De doodstraf

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 62

Re: De doodstraf

Iemand die je loslaat na het plegen van een moord, wie garandeerd mij dat hij er niet mee verder gaat? Denk maar aan Dutroux!

Berichten: 292

Re: De doodstraf

Ja, vergeving is inderdaad een rode draad in het geloof. We zullen kijken of je dat nog zegt als je hele familie gedood wordt.
gebod nummer 5 van de 10 :

5. Dood niet, geef geen ergernis

en dan vind jij als gelovige dat je een moordenaar zomaar terug kan vermoorden, ik denk dat God niet zal blij zijn dat je zijn vijfde gebod niet respecteert ;)

Berichten: 3.145

Re: De doodstraf

@Flappiekonijn: Kom nou niet met het argument dat ik de bijbel eens moet lezen. Misschien heb ik die wel meer gelezen dan jij.

Mijn punt is dat je als gelovige zo niet om mag gaan met andere mensen. Moord is afschuwelijk, maar moord mag niet vergolden worden met meer moord. Punt! Daar is de bijbel glashelder in. De bijbel preekt ook geen wraak, zoals jij daar nu schetst.

God is een God van liefde die onbeschrijflijk verdriet heeft aan al het moorden in de wereld en Zijn antwoord is niet dat we dan als reactie nog maar meer moeten gaan moorden. Dat is de boel op zijn kop zetten. Het grootste voorbeeld is toch Jezus zelf. Die is onterecht vermoord (en hoe!!!). Hij had genoeg macht om al die soldaten, Romeinse stadhouders, Joodse "priesters" enz. in een klap te vermoorden, Hij had van het kruis af kunnen komen. Hij deed het niet! Waarom niet? Omdat Hij zelfs zijn moordenaars lief had en verdriet had om hen: "Vader, vergeef hun om wat zij doen".

Ik ben het best eens met dat het wel wat minder kan qua luxe. Als ik lees dat gevangenen een **** laten komen voor hun genot en dat dat zomaar kan, dan denk ik ook dat we wel heel ver zijn doorgeslagen. Een sober gebeuren (echter wel zonder honger, dorst, marteling en andere vormen van mishandeling) is wat mij betreft ook zeker op zijn plaats.

Ik ben dus ook beslist geen voorstander van vrij laten, zoals jij suggereert.

Berichten: 89

Re: De doodstraf

@woelen..

Ik was er altijd van overgetuigd dat, volgens de Bijbel(met name het OT), iemand die bewust een moord pleegde gedood mocht worden. Bij 'ongelukken' waren er volgens mij de vrijsteden waar men heen kon vluchtten.

Ik heb zo mijn twijfels of dat in het nieuwe testament opeens helemaal verdwenen is..

Ik ben zelf ook tegen de doodstraf, maar dat wil niet zeggen dat ik er niet zo mijn twijfels bij heb.

Wat flappie zegt is natuurlijk wel waar over de overheid (of is dit in het NT ook verdwenen volgens jouw?)

Maar daar blijft boven staan: er is er maar Eén die levens mag nemen.

Voor mij is het af en toe wat tegenstrijdig en daarom hou ik me wat betreft doodstraf wat neutraal...

Berichten: 141

Re: De doodstraf

Ik noem mezelf gelovig en ik vind dat er in de bijbel zowel goede als minder goede dingen staan. Over doden staat er heel wat in de Bijbel...

Ik vrees wel 1 ding.

Als we ons gaan baseren op de bijbel (waar ik niets tegen heb) dan is het automatische gevolg dat een groep mensen er een totaal andere mening op nahouden (niet iedereen heeft hetzelfde geloof).

Ik wil maar zeggen dat dit een discussie zonder einde wordt als we er een geloofskwestie van maken.

Nu ja het is wel goed dat iedereen z'n mening heeft het is interessant om te lezen!

Berichten: 3.145

Re: De doodstraf

Zelf denk ik dat je mening over zoiets als de doodstraf toch voor een belangrijk deel gevoed wordt uit je (al dan niet religieuze) levensovertuiging. Voor mij zijn ze onlosmakelijk verbonden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: De doodstraf

Zelf denk ik dat je mening over zoiets als de doodstraf toch voor een belangrijk deel gevoed wordt uit je (al dan niet religieuze) levensovertuiging. Voor mij zijn ze onlosmakelijk verbonden.
helemaal mee eens.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 62

Re: De doodstraf

@linolium

Ik weet niet of God er blij mee zal zijn. Wat voor mij vast staat is dat het OT én het NT volkomen waar zijn en gerespecteerd cq. onderhouden moeten worden. Soms is dit lastig te rijmen ja!! Wat in elk geval zeker is, is dat God recht voor recht wil laten gelden!

@woelen

Ja ik ben het met je eens. Ik ben het zelfs helemaal met je eens! In het NT wordt welzeker over vergeving en de ander je andere wang toekeren. Maar wat jij doet is het volgende: Het NT op de troon en het OT in de beerput. Gaarne jouw mening hierover.

@harm p

Nee, in het NT is dit niet verdwenen. Het bleef nog steeds staan.

Maar....

(voor iedereen dan: wat wordt er dan bedoeld dat de overheid als dienares Gods het zwaard der gerechtigheid draagt om de ongerechtigheden uit te roeien?)

