waterperoxide in lenzenvloeistof aantonenmet buret

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

waterperoxide in lenzenvloeistof aantonenmet buret

waterperoxide in lenzenvloeistof aantonen met buret

De vraag.

Volgens de verpakking bevat lenzenvloeistof 3% waterstofperoxide, H202(aq). Als je bij een waterstofperoxide-oplossing een schepje bruinsteen doet, ontleedt het in water en zuurstof

Ga na of de lenzenvloeistof 3% waterstofperoxide bevat met een buret.

Als je Vm nodig hebt, mag je aannemen dat deze bij 20graden celcius en normale druk 24dm³/mol is.

Ik moet het dus aantonen met een buret. Alleen weet k echt nie hoe...kan iemand me a.u.b. helpen.

Dit is het gene wat ik weet

-100ml lenzenvloeistof

-Je ontleedt mbv bruinsteen waterstofperoxide ontleed:

2 H2O2 -> 2 H2O + O2

Berichten: 385

Re: waterperoxide in lenzenvloeistof aantonenmet buret

Misschien met een specifiek reagens voor waterstofperoxide, als dat er is. Briunsteen werkt als katalysator bij deze reactie. Als je dat erbij doet, is het niet belangrijk hoeveel. Een klein beetje wordt telkens weer opnieuw gebruikt als katalysator. Op den duur ontleedt dus alle waterstofperoxide, en dan maakt het niet uit hoeveel briunsteen je erbij doet. Als ik jou was, zou ik op zoek gaan naar een aantoningsreactie voor waterstofperoxide of zuurstof.

Berichten: 387

Re: waterperoxide in lenzenvloeistof aantonenmet buret

Je moet de zuurstof opvangen in de buret, door die met water te vullen en omgekeerd in een bakje water te plaatsen, af te lezen hoeveel gas er voor de reactie in zit en aflezen hoeveel na de reactie. Je hebt nu een hoeveelheid cm3 gas. bereken met de algemene gaswet hoeveel er in zit.

Berichten: 2

Re: waterperoxide in lenzenvloeistof aantonenmet buret

ah...dank je wel

hier kan k wat mee:D

Reageer