De doodstraf

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: De doodstraf

Safa-K schreef: Dit is mijn mening en iedereen heeft vastwel een ander mening.

Dus er zijn vast wel mensen die boos worden op mij.
Niemand hoort boos te worden omdat iemand een bepaalde mening heeft...

alhoewel..., ik vind dit statement ook wel een discussie waard....

Als je alle posts hebt gelezen, Safa-K, dan weet je dat er meer mensen die niet tegen deze straf zijn. 8-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.241

Re: De doodstraf

hmm vreemd draadje voor een eerste post maar maakt niet uit

[humaniteit uit]

een levenslange gevangenisstraf kost veel aan energie, voedsel, kleding, bewaking, etc. doodstraf is velen malen goedkoper.

wanneer een persoon herhaaldelijk zware kriminaliteiten heeft uitgehaald en het bewezen/bekend is dan is die persoon schuldig en zal in herhaling vallen dus kan niet gerehabiliteerd worden.

de doodstraf (mits goed uitgevoerd) kan soms vredenlievender zijn dan weg rotten in een cel.

[humaniteit aan]

het opleggen van de doodstraf is geen makkelijke beslissing en wanneer blijkt dat een gedode gevangene onschuldig of gedwongen blijk te zijn na zijn of haar dood is onvergevelijk.

ik moet eerlijk zeggen dat ik geen echte mening kan geven.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 292

Re: De doodstraf

daar volg ik je in archerbarry ik kan er ook geen echte mening over geven.

enerzijds is het goedkoper om de doodstraf voor ernstige misdrijven (verkrachting, moord, pedofilie) in te voeren dan zo'n mensen op te sluiten.

overigens zijn pedofielen een ernstige bedrijging voor al wie kinderen heeft of kind is en zo'n mensen verdienen volgens mij de doodstraf daar de recidiviteit bij pedofielen zeer hoog is, zouden ze van mij niet meer in deze samenleving mogen komen.

Moord is dan weer een andere zaak, het komt voor dat mensen onterecht in de gevangenis vliegen voor moord, indien ze dan dood gaan door de doodstraf is dit een serieuze fout.

Anderzijds als er voldoende bewijzen zijn en geen enkel tegenbewijs zou dit voor seriemoordenaars misschien wel moeten kunnen.

Ik weet niet hoe dat in Nederland zit maar in België trekt de justitie op niks en gevaarlijke criminelen worden zomaar weer vrijgelaten.

of ze ontsnappen :P

enerzijds moet je wel rekening houden dat wij betalen voor de gevanenissen, als ouders van een vermoord kind betaal je dus in feite voor de gevangenis van de moordenaar en eventueel misschien zelfs een opleiding. Dit vind ik niet kunnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: De doodstraf

De doodstraf goedkoper dan levenslang? Onzin.
Het veroordelen en executeren van een moordenaar is 3,5 keer duurder dan levenslange opsluiting. Rechter Marshall uit Georgia (USA) zei het zo: "When all is said and done, there can be no doubt that it costs more to execute a man than to keep him in prison for life."
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 292

Re: De doodstraf

De doodstraf goedkoper dan levenslang? Onzin.
het is ook te zien over welk soort doodstraf het gaat.

ik kan me niet voortsellen dat een exicutie via een peloton (wat in enkele landen nog gebeurt) duurder is dan hele dagen eten, verwarming, water,... te betalen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: De doodstraf

Blijkbaar wel dus.

Het is een vaakgehoord argument, maar strookt dus niet met de werkelijkheid.

Als je de doodstraf zou uitvoeren zoals in China, met een kogel door je achterhoofd direct na je veroordeling en vervolgens de familie de kogel laten betalen, dan zullen de kosten wel minder zijn, maar om dat nou als standaard aan te nemen, dat moet je niet willen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 292

Re: De doodstraf

Ja, het is inderdaad een moeilijke balans tussen kost enerzijds en het etische aspect van de methode anderzijds.

Berichten: 62

Re: De doodstraf

Ik vind dat je al bij een enkele bewuste moord de doodstraf moet/mag toepassen! Hij/ Zij heeft een leven genomen, dus...?