Ja, God hoort levens te nemen. Maar wil je dan dat Hij bij iedere zonde of moord (idem dito) de dader straft? Waar blijft dan Zijn weg van verzoening, van Pasen?

@rub

Andere meningen zullen er altijd blijven.

@woelen

Ik weet het niet. Iedereen wil dat zo iets gestraft wordt. Alleen de mate ervan verschilt omdat niet iedereen gelijksoortig is.

Berichten: 1.816

Re: De doodstraf

Een paar weken geleden was er op de BBC-2, bij Horizon, een documentaire over de doodstraf. Niet over wel of niet, maar wel over de manier waarop.

En dat wil ik jullie toch niet onthouden.

Een onderzoeker onderzocht de meest pijnloze manier en kwam tot de conclusie dat de huidige methoden verre van pijnloos waren en dat dat de Amerikanen worst was. Het moest juist pijn doen vonden vele, ondanks eventuele onschuldige slachtoffers.

Toch heeft hij een pijnloze manier gepresenteerd, en wel de verstikking door middel van edelgas. Het was een vervolg-onderzoek naar reacties van piloten met zuurstofgebrek.

Gaat vrij langzaam, maar zonder paniek en pijn en de veroordeelde zakt langzaam en vreedzaam de dood in.

Ik ben tegen de doodstraf, maar als het dan toch toegepast moet worden, dan maar op de meest humane manier.
LiA

Re: De doodstraf

Ik ben tegen de doodstraf, maar als het dan toch toegepast moet worden, dan maar op de meest humane manier.
Het tegen zijn wil doden van een medemens is in mijn opvatting aan niemand, ook de staat niet toegestaan. De manier van doden humaan of inhumaan is voor mij geen discussiepunt.

.

Berichten: 62

Re: De doodstraf

thionyl schreef: Een paar weken geleden was er op de BBC-2, bij Horizon, een documentaire over de doodstraf. Niet over wel of niet, maar wel over de manier waarop.

En dat wil ik jullie toch niet onthouden.

Een onderzoeker onderzocht de meest pijnloze manier en kwam tot de conclusie dat de huidige methoden verre van pijnloos waren en dat dat de Amerikanen worst was. Het moest juist pijn doen vonden vele, ondanks eventuele onschuldige slachtoffers.

Toch heeft hij een pijnloze manier gepresenteerd, en wel de verstikking door middel van edelgas. Het was een vervolg-onderzoek naar reacties van piloten met zuurstofgebrek.

Gaat vrij langzaam, maar zonder paniek en pijn en de veroordeelde zakt langzaam en vreedzaam de dood in.

Ik ben tegen de doodstraf, maar als het dan toch toegepast moet worden, dan maar op de meest humane manier.
Mee eens.

Berichten: 141

Re: De doodstraf

Ik ben tegen de doodstraf, maar als het dan toch toegepast moet worden, dan maar op de meest humane manier.
De discussie die hier nog volop bezig is gaat over het wel of niet toepassen van de doodstraf (een interessante discussie).

Ik heb niet echt veel zin om te praten over de manier waarop ze zou moeten uitgevoerd worden want volgens mij heeft die humane manier maar 1 doel:

Ons schuldgevoel wegwerken wanneer we de doodstraf toepassen...Leven met de gedachte dat we niemand pijn gedaan hebben terwijl dit heel duidelijk een illusie is.

Blijkbaar is er hier nog veel interesse voor het onderwerp. Als je je echt eens wil inleven in het onderwerp stel ik de film "Dead Man Walking" voor.

Meer informatie vind je HIER

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: De doodstraf

of de film: The green mile
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 292

Re: De doodstraf

Ons schuldgevoel wegwerken wanneer we de doodstraf toepassen...Leven met de gedachte dat we niemand pijn gedaan hebben terwijl dit heel duidelijk een illusie is.
IK vind dat het niet alleen met schuldgevoel te maken heeft, als iemand onthoofd wordt met een botte guilotine en na de eerste keer leeft hij nog maar die "bijl" 4cm in zen nek, dan heb ik toch liever wel een spuitje en zo pijnloos doodgaan.

het humane hoeft dus niet te gebeuren uit schuldgevoel, het is gewoon een kwestie om die doodstraf zo pijnloos mogelijk te maken.

overigens is het niet aan de exicutioner (beul) om de methode te kiezen maar eerder aan het parlement en organisaties die streven naar rechten voor gevangenen.

Berichten: 141

Re: De doodstraf

dan heb ik toch liever wel een spuitje en zo pijnloos doodgaan.
Dit is begrijpelijk maar ik denk niet dat er zoiets bestaat als een pijnloze doodstraf, als de pijn niet fysiek is kan ze zeer zeker psychologisch zijn, bovendien beperkt psychologische pijn zich niet alleen tot de veroordeelde.

Wie staat degene bij die de spuit geeft? Wie staat de famillie bij? ....?
het humane hoeft dus niet te gebeuren uit schuldgevoel
Ook hier zit waarheid in maar valt een schuldgevoel wel te onderdrukken.

Hoe gaat een gepensioneerd exicutioner reageren als ze hem even vriendelijk vragen wat z'n vroegere job was, waar hij z'n geld mee verdiende?

En wat als de exicutioner al dan niet met opzet in de ogen van de veroordeelde kijkt die hij een spuit moet geven? Dit probleem kenden de Nazi's ook...

Gesloten