verschil tussen KH2PO4 en K2HPO4

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

verschil tussen KH2PO4 en K2HPO4

Ik zit met een aquarium (zelfs meer dan één :oops: )

Omdat de planten in een goed beplant aquarium veel voedingsstoffen opnemen uit het water moet ik alle dagen bijmesten en wel in die mate dat de proporties tussen nitraat, fosfaat en andere in evenwicht zijn.

Om het fosfaat gehalte in dat aquarium te verhogen maak ik gebruik van K2HPO4. Nu heb ik een andere, zeer gelijkaardige, methode gelezen en daar wordt gebruik gemaakt van KH2PO4.

Welk verschil bestaat er tussen K2HPO4 en KH2PO4? Maakt dat voor deze toepassing als messtof iets uit dat het één danwel het andere gebruikt wordt??

Berichten: 3.145

Re: verschil tussen KH2PO4 en K2HPO4

K2HPO4 en KH2PO4 lijken wat betreft fosfaatbemesting heel veel op elkaar. Dus wat dat betreft kun je ze gewoon uitwisselen.

Er zijn echter ook twee verschillen, waarvan de belangrijkste is dat K2HPO4 licht basisch is. Het zal de pH van het water iets verhogen. KH2PO4 is licht zuur en zal de pH van het water iets verlagen. Dit is denk ik ook wel van belang, want behalve de hoeveelheid meststoffen in het water zal de pH lijkt mij ook binnen bepaalde grenzen moeten liggen.

Het andere verschil is dat je met K2HPO4 relatief duidelijk meer kalium in het water brengt. Met de zelfde hoeveelheid fosfaat krijg je twee maal zo veel kalium. In hoeverre dat van belang is weet ik zo niet, maar ik meld het maar even voor de volledigheid.

Nogmaals, ik denk dat het meest wezenlijke is dat KH2PO4 wat zuur maakt en K2HPO4 wat basich.

Er bestaat ook nog een stof K3PO4, welke ook wel gebruikt wordt als fosfaat/kalium bemesting, maar deze stof maakt het water flink basisch. Het is niet verantwoord dit toe te passen zonder corrigerende maatregelen voor de hoge pH.

Berichten: 2.337

Re: verschil tussen KH2PO4 en K2HPO4

Ik dacht dat de meeste zoetwateraquarium vissen houden van een licht zuur water.

Dus KH2PO4 zal wel de beste oplossing zijn denk ik.

(Het mijne is iets te zuur vrees ik ;) ) maarja daar houden Tetra soorten wel van, toch 8-[ :oops: ?

Berichten: 8

Re: verschil tussen KH2PO4 en K2HPO4

Bedankt voor dit snelle antwoord :oops:

Zeer interessant trouwens, want inderdaad de kaliumconcentratie is ook wel belangrijk.

De pH van het water in een aquarium heeft ook zo zijn invloed. Maar dit kan redelijk eenvoudig aangepast worden door min of meer CO2 toe te voegen (carbon is nu eenmaal ook zeer nuttig voor de planten dus dat zijn als het ware 2 vliegen in één klap). Gezien de relatief kleine hoeveelheid KH2PO4 of K2HPO4 er toegevoegd wordt zal dat wel niet zo een grote impact hebben.

Als ik 10gram k2HPO4 in 1 liter water oplos. hoeveel PO4 en hoeveel K zit er dan in dat water?

Waarom vraag ik dat? Zoals je misschien weet wordt het PO4 gehalte in water uitgedrukt in mg/l. Een goede concentratie voor een beplant zoetwater aquarium is 1 à 2 mg/l. Zowat wekelijks voer ik een concentratie meting uit met een testsetje. Dat is wel niet fantastisch precies, maar het geeft toch een voldoende goede indicatie van hoeveel PO4 er al in het aquarium zit. Dankzij die meting weet ik dus hoeveel ik dan extra moet toevoegen.

Hetzelfde doe ik met nitraat (KNO3); kalium (K2SO4 en bovenvernoemde) en ijzer (FeSO4).

Berichten: 8

Re: verschil tussen KH2PO4 en K2HPO4

Van Tetra's heb je veel soorten en ze houden inderdaad van ietwat 'zuur' water. De meesten willen water met een pH van 5 tot 7.

Als je het water zo rond 6.5 houdt zal je normaal geen problemen hebben. Dat is een goede middelmaat. Denk eraan dat je mogelijks ook nog andere dingen in die bak zitten hebt zoals planten en misschien ook andere vissen.

Berichten: 3.145

Re: verschil tussen KH2PO4 en K2HPO4

Swake schreef: Bedankt voor dit snelle antwoord  :oops:

Zeer interessant trouwens, want inderdaad de kaliumconcentratie is ook wel belangrijk.

De pH van het water in een aquarium heeft ook zo zijn invloed. Maar dit kan redelijk eenvoudig aangepast worden door min of meer CO2 toe te voegen (carbon is nu eenmaal ook zeer nuttig voor de planten dus dat zijn als het ware 2 vliegen in één klap). Gezien de relatief kleine hoeveelheid KH2PO4 of K2HPO4 er toegevoegd wordt zal dat wel niet zo een grote impact hebben.

Als ik 10gram k2HPO4 in 1 liter water oplos. hoeveel PO4 en hoeveel K zit er dan in dat water?

Waarom vraag ik dat? Zoals je misschien weet wordt het PO4 gehalte in water uitgedrukt in mg/l. Een goede concentratie voor een beplant zoetwater aquarium is 1 à 2 mg/l. Zowat wekelijks voer ik een concentratie meting uit met een testsetje. Dat is wel niet fantastisch precies, maar het geeft toch een voldoende goede indicatie van hoeveel PO4 er al in het aquarium zit. Dankzij die meting weet ik dus hoeveel ik dan extra moet toevoegen.

