De doodstraf

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 13

Re: De doodstraf

In de poll staat "ipv doodstraf echt levenslang invoeren".

Nederland heeft twee vormen van levenslang. De ene vorm is levenslang, waarna je na verloop van tijd toch vrij komt. Weet niet precies uit mijn hoofd, dacht dat het een jaar of 30 was. De andere vorm is echt levenslang, dat wil echt zeggen je komt nooit meer vrij en je blijft tot aan je dood in de gevangenis. Er zijn maar een paar mensen in nl die echt tot levenslang zijn veroordeeld. Dus ipv doodstraf is echt levenslang al lang ingevoerd in NL.

Daarnaast vind ik persoonlijk dat een persoon die iemand anders van het leven heeft berooft, ongeacht de achtergrond wat er gebeurd is of wat de actie/reactie was geweest, als eerste de leed wat hij/zij heeft aangericht te laten meemaken en een jaartje of 10-15 achter de tralies mag verblijven en dan pas de doodstraf mag meemaken van dichtbij. Zoals in amerika gebeurd.

Berichten: 20

Re: De doodstraf

Ik heb 'afschaffen en levenslang echt levenslang' ingevuld.

Wanneer iemand de doodstraf krijg, komt hij/zij er voor mij te makkelijk van af. Want de dood is geen straf als de veroordeelde een spuitje krijgt. De persoon heeft veel mensen pijn gedaan (familie van slachtoffers) en binnen een paar minuten is hij/zij in het hiernamaals, ik kan niet zeggen dat ik dat een straf vind. Natuurlijk is het ook een optie om hem voor een aantal jaren te martelen, maar dan heb je altijd m'n tweede punt.

Met de doodstraf kan het probleem voorkomen dat iemand achteraf onschuldig blijkt te zijn. Is iemand voor levenslang opgesloten dan kan dit alsnog worden rechtgezet, helaas bij de doodstraf niet.

Opsluiten, met de wetenschap dat hij/zij nooit meer in het echte leven kan deelnemen, dat lijkt mij een stuk zwaarder.

Berichten: 2.337

Re: De doodstraf

Nederland heeft twee vormen van levenslang. De ene vorm is levenslang, waarna je na verloop van tijd toch vrij komt. Weet niet precies uit mijn hoofd, dacht dat het een jaar of 30 was.


Is dat niet 15 jaar?

In belgië is het nog minder :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: De doodstraf

Nederland heeft alleen 20 jaar of levenslang. Levenslang is echt levenslang, maar 20 jaar leidt vaak tot vrijlating na 2/3 van de tijd (goed gedrag). Deze laatste inkorting wil het kabinet nu ter discussie stellen.

Berichten: 2.746

Re: De doodstraf

ja, ik denk dat je in belgie al na 15 jaar kan vrijkomen als levenslang veroordeelde

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: De doodstraf

Mezelf corrigeren: Nederland heeft sinds vorig jaar ook 30 jaar gevangenisstraf. Zie Levenslang op Wikipedia

Berichten: 264

Re: De doodstraf

even doorklikken naar de engelstalige pagina leert ons dat in belgië levenslang automatisch 30 jaar wordt en na een derde mag een gevangene gratie aanvragen.

In belgië is het dus 10 jaar!

Berichten: 54

Re: De doodstraf

De doodstraf afschaffen nee . Ik ben blij dat hij er nog is want toen ik hoorde dat Saddam de doodstraf kreeg was ik opgelucht. Eindelijk een afsluiting nu weder opbouw.

Ik vind niet dat deze straf zomaar mag plaatsvinden. Tenminste moet de persoon in kwestie op zij minst een kans krijgen om te boeten om vervolgens weer in de maatschappij terug te keren. Mocht deze persoon weer een misdaad plegen in dezelfde catogorie( denk aan moord) Vind ik dat deze persoon de doodstraf verdient.

Oke wij mogen niet beslissen als mens over iemands leven. Maar de persoon in kwestie heeft zich ook niet aan deze regel gehouden. En zelfs na een celstraf vervalt hij in zijn oude patroon. Deze personen willen niet anders en kiezen misschien niet geheel bewust voor deze keuze.

De persoon wordt niet door een persoon tot de doodstraf veroordeeld. Ik vind niet dat je op dat moment kan spreken van het feit dat een mens niet mag beslissen over een mensen leven. Je maakt deze beslissing immers niet in je eentje.

Wel moet er goed naar het bewijs gekeken worden en moet er ten alle tijde wel aan gedacht worden dat deze straf niet kan worden terugedraaid. De zaak moet eerst waterdicht zijn voordat deze straf mag worden uitgesproken.

Mensen die vinden dat een ander om welke reden niet op deze aarde mag leven heeft dit recht zelf ook niet.

Berichten: 9

Re: De doodstraf

ik vind dat je als mens niet over het recht (of plicht) van iemand anders om te leven mag beslissen. ook al heeft de ander dat wel gedaan. dan nog kan je je alleen verlagen naar zijn niveau.

Berichten: 11

Re: De doodstraf

billeeh heeft daar in helemaal gelijk

goed gezegt

*offtopic*

ik wist nie dat je ook op chemieforum zat tijmen

groetjes rick

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: De doodstraf

ik vind dat je als mens niet over het recht (of plicht) van iemand anders om te leven mag beslissen. ook al heeft de ander dat wel gedaan. dan nog kan je je alleen verlagen naar zijn niveau.
Helemaal mee akkoord.

Maar het probleem is als ze levenslang uitspreken betekend dat maar 30 jaar en sommige van die mensen verdienen het echt niet om terug vrij te lopen.

Berichten: 2.337

Re: De doodstraf

Ze zouden dwangarbeid moeten doen, dan maken ze zich nog nuttig voor de maatschappij. (zoals in amerika)

Berichten: 31

Re: De doodstraf

Ik vind de doodstraf genoeg bij vele moorden. Maar zelf ben ik voor de doodstraf als de mens levenslang krijgt. Als je levenslang krijgt heb je gewoon een *k-u-tleven*. Dat ga je echt niet leuk vinden. I.P.V. dat je zoveel moet leiden kun je beter gewoon de doodstraf krijgen. Misschien dat de doodstraf pijn doet maar dan ben je er wel gewoon van af.

Dit is mijn mening en iedereen heeft vastwel een ander mening.

Dus er zijn vast wel mensen die boos worden op mij.

Berichten: 67

Re: De doodstraf

Niemand verdient de doodstraf. Wat je ook hebt uitgehaald.

In de gevallen dat in de VS de doodstraf wordt gegeven vindt ik dat de "dader" er te gemakkelijke vanaf komt. Heel even pijn (de stoel) of helemaal niks (dood door injectie) en klaar.

Als ze iemand echt willen straffen moeten ze iemand er niet zo "makkelijk" vanaf laten komen.

Bij bepaalde misdaden vind ik dat de dader hetzelfde moet ondergaan als zijn/haar slachtoffer. (dat is naar mijn mening pas een echte straf...)
Life's all about chemistry

Berichten: 7

Re: De doodstraf

Ik vind de doodstraf wreed en primitief en het helpt niet in het voorkomen van misdrijven. Het rechtsysteem is bedoeld om te zorgen voor gerechtigheid niet wraak. Bij de doodstraf gaat het alleen maar om wraak.

Gesloten