Gruwelijke taalzonden

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 116

Re: Gruwelijke taalzonden

Het doet me deugd dat ik, zoals gehoopt, in het gezelschap verkeer van zoveel medegefrustreerden. Ik kan het alleen maar erg eens zijn met elke contributie dusver.

Ik zal nog een ergernis bespreken. Als inleiding lijkt me een kort citaat uit het boek Geheel de Uwe van Connie Palmen wel op zijn plaats:
"Ze zei 'Hallootjes' als we 's ochtends buiten aan de ontbijttafel verschenen, ze had het over koffietje, theetje, yoghurtje, fruitje, jurkje, plantje...."
Inderdaad: een andere zonde vind ik het gebruik van verkleinwoorden bij woorden die zich hiervoor eigenlijk niet lenen (toegegeven: dit berust op subjectieve criteria, maar ergernis is ergernis). De twee ergste verkleinwoorden die met regelmaat voorkomen vind ik biertje en wijntje, deze kan ik zelfs nauwelijks typen zonder kippenvel te krijgen. Het moet echter gezegd worden dat ik iemand ook ooit vleesje heb horen zeggen en dat dit echt de kroon spant. Gelukkig hoor je dat laatste waarschijnlijk maar eens in een mensenleven, in tegenstelling tot die twee vorige termen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.560

Re: Gruwelijke taalzonden

Een familie lid (zal geen namen noemen) van me zegt wel: 'vleesje'.

Als student is 'biertje' een normale term. 'Vaasje' en 'fluitje' en 'amsterdammetje' ook.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Gruwelijke taalzonden

'Bent gij' irriteert mij. Voor mij is het ofwel 'Ben jij' ofwel 'Zijt gij'.

Natuurlijk, hetzelfde met 'Bent ge'

En ik irriteer mij aan uitspraken als: 'helaas pindakaas' en 'joepiedepoepie'.

en nu lezen we allemaal dit met de r uitgesproken als een maajljl:

'Ik irriteer mij aan hun die zeggen van 'Ik heb zoiets van 'helaasje pindakaasje'''.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: Gruwelijke taalzonden

'Ik irriteer mij aan hun die zeggen van 'Ik heb zoiets van 'helaasje pindakaasje'''.
Breid het verhaal van ZonnTroLL uit:

en nu lezen we allemaal dit met de r uitgesproken als een maajljl:

'Ik irriteer mij aan hun die vaker als mij zeggen van "Hij hep zoiets van 'helaasje pindakaasje'''.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 74

Re: Gruwelijke taalzonden

Ik probeer mijn mening samen te vatten; ik weet zeker dat ik zelf vaak genoeg de fout inga bij onregelmatige en zelden gebruikte gevallen. Ik zou het dan ook lichtjes hypocriet vinden om me te gaan ergeren aan bepaalde zaken die ik beheers en anderen niet, terwijl er weer andere situaties bestaan in welke ik niet uit de voeten kan. Zo spreek ik bijvoorbeeld vloeiend Nederlands, Engels en Frans. Mensen die produktief met een c schrijven ga ik dan ook niet te lijf, omdat het tijdverspilling zou zijn om je te verdiepen in details waar 99% van de mensen toch niet om geeft.

Echter, ik kan mensen niet serieus nemen als ze geen -d van -dt kunnen onderscheiden, hen van hun en zei van zij. Dit zijn maar een paar voorbeelden van simpele alledaagse gevallen waar je geen woordenboek voor nodig moet hebben. Helaas bestaan er zo nog véééééél meer.

Betreffende helaasje pindakaasje........ Dit zegt meer iets over het IQ dan taalkennis, lijkt me.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Gruwelijke taalzonden

Verkleinwoordjes zijn inderdaad vreselijk. Ik wordt altijd helemaal naar als ik iemand zo tegen een kind hoor praten: zo, en even je schoentjes aantrekken, en kan je je vetertjes al strikken? Geef me je handje eens dan doe ik je jasje aan.

Het arme kind!

Waar helemaal naar van wordt is mensen die hun kinderen of geliefden aanspreken met 'poepie' of 'scheetje'. Misselijkmakend gewoon.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 150

Re: Gruwelijke taalzonden

Wat mij vaak verwondert is het overmatig gebruik van het werkwoord "doen" in de zin van: ... dan doe ik de planten even water geven. Ik wordt er echter niet naar van, het irriteert me niet en ik vind het ook niet gruwelijk. Het doel van taal is communicatie en een taal is een levend iets. Het verschil tussen "dan" en "als" verdwijnt geleidelijk en er zijn tal van begrippen die in de loop der tijd een andere betekenis gekregen hebben. Ik zou het bijzonder jammer vinden als dialecten en streekgebonden grammatica zouden verdwijnen.

