ervaringen deeltijd/duaal HBO

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 33

ervaringen deeltijd/duaal HBO

Hallo,

Ik wil komend schooljaar of 1 jaar later mijn hbo chemie in deeltijd of duaal gaan doen.. ligt een beetje aan mijn bedrijf.. nu wil ik graag ervaringen van mensen lezen.. hoeveel tijd ben je eraan kwijt en hoe beviel het en heb je het gehaald en zo ja na hoeveel jaar???? enz enz...

Berichten: 12

Re: ervaringen deeltijd/duaal HBO

Marjolein,

Ik heb zelf direct na het MLO de deeltijd studie HLO gevolgd in Utrecht. Deze studie duurde 3 jaar. En mijn bevindingen zijn erg positief. De tijd die je eraan besteed is erg afhankelijk van jouw eigen niveau. Zelf koste het mij aan zelfstudie slechts twee uurtjes per week en dan de tijd nog welke je kwijt bent op school (maandag middag en avond). Alleen tijdens de tentamen weken ben je wel wat meer tijd kwijt. Ik nam dan een extra vrije dag. Maar over het algemeen is de opleiding goed te doen.

Het eerste half jaar (propedeuze) is het meest zwaar. Ook was de dinsdag avond erbij voor het eerste half jaar. Dan heb je de meeste vakken en je moet er nog helemaal inkomen. Daarna wordt alles makkelijker.

Van de 24 klasgenoten waren er slechts 3 afgehaakt en hebben het niet gehaald. Maar dit was al na 6 maanden. Verder kun je als je iets niet haalt dit meenemen naar het volgende jaar. Zittenblijven zit er dus niet echt bij. Als je maar niet teveel achter loopt en in het laatste jaar voor je afstudeert alles af hebt.

Gr. Ralph

Berichten: 11

Re: ervaringen deeltijd/duaal HBO

Op twee deeltijd opleidingen heb ik gezeten.

4 jaar geleden ben ik begonnen met een deeltijd studie HLO in Utrecht. Het niveau vond ik niet al te best, verbazingwekkend dat de opleiding door de certificering is gekomen.... :-k Het koste bijna geen inspanning, en ik ben echt geen genie (alhoewel.... :P ). Na een half jaar ben ik overgestapt naar HLO zelffstudie aan de HAN. Deze opleiding is véél zwaarder, maar je leert er veel meer. Ongeveer 3/4 van de studenten valt af gedurende de studie. Je hebt er nl. wel de juiste mentaliteit voor nodig. De snelheid van de opleiding kun je zelf indelen, je kunt aangeven wanneer je de tentamens wilt maken. Er is één keer per maand een practicum van 8 uur. Doordat je maar één keer per maand (+ de tentamens) naar Nijmegen hoeft te gaan, komen de studenten uit het hele land (van Groningen tot Brabant). Als je doorwerkt zal je ~4 jaar over de studie doen.

Mijn advies voor deeltijd opleiding:

Ben je zelfstandig, gedisciplineerd, leergierig en vasthoudend: ga naar de HAN.

Wil je zo snel mogelijk een papiertje: ga vooral naar de HvU.

Reageer