[Optica] plaats van het diafragma tov lens en sensor

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 32

[Optica] plaats van het diafragma tov lens en sensor

bij een enkele lens opstelling wordt een diafragma voor (sensor - lens - diafragma) of achter (sensor - diafragma - lens) de lens gezet. Een pinhole lens heeft dus als kenmerk dat het diafragma voor de lens is geplaatst. Wat is nu het wezenlijke verschil tussen beide. Ik kan het niet theoretiseren, naar mijn idee maakt het geen fluit uit, in beide gevallen blokeer je een deel van de informatie. Toch krijg ik het idee dat er verschil is. Kan iemand mij vertellen of er uberhaubt verschil is, en zo ja wat?
boem is stoppen... plons is water...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Optica] plaats van het diafragma tov lens en sensor

Ik kan zo gauw nergens een sluitend antwoord vinden dat mijn gedachten hieromtrent bevestigt. De rest van de club moet maar afkomen met commentaar. :P

Ik denk dat er een verschil is i.v.m. randeffecten in je objectief. Hierdoor zou er wel eens licht op een vreemde manier binnen in je lens kunnen gaan weerkaatsen, waardoor je bijbeelden of beeldvertroebeling zou kunnen krijgen. Zet je je diafragma vlak vóór de lens, dan heb je daar in elk geval geen last van. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Optica] plaats van het diafragma tov lens en sensor

Theoretisch moet het diafragma in het midden van de lens zitten. Maar daar kun je niet bij komen.

Ik zou dan kiezen voor de kant van de lens waar de invalshoek het kleinst is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Optica] plaats van het diafragma tov lens en sensor

Ik zou dan kiezen voor de kant van de lens waar de invalshoek het kleinst is
.@Klazon : sorry, ik kan je even niet volgen. bedoel je de minst bolle zijde of zo? en zo ja, waarom?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Optica] plaats van het diafragma tov lens en sensor

Jan,

ik drukte me misschien wat ongelukkig uit. Maar ik bedoelde de kant waar de lichtstralen het meest evenwijdig lopen. Als voorbeeld neem ik een fotocamera: dan bedoel ik de kant van het onderwerp, omdat het onderwerp verder van de lens af ligt dan het filmvlak.

En waarom? weet ik niet, noem het maar technische intuïtie. (maar intuïtie kan bedriegen)

Re: [Optica] plaats van het diafragma tov lens en sensor

tja, moeilijk he.. allemaal erg bedankt :wink:

Reageer