Spinazie en peterselie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 442

Spinazie en peterselie

Hallo ik moet vrijdag mijn proeven doen voor mijn GIP en ik ga een ijzerbepaling doen in spinazie en in peterselie? Maar ik moet weten welke ijzerionen er inzitten.

Weet iemand of de ijzerionen in spinazie en peterselie Fe2+ of Fe3+ ionen zijn?

Berichten: 131

Re: Spinazie en peterselie

Nou, dat zullen Fe2+-ionen zijn denk ik, welke zeer slecht worden opgenomen door het lichaam, tenzij in combinatie met goed wat fruitsap :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: Spinazie en peterselie

Spinazie en peterselie of een van de twee?

Berichten: 72

Re: Spinazie en peterselie

Hoe komt het dat je dat goed opneemt met fruitsap erbij? Ben je trouwens zeker dat het Fe2+ is? Ik zou het logischer vinden dat een plant dat ijzer opneemt in een goed oplosbare vorm, als ion van een Fe3+ zout. Nouja, ik weet het niet zeker he, is maar mijn gedacht..

Berichten: 25

Re: Spinazie en peterselie

ik denk ook Fe2+

IJzer kan namelijk in twee vormen voorkomen Fe2+ ionen en Fe3+ ionen. De Ferri en de Ferro vorm. Nou zit in spinazie vooral de Ferri vorm, en die kunnen we matig opemen. De Ferro vorm is beter voor opname. Zie:

volkskrantblog

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Spinazie en peterselie

Hoe komt het dat je dat goed opneemt met fruitsap erbij?
Volgens mij is voor opname van ijzer vitamine A nodig. Of je dat nou uit fruitsap moet halen?

Berichten: 131

Re: Spinazie en peterselie

Het lichaam neemt Fe3+ veel beter op dan Fe2+ en met behulp van ascorbinezuur ( vitamine C ----> veel aanwezig in fruitsap ) kan de oxidatiereactie plaatsvinden , immers vooral de Fe2+ vorm aanwezig is in spinazie.

Dit is in grote lijnen wat ze me vroeger hebben aangeleerd , maar ik heb even liggen zoeken en vond dat peterselie en spinazie reeds vrij veel vitamine C bevatten. Vooral peterselie moet een vitamine-C-bom zijn en welke vorm van ijzer er aanwezig is werd er niet vermeld. ( alleen de Fe3+ vorm zou je dan denken)

Even resumeren : Spinazie bevat Fe2+ EN vitamine C maar toch wordt er dan blijkbaar niet veel ijzer geoxideerd... dus ik vermoed dat je vrij veel vitamine C zult moeten absorberen vooraleer je dus op die manier genoeg ijzer wilt opnemen. Beter vlees eten dus :oops:

Iemand een verklaring hiervoor ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Spinazie en peterselie

Als je wat op internet zoekt, dan vind je dat in planten vooral Fe2+ aanwezig is. Het menselijk lichaam neemt ook gemakkelijkst de 2+-vorm op.

Caffeïne remt de ijzeropname. Vitamine C bevordert de opname van ijzer.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Spinazie en peterselie

Het is het oxaalzuur in spinazie dat het ijzer afvangt. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: Spinazie en peterselie

Bedankt iedereen voor jullie hulp, ik heb deze proef gisteren gedaan en ze is zeer goed gelukt. Maar ik zit nu wel met een ander probleem: ppm (hoe berekenen). Ik hoop dat jullie me ook met deze kunnen helpen.

Berichten: 131

Re: Spinazie en peterselie

Marjanne schreef: Als je wat op internet zoekt, dan vind je dat in planten vooral Fe2+ aanwezig is. Het menselijk lichaam neemt ook gemakkelijkst de 2+-vorm op.

Caffeïne remt de ijzeropname. Vitamine C bevordert de opname van ijzer.
Moest het lichaam het gemakkelijkste Fe2+ opnemen, dan klopt het verhaaltje van popeye dus ?

In planten zit inderdaad eerder Fe2+ . Maar de opname verloopt moeizaam. De Fe3+ - vorm is hierbij bevoordeeld.

Maar stel nu dat ,zoals jij zegt Marjanne, het menselijk lichaam gemakkelijkst de 2+-vorm opneemt. En in peterselie zit zeer veel vitamine C . Waarom blijft dit dan gewoon in de niet geoxideerde vorm ( na consumptie ) en raadt men dus aan om een vitamine C suplement te gebruiken ? Ik zou dan verwachten dat toch een vrij groot deel reeds omgezet is in Fe3+ en je dus geen fruitsap en dergelijke voor een goede opname moet consumeren ... :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: Spinazie en peterselie

Moest het lichaam het gemakkelijkste Fe2+ opnemen, dan klopt het verhaaltje van popeye dus ?


Nee verhaaltje van Popeye klopt niet. Er zitten niet veel ijzerionen in spinazie. Vroeger dachten ze dat omdat een laborant de komma eentje te veel naar rechts heeft gezet toen hij de ijzerionen bepaalde in spinazie. Ze dachten dus vroeger dat er 10x zoveel ijzerionen in spinazie dan dat het eigenlijk was/is. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Spinazie en peterselie

Weet jij wat ppm betekent?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Spinazie en peterselie

Maar stel nu dat ,zoals jij zegt Marjanne, het menselijk lichaam gemakkelijkst de 2+-vorm opneemt. En in peterselie zit zeer veel vitamine C . Waarom blijft dit dan gewoon in de niet geoxideerde vorm ( na consumptie ) en raadt men dus aan om een vitamine C suplement te gebruiken ? Ik zou dan verwachten dat toch een vrij groot deel reeds omgezet is in Fe3+ en je dus geen fruitsap en dergelijke voor een goede opname moet consumeren ... 
Vitamine C is geen oxidator; het is een reductor. Ik weet zo niet of vit. C in staat is Fe3+ te reduceren naar Fe2+, maar de andere kant op gebeurt zeker niet.

Weet jij wat ppm betekent?

ppm is ´parts per million´.

Voor waterige oplossingen is dat mg/l.

In vaste materialen is dat mg/kg.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Spinazie en peterselie

Ja duh dat snap ik, die was ook aan de vraagsteller gericht.

Reageer