Hetzelfde doe ik met nitraat (KNO3); kalium (K2SO4 en bovenvernoemde) en ijzer (FeSO4).
Als je 1 gram van de mest stoffen in 1 liter water oplost, dan krijg je het volgende.

1 gram KH2PO4
  • 287 mg K
  • 698 mg PO4
1 gram K2HPO4
  • 449 mg K
  • 545 mg PO4
1 gram KNO3
  • 387 mg K
  • 613 mg NO3
1 gram K2SO4
  • 449 mg K
  • 551 mg SO4
1 gram FeSO4 (bevat tevens 7H2O)
  • 201 mg K
  • 346 mg SO4

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: verschil tussen KH2PO4 en K2HPO4

De pH van het water in een aquarium heeft ook zo zijn invloed. Maar dit kan redelijk eenvoudig aangepast worden door min of meer CO2 toe te voegen
Hoe doe jij dit, Swake ?

Zelf voeg ik na elke waterverversing een klein beetje KH2PO4 toe, afhankelijk van het elke week gemeten nitraat- en fosfaatgehalte (de Redfield-ratio). Het nitraatgehalte schommelt consequent tussen 10 en 15 mg/l (het kraanwater heeft 10 mg/l). Door de verversing neemt het fosfaatgehalte elke keer iets af.

Ik voeg daarnaast dagelijks een beetje waterstofperoxide toe (5 ml van een 3%-oplossing aan 100 liter aquariumwater). Ik merk dat het helpt om alg weg te houden.

Berichten: 8

Re: verschil tussen KH2PO4 en K2HPO4

Woelen, heel erg bedankt voor die cijfers, die zijn me echt zeer nuttig.

Marjanne,

persoonlijk maak ik gebruik van CO2 flessen. Niet diegene uit een aquariumwinkel want die zijn echt heel duur maar wel flessen aangekocht, of beter gehuurd bij een verdeler van industriële gassen (www.ijsfabriek.be is er zo eentje) of bij een bierhandelaar. Dat CO2 gas is helemaal hetzelfde, beter nog, de flessen uit de aqua winkel worden hiermee gevuld!

Ik betaal dan zo'n 10€ per vulling van 5kg gas (7liter) je moet er nog statiegeld bij rekenen, dat is afhankelijk van de grootte van de fles en je krijgt dat natuurlijk terug als je de fles leeg terug brengt. Eén fles gaat bij mij gemakkelijk een heel jaar mee. Die oplossing is dus nog goedkoper dan gebruik maken van 'bio' gist en suiker en vooral veel stabieler.

Op de fles staat ook een ontspanner natuurlijk (kost +/- 50€) , maar geen CO2-ventiel met pH sonde. Ik regel het dus af 'op het oog' en het blijft ook 's nachts gewoon opstaan.

Er hangen wel een CO2 indicators van Dennerle in een paar bakken, maar ook weer niet in alle bakken want met wat ervaring weet je hoeveel je hebt.

groeten!

Berichten: 8

Re: verschil tussen KH2PO4 en K2HPO4

waterstofperoxide... dat ontbind in water en zuurstof als ik het goed heb.

Ik had er al van gehoord dat het dankzij die extra zuurstof de algen tegenwerkt, maar ook niet alle algen (het zou te mooi zijn). Eigenlijk heb ik geen idee waarom de algen hiervan wegtrekken.

En anderzijds kan er geen CO2 oplossen in het water als er al O in zit, of toch? Zal wel van de concentratie afhangen zeker?

Waar kan ik dat vinden H2O2? Ik wil dat best wel eens zelf proberen. In de apotheek?

Berichten: 385

Re: verschil tussen KH2PO4 en K2HPO4

3 % H2O2 kun je bij de drogist halen, wel in kleine flesjes.

Berichten: 3.145

Re: verschil tussen KH2PO4 en K2HPO4

Waterstofperoxide kun je kopen in 3% concentratie via een drogist, maar het is dan wel vrij duur (ca. EUR 2 per flesje van 100 ml).

Je kunt het ook kopen in 30% concentratie, maar dan moet je het bestellen bij een drogisterij.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: verschil tussen KH2PO4 en K2HPO4

Waar kan ik dat vinden H2O2? Ik wil dat best wel eens zelf proberen. In de apotheek?
Waar je het kunt vinden: zie hierboven.

Bij ons in het lab gaat er per dag ettelijke liters 30 %- waterstofperoxide doorheen. Af en toe morst er wel eens een 25 ml. :oops:

Ik heb heel goede ervaring met H2O2 voor wat betreft bruinalg en groenalg (degene die vliezen op bladeren vormt).

Juli 2006, toen het zo heet was, tierde deze laatste in mijn aquarium (toen 30 C door de hitte). Maar ik had hem er binnen 4 weken compleet weer onder. Sindsdien blijf ik dit middel toepassen.

Berichten: 2.337

Re: verschil tussen KH2PO4 en K2HPO4

Mijn aquarium kleurt altijd bruin. :oops:

Is dit door het hout dat er inzit? of filter ik te weinig?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: verschil tussen KH2PO4 en K2HPO4

Wordt het water bruin (dit kan door hout in het water, of door filteren over turf) of worden de stenen en bladeren bruin (bruinalg)?

Bruinalg onstaat door silicaten en door een slecht bateriologisch evenwicht in het water. Bruinalg treedt altijd op als je een aquarium net opgestart hebt, maar verdwijnt in de loop van de tijd. Bij mij duurde dat acht maanden.

Reageer