Berichten: 3.145

Re: De doodstraf

Jij bent toch gelovig? Hoe kun jij dan achter de doodstraf staan? Je ontneemt die persoon dan wel de mogelijkheid om tot inkeer te komen. Zelfs een moordenaar is een mens.

Moord is niet goed te praten, maar dit riekt wel erg naar 'oog om oog, tand om tand'.

Berichten: 62

Re: De doodstraf

Ik hoop gelovig te zijn ja, alleen mankt dat erg vaak. Lees jij de Bijbel nu eens goed! Iedereen die een moord gepleegd heeft wordt gedood (muv David).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.241

Re: De doodstraf

daarom zeg ik ook van dat ik geen mening kan vormen.

geloof ziens of niet, maakt niet uit

de nederlandse/europese cultuur accepteerd de doodstraf niet. mede omdat het niet terugkeerbaar is
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 292

Re: De doodstraf

Ik hoop gelovig te zijn ja, alleen mankt dat erg vaak. Lees jij de Bijbel nu eens goed! Iedereen die een moord gepleegd heeft wordt gedood (muv David).
Is vergifenis geen rode draad in het geloof?

@ woelen :
Moord is niet goed te praten, maar dit riekt wel erg naar 'oog om oog, tand om tand'
daarin heb je gelijk, als je een moordenaar tot de dood veroordeelt ben je in principe ook een moordenaar, je hebt namelijk over de dood en leven van iemand anders beslist. Op dat vlak vind ik de doodstraf slecht, maar de gevangenissen in onze landen hebben zoveel luxe dat sommige van die gevangen het beter hebben dan de armen onder ons, met het grootte verschil dat ze hun vrijheid niet meer hebben dan .

Berichten: 141

Re: De doodstraf

Op dat vlak vind ik de doodstraf slecht, maar de gevangenissen in onze landen hebben zoveel luxe dat sommige van die gevangen het beter hebben dan de armen onder ons, met het grootte verschil dat ze hun vrijheid niet meer hebben dan .
Inderdaad

Een moordenaard is een mens dus dien je hem als mens te behandelen maar langs de andere kant is iedereen het erover eens dat hij/zij een degelijke straf nodig heeft. Men moet dus kiezen tussen 2 uitersten, en dit is niet gemakkelijk.

Ik kan niet direct op een land komen waar ze de middenweg gevonden hebben.

Ofwel maken ze korte metten met de misdadiger ofwel leven de gestraften in luxe.

Naar mijn mening is de doodstraf onaanvaardbaar, maar de gestraften mogen gerust een beetje minder luxe hebben dan wat ze nu krijgen in Belgische gevangenissen.

Berichten: 62

Re: De doodstraf

Ik hoop gelovig te zijn ja, alleen mankt dat erg vaak. Lees jij de Bijbel nu eens goed! Iedereen die een moord gepleegd heeft wordt gedood (muv David).
Is vergifenis geen rode draad in het geloof?

@ woelen :
Moord is niet goed te praten, maar dit riekt wel erg naar 'oog om oog, tand om tand'
daarin heb je gelijk, als je een moordenaar tot de dood veroordeelt ben je in principe ook een moordenaar, je hebt namelijk over de dood en leven van iemand anders beslist. Op dat vlak vind ik de doodstraf slecht, maar de gevangenissen in onze landen hebben zoveel luxe dat sommige van die gevangen het beter hebben dan de armen onder ons, met het grootte verschil dat ze hun vrijheid niet meer hebben dan .
@linolium

Ja, vergeving is inderdaad een rode draad in het geloof. We zullen kijken of je dat nog zegt als je hele familie gedood wordt.

@linolium

Sorry, in de Bijbel staat dat de overheden het zwaard dragen om de ongerechtigheden uit te roeien en de overtredingen te straffen jegens ende of volgens Gods woord. En wat staat daarin??? Gedood zij een ieder die zijn hand sla aan een ander... Vervloekt zij degene die Gods schepping geweld aandoe...

Het "ratio" gaat weer op de loop in de Europese (welvarende) landen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.241

Re: De doodstraf

staat er in de bijbel of volgens de kerk dat je dat letterlijk moet nemen?

zo ja is het geen haar beter dan wat die islamitische radikalen doen!
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gesloten