wel op een laag van 25um maar niet op een 10x dikkere laag.

Naar mijn beleving reageert het zout of citroenzuur alleen aan hetoppervlak en niet in de diepte van de kalklaag.
Met het zoutzuur gebeurt er als het erop smeert weinig in elk geval traag. Als je het er continue overgiet gaat het verwijderen razendsnel.


Het zuur (welk zuur dan ook) reageert met de kalk aan het oppervlak. Zodra dat zuur is ┬┤opgebruikt┬┤ stopt de reactie (ook bij zoutzuur).
Bij het continu overgieten van zuur heb je steeds een verversing van zuur, waardoor de reactie blijft gaan. Dat geldt net zo goed voor azijn en citroenzuur als voor zoutzuur. Bij azijn en citroenzuur moet je, zoals hzeil schreef, even geduld hebben.

Ikzelf vind zoutzuur ook een paardenmiddel (een groot zwaar Fries paard in dit geval). Ik zou dat niet graag gebruiken op mijn RVS-spulletjes.

#12

peterjans

    peterjans


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2007 - 13:53

Ik heb een goede ervaring om kalkaanslag op RVS te verwijderen met Natronloog.
Korrels oplossen in warm water en producten onderdompelen. Werkt prima.

#13

zwarte piet

    zwarte piet


  • 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2007 - 15:14

Zoals hierboven reeds gemeld is het gebruik van zoutzuur af te raden bij RVS. Laat staan bij een concentratie van 30%. In de industrie wordt meestal een oplossing gebruikt van 1% salpeterzuur bij 60░C. Dit goedje tast alleszins het RVS niet aan.

#14

Echtepino

    Echtepino


  • >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2007 - 17:38

Als we het toch over alternatieven hebben, Ik zweer bij WC-eend, is lekker stroperig dus loopt er niet meteen af. Werkzame bestanddelen zijn tensiden en mierenzuur en een inhibitor die ervoor zorgt dat je metaal niet direct wegrot.
Kalk is echt helemaal geen probleem voor dit goedje. En ook nog eens biologisch afbreekbaar.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures