Helder ijs

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Helder ijs

Goedendag,

Mijn vraag op dit moment is:

Op welke manier kan je water laten bevriezen met als resultaat een zo helder mogelijk ijsblokje te produceren?

Ik heb al gekeken naar de manier van invriezen m.b.t. de temperatuur en/of samenstelling, maar nog zonder resultaat.

Als je water gewoon in een bakje in de vriezer zet dan wordt het ijs vrijwel ondoorzichtig en kleurt het ijs eerder wit dan doorzichtig.

Ik ben benieuwd of iemand hier een antwoord op weet.

Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Helder ijs

Bij bevriezen kristalliseer je eigenlijk het water. Bij een perfect kristal zal dit volledig helder zijn. De witte kleur komt door imperfecties in het ijskristal, een soort van breukvlakken in het ijs.

Er kunnen verschillende oorzaken voor de vorming van imperfecte kristallen worden gegeven:

-verontreinigingen; deze kunnen zowel opgelost (zouten) als niet-opgelost in het water zijn (stofdeeltjes). Stofdeeltjes zijn plekken waar de kristallisatie kan beginnen; met veel stofdeeltjes krijg je veel ijskristalletjes die vervolgens aan elkaar vast groeien met een niet-helder resultaat. Opgeloste deeltjes moeten op één of andere manier ook in het ijskristal ingepast worden, dit kan ook voor imperfecties zorgen.

-Een onregelmatig oppervlak van het bakje waarin je het ijs bevriest. Kristallisatie (bevriezen) begint meestal op dit soort onregelmatigheden. Wanneer je er hier veel van hebt kan de kristallisatie op meerdere plekken tegelijk beginnen.

-Door te snel afkoelen kan de kristallisatie ook op meerdere plekken tegelijk beginnen.

Om een mooi helder ijskristal te krijgen kun je dus:

-Demi-water ipv kraanwater gebruiken

-Stof vermijden

-Een bakje met een zeer glad oppervlak gebruiken (een nieuwe dus)

-Het water zeer langzaam laten afkoelen. Je kunt je bakje water in een geïsoleerde doos in het vriesvak zetten.

succes!

Berichten: 2

Re: Helder ijs

Dank je voor je reactie hier kan ik mee verder!.

Thnx.

Reageer