Volumeberekening N2 (kg naar ltr)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Volumeberekening N2 (kg naar ltr)

Hallo graag zou ik hier een vraag willen stellen en wel de volgende.ben zelf niet zo,n kei in dit dus vandaar mijn vraag.

Graag zou ik willen weten hoeveel ltr stikstof hoeveel kilo stikstof is.

Gaat hier om een stikstof injectie in een destillatietoren welke op vacuum staat.

Er gaat naar toe 100 ltr N2 naar toe via een flowmetertje. Hoe bereken ik hoeveel kilogrammen dit precies is. En natuurlijk ook anders om: Bv 5 kilo stikstof is hoeveel liter stikstof ??

Temperatuur van de stikstof is buitenluchttemp en de druk van de stikstof in de ldg is ongeveer 2.5 - 3 bar.

Wie helpt mij hier bij. heel erg Bedankt.

Gr Ger.

Ps:

Zijn er misschien of heeft iemand standaard formules om dit uit te rekenen.

misschien ergens een site waar je gegevens kan invullen en met een druk op de knop dit wordt berekend.

Berichten: 774

Re: Volumeberekening N2 (kg naar ltr)

je kan misschien al beginnen met de ideale gaswet:

p*V = n*R*T

p: druk in Pascal

V: volume in kubieke meter

n: aantal mol

R: gascte 8,314 J / (Temperatuur in Kelvin*mol) als ik me niet vergis

T: temperatuur in Kelvin

Let dus op voor je eenheden ! (1 bar = 105 Pascal) denkik :oops:

Berichten: 385

Re: Volumeberekening N2 (kg naar ltr)

Als je dan het aantal mol (n) hebt gevonden van die 100 liter, kun je het gewicht uitrekenen met de molaire massa. Die gaswet kun je ook zo schrijven:

p*V / T*R = n (wat makkelijker rekenen) Andersom (van massa naar volume) begin je eigenlijk achteraan de vorige berekening. Eerst naar het aantal mol, dan met de algemene gaswet naar het volume. Hierbij is het handiger als je de gaswet weer omschrijft naar: V= (n*R*T)/p . Iets wat misschien overbodig is: T (in celsius) + 273 = T (in kelvin)

Berichten: 2

Re: Volumeberekening N2 (kg naar ltr)

Oke heren bedankt.

p*V = n*R*T oftewel makkelijker -> p*V / T*R = n

p: druk in Pascal (1 bar = 105 Pascal) Gaan we uit van 3 bar N2 netdruk. (300000 Pa)

V: volume in kubieke meter

n: aantal mol

R: gasconstante = 8,314 J

T: temperatuur in Kelvin gaan uit van 10 graden buitentemp.( is 273 +10 = 283 kelvin)

Stel 1000 ltr N2 is hoeveel kg ???

300.000* 1M3 / 283*8.314 = Molmassa "n”

300.000 / 2353 = 127 ,5 molmassa. (N2 is 28 gram is 1 mol) dus x 127,5 = 3570 gr = 3,5 kg N2.

Andersom hoeveel kilo is hoeveel liter ?? wederom algemene gaswet.

V= (n*R*T)/p

V= (127,5*8.314*283) / 300000

V= 299989 / 300000

V= 0.9999 M3.

Volgens klopt het allemaal.Bedankt heren.

Reageer