Brekingsindex afhangend van concentratie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

Brekingsindex afhangend van concentratie

Wij hebben voor ons PWS bepaald dat het verband tussen de concentratie en de brekingsindex een linear verband is.

Ik vroeg mij alleen af waarom de brekingsindex groter word naarmate de concentratie toeneemt.

Heeft dit iets te maken met dichtheid?
If you expect the unexpected, doesn't that make the expected unexpected?

Re: Brekingsindex afhangend van concentratie

Klopt helemaal.

Oeps, even voorzichtig ik realiseer dat mijn antwoord op ervaring berust en niet op theorie. Ik weet niet zeker of er geen uitzonderingen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Brekingsindex afhangend van concentratie

Zoiets d8 ik dus al, wikipedia zegt dus:

De brekingsindex is een verhoudingsgetal tussen de snelheden van licht in verschillende media

Dus zou het licht langzamer gaan omdat het botst met meer atomen ofzo? En daardoor de snelheid afnemen / brekingsindex veranderen?
If you expect the unexpected, doesn't that make the expected unexpected?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Brekingsindex afhangend van concentratie

Zo makkelijk kun je het niet zeggen. Je kunt wel beschrijven met een vertraging van het licht, maar niet fat dat door botsingen wordt veroorzaakt.

In de Feynman lectures wordt het beschreven als een resonantie van de atomen met het licht. Deze resonantie is uit fase met het invallende licht. De resulterende golf lijkt daardoor achter te lopen op het origineel, en dus lijkt het alsof het licht wordt vertraagd.

Re: Brekingsindex afhangend van concentratie

In de Feynman lectures wordt het beschreven als een resonantie van de atomen met het licht. Deze resonantie is uit fase met het invallende licht. De resulterende golf lijkt daardoor achter te lopen op het origineel, en dus lijkt het alsof het licht wordt vertraagd.
rwwh,

kun je uit deze lectures ook afleiden of bij een toenemende concentratie in een oplossing altijd een hogere brekingsindex volgt of zijn er uitzonderingen of situaties waarin dit niet hoeft te gelden?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Brekingsindex afhangend van concentratie

Uit Feynman kan ik dat niet afleiden, maar ik kom een heel end door te redeneren.

Als je twee stoffen met een verschillende brekingsindex met elkaar mengt zal de brekingsindex van het mengsel meestal tussen de twee waarden in terecht komen. Een uitzondering zou kunnen optreden voor een mengsel dat een sterke contractie vertoont.

Een oplossing is een bijzonder soort mengsel. Het zuivere oplosmiddel is A, de zuivere opgeloste (vloei)stof B: welke van de twee heeft de hogere brekingsindex?

Benzeen heeft n=1,501. Hexaan heeft n=1,375. Wat zou de brekingsindex van een oplossing van hexaan in benzeen doen? En van benzeen in hexaan?

Re: Brekingsindex afhangend van concentratie

Bedankt, je redenatie komt overeen met ideeen in mijn achterhoofd toen ik het voorbehoud maakte, zeker het punt van de contractie.

Ik kan me er niet veel bij voorstellen maar dat gebeurt wel vaker Afbeelding

Berichten: 274

Re: Brekingsindex afhangend van concentratie

Het verband tussen de concentratie en de breking is tot op een zeker niveau lineair. Zelf heb ik dit gemerkt met een RI detector, boven bepaalde concentraties is er geen lineair verband meer.

Re: Brekingsindex afhangend van concentratie

Het verband tussen de concentratie en de breking is tot op een zeker niveau lineair


Dat zal zeker waar zijn want er zit per definitie een limiet in van 100% stof, maar ook de detector zelf kan deze afwijking veroorzaken doordat deze ook limieten kent.

Dus op basis van de gemeten waarden kun je niet zomaar beslissen welke van de twee de afwijking van de lineairiteit veroorzaakt.

Berichten: 1.379

Re: Brekingsindex afhangend van concentratie

Ik heb ooit geleerd dat je via de vergelijking van Clausius-Mosotti een relatie hebt tussen de brekingsindex en de electrische polariseerbaarheid van het optische medium.

Langs deze weg is er dan ook een relatie met de dielectrische konstante.

Later, toen ik ellipsometrische metingen deed aan een metaaloppervlak werd ik geconfronteerd met een complexe brekingsindex. Zowel bij het ondoorzichtige metaal als bij het lichtverstrooiende oxyde op dat metaal. In hoeverre het imaginaire deel van de brekingsindex te maken heeft met lichtverstrooiing of lichtadsorbtie heb ik nooit begrepen. Voor mijn gevoel moet het complexe deel van n gerelateerd worden aan de reflecterende eigenschappen van een stof en niet met de lichtdoorlatende eigenschappen. Het staat mij echter niet helder voor ogen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Brekingsindex afhangend van concentratie

Hartstikke bedankt voor jullie reacties.

Het gaat alleen mijn pet wat te boven hehe.

Mijn scheikunde leraar zei ook al dat dit ook geen HAVO stof meer was. Ik begrijp nu het volgende: Dat de fase van de fotonen gewoon verschoven is, en dat het daardoor gewoon lijkt alsof het licht langzamer gaat, en dat komt dan weer neer op een grotere brekingsindex?
If you expect the unexpected, doesn't that make the expected unexpected?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Brekingsindex afhangend van concentratie

Complexe brekingsindex heeft inderdaad te maken met absorptie. Vlak bij een absorptieband verandert de brekingsindex sterk met de golflengte.

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Brekingsindex afhangend van concentratie

Bedankt, ik heb alle 3 volumes van de Feynman lectures even gedownload. Ziet er interessant uit
If you expect the unexpected, doesn't that make the expected unexpected?

Reageer