Ik ben ook huiverig voor dit soort discussies omdat dat mensen die Nederlands als tweede taal hebben, en het niet perfect beheersen (wie doet dat wel?), zou kunnen weerhouden om hier aan discussies bij te dragen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: Gruwelijke taalzonden

Ik weet uit eigen ervaring zo goed als zeker dat je in een tweede taal juist heel weinig van die gruwelfouten maakt die wij nu aan het bespreken zijn. Want juist bij het leren van een taal op een school of zo worden dat soort dingen er goed ingestampt (verschil hen-hun, als-dan), maar blijkbaar veel minder dan in een dagelijkse eigen-taal omgeving. Ik denk dat we er een beetje slordig en lui mee omgaan. Link wordt het als er grammaticale fouten worden gemaakt, want dan liggen er misverstanden op de loer. En taal is nou juist bedoeld om misverstanden te vermijden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 150

Re: Gruwelijke taalzonden

Ja Jan, als je cursorisch onderwijs gehad hebt maar er zijn tienduizenden allochtonen die het Nederlands op straat geleerd hebben. Zelf zou ik, zelfs na cursorisch onderwijs, op een frans-, duits- of engelstalige forum dezelfde fouten maken die men hier gruwelijk noemt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Gruwelijke taalzonden

Ik kon iemand

Ik kan Duits

Ik ken leraar worden

Kortom, het hele kennen en kunnen verhaal is nogal irri. Ik heb dan zowiets van weetjewel, komt cker weer uit de rantstad en dan denk ik bij me eigen: nou ja, laat maar
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Gruwelijke taalzonden

of die zinnen zoals: Kijk, daar is de airport.

en wat ik ook erg lastig vind is dit:

°WilL Juh Me AsHebLieF Un SoEntjuh gefe*.

Of toch iets wat er op trekt...
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Re: Gruwelijke taalzonden

Zoals reeds gezegd, 'als' en 'dan' die verwisseld worden.

In een van mijn boeken op school wordt dit continu en consequent gedaan.

(Dit is groter als dat, dat is groter als dit...)

Als ik ze allemaal zou optellen staat die fout zeker meer dan honderd keer in dat boek.

Berichten: 80

Re: Gruwelijke taalzonden

Ik kan er jammer genoeg niets aan doen, maar ik verbeter te pas en te onpas mensen die taalfouten maken. De fouten waarvan ik het op mijn heupen krijg zijn:

"dan" en "als"

- "dan" wordt gebruikt als iets of iemand meer is dan iets of iemand anders.

bijvoorbeeld: groter dan, kleiner dan, dikker dan, lelijker dan,...

- "als" wordt gebruikt als iets of iemand evenveel is als iets of iemand anders.

bijvoorbeeld: even groot als, even klein als, even lelijk als,...

"noemen" en "heten"

- "noemen" is een naam geven: Mijn ouders hebben mij Louis genoemd.

- "heten" is een naam dragen: Ik heet Louis.

"mij" en "ik"

- "mij" is een persoonlijk voornaamwoord in de niet-onderwerpsvorm.

bijvoorbeeld: Hij schopte mij.

- "ik" is een persoonlijk voornaamwoord in de onderwerpsvorm.

bijvoorbeeld: Ik schopte hem.

"koei"

- omdat het meervoud van "koe" "koeien" is, wordt tegenwoordig ongelooflijk veel "koei" gezegd.

"SMS- en chattaal"

- enkele voorbeelden van dit vreselijke fenomeen zijn: "slukes", "kwil", "sgoe", en het niet gebruiken van leestekens

"samengestelde woorden"

- het komt de laatste tijd steeds meer voor: woorden die normaal met koppelteken worden geschreven of aan elkaar horen worden van elkaar geschreven
Desalniettemin sommeerde de accountant-administratieconsulant het achenebbisje jongetje te zandzeepsodemineraalwatersteenstralen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: Gruwelijke taalzonden

"samengestelde woorden"  

- het komt de laatste tijd steeds meer voor: woorden die normaal met koppelteken worden geschreven of aan elkaar horen worden van elkaar geschreven
Vind ik niet echt irritant (hoewel overdreven kan worden), maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de draad na de laatste twee spellingswijzigingen op dit gebied ook een beetje ben kwijtgeraakt. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: Gruwelijke taalzonden

Dat laatste is denk ik te wijten aan het feit dat niemand meer weet wat er nu aan elkaar moet geschreven worden, wat met een koppelteken en wat van elkaar.

Bij de laatste herziening van de spelling is er weer een reeks woorden die anders wordt geschreven dan voordien. Zo maken ze het er ook niet makkelijker op voor de taalgebruikers.

Reageer