bepaling ijzergehalte uit staalwol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

bepaling ijzergehalte uit staalwol

Hallo mensen,

Voor een proef moet ik het ijzergehalte uit staalwol bepalen,dit doe ik mbv kaliumpermanganaat en zwavelzuur 2M Ik los het staalwol op en voeg daar zwavelzuur aan toe. Dan titreren met kaliumpermanganaat tot omslagpunt

Maar welke reactie vindt dan plaats tijdens het titreren? kan ik dan zwavelzuur en kaliumpermanganaat nemen in de reactie vergelijking of moet er ook nig iets bij van het staalwol? bijvoorbeeld Fe?

Berichten: 857

Re: bepaling ijzergehalte uit staalwol

Je hebt hier te maken met een redox reactie. (Kalium)permanganaat in zuur milieu is de oxidator en de ijzer in je staalwol de reductor. Van deze stoffen kan je de reactievergelijkingen opzoeken in Binas tabel 45A (volgens mij).

Berichten: 2

Re: bepaling ijzergehalte uit staalwol

Oke dankjewel! :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: bepaling ijzergehalte uit staalwol

Klopt. Tipje: Mohr's zout.

Berichten: 14

Re: bepaling ijzergehalte uit staalwol

Een beter tipje: check de topic scheermes in zwavelzuur. :oops:

Scheermes is gemaakt van staal dussssssss.....................

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: bepaling ijzergehalte uit staalwol

Maar kun jij daar nauwkeurig genoeg het ijzergehalte mee bepalen? Ik bedoel dus in de orde van mmol :oops:

Berichten: 3.145

Re: bepaling ijzergehalte uit staalwol

lidy2 schreef: Hallo mensen,

Voor een proef moet ik het ijzergehalte uit staalwol bepalen,dit doe ik mbv kaliumpermanganaat en zwavelzuur 2M Ik los het staalwol op en voeg daar zwavelzuur aan toe. Dan titreren met kaliumpermanganaat tot omslagpunt

Maar welke reactie vindt dan plaats tijdens het titreren? kan ik dan zwavelzuur en kaliumpermanganaat nemen in de reactie vergelijking of moet er ook nig iets bij van het staalwol? bijvoorbeeld Fe?
Dit lijkt mij een bijzonder onnauwkeurig experiment.

1) Ijzer kan in +2 en +3 oxidatie toestand ontstaan bij het oplossen van die staalwol.

2) Andere metalen in de staalwol? Zitten er meer metalen tussen, die in verschillende oxidatie toestanden kunnen worden opgelost?

3) Nevenreacties bij oplossen van de staalwol, sulfaat ion in zwavelzuur kan worden gereduceerd tot sulfiet en zelfs sulfide door het metaal (ruik maar eens, je zult rotte eierengeur waarnemen).

Als je dit doet, gebruik dan zoutzuur i.p.v. zwavelzuur (elimineert probleem 3, maar je moet dan wel bij de titratie oppassen dat het chloride niet stoort, op te lossen door extra mangaan (II) chloride toe te voegen).

Zorg er ook voor dat er zo min mogelijk lucht bij kan. Eventueel gevormd ijzer (II) wordt dan niet omgezet naar ijzer (III).

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: bepaling ijzergehalte uit staalwol


Dit lijkt mij een bijzonder onnauwkeurig experiment.


Nee hoor het is een goede proef, ik heb dezelfde gedaan in het labo (wel met een scheermesje) en het werkte perfect. Ook mijn resultaten waren goed. :oops:

Berichten: 14

Re: bepaling ijzergehalte uit staalwol

Bij mij ook hoor!! (Met een scheermes.)

Reageer