Jodium bewaren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 387

Jodium bewaren

Waarom is Jodium (I2) zo moeilijk te bewaren ?

Ik bewaar het nu in de orginele pot met plastic eromheen en in een aparte chemobox (zo een zwarte met rode deksel)

Je zou toch zeggen dat de orginele vepakking goed genoeg hoort te zijn.

Bestaan er speciale potten voor ?

Berichten: 385

Re: Jodium bewaren

Om het te bewaren, zou ik iets zoeken dat totaal niet wordt aangetast door jodium. Omdat er veel wordt aangetast door jodium, wordt dat lastig. Misschien, maar dat weet ik niet zeker, kun je een suspensie maken met jodium.

Berichten: 76

Re: Jodium bewaren

Reageert jodium niet met bepaalde stoffen uit de lucht of uit het originele potje?

Re: Jodium bewaren

Jodium is toch stabiel als droog en koel bewaard wordt en ik denk zeker in een glazen pot met glazen ingeslepen stop.

Waar gaat de vraag nu precies over?

Berichten: 387

Re: Jodium bewaren

De pot met jodium die ik heb die tast alles aan in zijn omgeving (alles wordt bruin)

Ik heb al 6 verschillende potten geprobeerd, maar niets helpt.

Het staat nu wel goed in een chem-box, maar ik vroeg me gewoon af of er niet iets beters is (een speciale pot ? )

Re: Jodium bewaren

Ai,Ai Ai ... Het goedje wil niet in z'n potje blijven :oops:

Een probeersel plaats het potje in een glazen pot met geslepen rand die je invet met siliconenvet. (hoogvacuumvet)

Niet het potje met jodium want siliconenvet heeft ook de eigenschap dat het als een film in je pot kruipt en dan heb verontreinigde jodium.

Misschien dat invriezen ook een oplossing is maar ik heb geen idee van de dampspanningen van jodium en als het niet werkt heeft de vriezer een probleem.

Berichten: 387

Re: Jodium bewaren

Pot in pot, ja zoiets had ik al ( pot in box). Toch ga ik het nog eens proberen.

Is dat siliconenvet het vet waar je normaal je slijpstukken mee invet ?

Verder heb ik maar een ijskast, dus ----. liever niet !!

Berichten: 3.145

Re: Jodium bewaren

Ik bewaar ook enkele tientallen grammen jood en heb het zelfde probleem van bruin worden. Ik heb dat jood al meer dan 20 jaar en ik kan niet zien dat het minder is geworden in die 20 jaar, maar het heeft al wel veel materiaal bruin gemaakt.

Toch heb ik eindelijk een acceptabele oplossing gevonden. Wikkel het originele potje in een papieren zakdoek, minstens twee lagen dik, liefst iets meer. Doe daar een plastic zakje om heen en draai dat goed strak, zodat die pot helemaal in het papieren zakdoekje zit. Dat plastic is om er voor te zorgen dat het zakdoekje goed strak om die pot met jood heen zit.

Vervolgens doe je dat geheel in een grotere pot. Zo bewaar ik het nu al weer anderhalf jaar en tot nu toe geen problemen meer. Het papier wordt wel bruin, maar verder niets. Het papier iabsorbeert het jood uitermate goed. Ik bewaar het niet in een ijskast, maar gewoon in een hok, waar het 's winters koud wordt (het vriest er echter nooit) en 's zomers flink warm kan worden (op warme dagen zeker > 30 C).

Berichten: 387

Re: Jodium bewaren

Ik ga het doen zoals je het zegt : pot--papier--plastic--chemobox.

Kijken hoe het houdt !!

Bedankt.

Reageer